لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

فنلاند: در اتحاديه اروپا اجماع کافی برای تحريم يکجانبه ايران وجود دارد


الکساندر اشتوب، وزير امور خارجه فنلاند،
الکساندر اشتوب، وزير امور خارجه فنلاند،
وزير امور خارجه فنلاند می‌گوید در صورتی که در شورای امنيت درباره تحريم‌های ايران توافقی حاصل نشود، در بين اعضای اتحاديه اروپا «اجماع کافی» برای اعمال تحريم‌های يکجانبه عليه جمهوری اسلامی وجود دارد.

الکساندر اشتوب، وزير امور خارجه فنلاند، که روز شنبه پس مذاکرات غير رسمی با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا، و هشت وزير امور خارجه کشورهای اروپايی صحبت می‌کرد، افزود:«فکر می‌کنم قادريم که چين و روسيه را قانع کنيم و مطمئنم هستم چيزی را در شورای امنيت سازمان ملل متحد به دست بياوريم».

آقای اشتوب افزوده است: «شکست (اين تلاش‌ها) به معنی تحريم‌های يکجانبه اتحاديه اروپا خواهد بود، ما آنها را به صورت يکجانبه در اتحاديه اروپا انجام می‌دهيم».

وزير امور خارجه فنلاند اضافه کرده است: «[در اين باره] اجماع کافی وجود دارد».

در حالی که چين و روسيه ترديدهايی درباره حمايت چهارمين قطعنامه تحريمی ايران مطرح کرده اند، آمريکا، فرانسه و بريتانيا، سه عضو دايم ديگر شورای امنيت سازمان ملل متحد، از دور تازه تحريم جمهوری اسلامی حمايت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصويب قطعنامه در شورای امنيت سازمان ملل متحد نيازمند رأی مثبت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين «وتو» نشدن از سوی هيچ يک از پنج عضو دايم اين شورا است.

در همین زمینه، احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، که به دعوت آلکساندر اشتوب به فنلاند سفر کرده، گفته است که ترکيه با تحريم‌های تازه عليه ايران مخالفت خواهد کرد.

ترکيه و برزيل، دو عضو غير دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، از دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران حمايت نمی‌کنند و خواهان ادامه گفت‌وگوها با ايران هستند.

مخالفت چين با دور چهارم تحريم‌ها عيله ايران باعث شده است تا کشورهای غربی تلاش‌های تازه‌ای را برای ترغيب اين کشور به حمايت از تحريم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی شروع کنند.

در همين راستا قرار است در جريان سفر سه روزه ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا به چين، مسئله هسته‌ای ايران در صدر مذاکرات وی با مقامات چينی باشد.

سباستين وود، سفير بريتانيا در چين، روز جمعه گفته بود در صورتی که پکن به تلاش‌های جامعه بين‌المللی برای تشديد تحريم‌ها عليه ايران نپيوندد، با خطر انزوا روبه‌رو خواهد شد.

وزير امور خارجه بريتانیا که سفر سه روزه خود را به چين روز يکشنبه آغاز می‌کند قرار است در مدت اقامتش در پکن با ينگ جيه‌چی همتای چينی خود و ون جيابائو، نخست وزير آن کشور ديدار و گفت‌وگو کند.

سباستين وود همچنين گفته بود، اين که چين به خاطر برنامه هسته‌ای ايران از ساير اعضای دائمی شورای امنيت يا گروه پنج به علاوه يک منزوی شود، «به سود» پکن نخواهد بود، زيرا چنين انزوايی« به اعتبار چين در عرصه بين‌المللی لطمه می‌زند».

در همين زمينه، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه گفت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره کرده‌اند که آماده‌اند دولت چين را ترغيب کنند تا از تحريم‌های جديد و شديد عليه ايران حمايت کند.

وی به خبرنگاران گفت: «من احساس می‌کنم که اراده انجام چنين کاری در آنها وجود دارد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواست است تا فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند اما ایران با سرپیچی از این خواست برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده است.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای توليد انرژی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی دست بايد. با این حال ايران همواره اين اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG