لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

هیلاری کلينتون، رسما وزير امورخارجه آمریکا شد


هيلاری کلينتون که به پيشنهاد باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به سنا معرفی شده بود، جايگزين کاندوليزا رايس شد. (عکس از AFP).
هيلاری کلينتون که به پيشنهاد باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به سنا معرفی شده بود، جايگزين کاندوليزا رايس شد. (عکس از AFP).
هيلاری کلينتون روز چهارشنبه توانست از سنای آمریکا رای اعتماد بگيرد و به طور رسمی وزير امور خارجه دولت باراک اوباما شد.

از مجموع نمايندگان حاضر در سنای آمريکا ۹۴ نفر به خانم کلينتون رای موافق دادند و فقط دو رای مخالف به وی داده شد. خانم کلينتون که به پيشنهاد باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به سنا معرفی شده بود جايگزين کاندوليزا رايس شد.

در جريان رای گيری در سنا، جان کرنيون، سناتور جمهوريخواه از ايالت تگزاس، مسئله احتمال تضاد منافع در خصوص کمک های خارجی به موسسه خیریه بيل کلينتون، رييس جمهوری پيشين آمريکا ، را مطرح کرد.

با اين حال سناتور کرنيون تاکيد کرد: من به وی رای اعتماد خواهم داد. ولی اين مهم است که مسائل در خصوص اين موضوع مطرح شوند.

به دنبال نگرانی های مطرح شده درباره بنياد خيريه بيل کلينتون، همسر هيلاری کلينتون، اطلاعات مربوط به ۵۰۰ ميليون دلار کمک های مالی به اين موسسه در ماه دسامبر منتشر شد.

تيم انتقالی دولت باراک اوباما و اين موسسه خيريه توافق کردند تا فهرست هر گونه کمک مالی در آينده به اين موسسه را برای بررسی بيشتر به سنای آمريکا ارسال کنند.

اين در حالی بود که سناتور جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا که از آقای اوباما شکست خورد، از نمايندگان سنا خواست که بي درنگ به خانم کلينتون رای اعتماد بدهند.

آقای مک کين در اين زمينه گفت: پيامی که مردم آمريکا می فرستند اين است که از ما می خواهند تا با يکديگر همکاری کنيم و هرچه زودتر کار را آغاز کنيم.

هيلاری کلينتون در آغاز دوران وزارت امور خارجه خود با چالش هايی چون مناقشه اعراب- اسرائيل، بحران هسته ای ايران، مسئله اتمی کره شمالی و جنگ در عراق و افغانستان روبه رو است.

هيلاری کلينتون در جريان حضور در کميته روابط خارجی سنا در هفته گذشته گفته بود که وی ديپلماسی «عملگرايانه ای» را در پيش خواهد گرفت که با رویکرد ديپلماتیک در دوران جرج بوش متفاوت خواهد بود.

نمايند اوباما برای صلح خاورميانه

در تحولی ديگر، رسانه های خبری آمريکا گزارش دادند که دولت باراک اوباما، جرج ميشل، سناتور سابق، را به عنوان نماينده خود برای مذاکرات صلح خاورميانه تعيين خواهد کرد.

جرج ميشل در مسئله صلح اعراب و اسرائيل با هيلاری کلينتون همکاری نزديک خواهد داشت.

به گزارش آسوشيتدپرس، نقش جرج ميچل در همکاری با وزارت امور خارجه آمريکا مشخص نيست چرا که پيشتر گزارش هایی درباره انتصاب دنيس راس، مذاکره کننده سابق آمريکايی در مناقشه اعراب و اسرائيل، به عنوان مشاور هيلاری کلينتون منتشر شده بود.

جرج ميشل ۷۵ ساله در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون مسئوليت مذاکره برای برای صلح در ايرلند شمالی را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG