لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

اصولگرايان با پنج فهرست جداگانه وارد انتخابات مجلس می‌شوند


با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس در دوازدهم اسفندماه شکاف و اختلاف بين اصولگرايان تشديد شده است و جريان‌های مختلف درون اين جناح با پنج فهرست جداگانه در انتخابات تهران شرکت خواهند کرد.

گزارش‌ها حاکی است که اصولگرايان با عناوين «جبهه متحد اصولگرايان» با محوريت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» با محوريت آیت‌الله محمدتقی مصباح يزدی، «جبهه ايستادگی» با محوريت محسن رضايی، «صدای ملت» با محوريت علی مطهری و «جبهه بصيرت و بيداری» با محوريت شهاب الدين صدر فهرست‌های جداگانه برای انتخابات تهران ارائه می‌کنند.


جبهه متحد اصولگرايان؛ حذف شماری از «سنتی‌ها»

فهرست ۳۰ نفره جبهه متحد اصولگرايان، مهم‌ترين گروه محافظه‌کاران در انتخابات مجلس نهم، برای تهران اعلام شد و شماری ديگری از اصولگرايان سنتی از ورود به فهرست نهايی اين جبهه بازماندند.

علی مطهری، حميدرضا کاتوزيان، علی عباسپور، حسن غفوری‌فرد، حسين نجابت، شهاب‌الدين صدر، عباسعلی اختری، محمود علوی و محسن يحيوی از شاخص‌ترين چهره‌هايی هستند که از ورود به فهرست نهايی جبهه متحد اصولگرايان برای انتخابات تهران بازماندند.

اين در حالی است که مهرداد بذرپاش، رييس سابق سازمان ملی جوانان و از مشاوران سابق محمود احمدی‌نژاد به فهرست جبهه متحد اصولگرايان اضافه شده است.

حسن غفوری‌فرد با اشاره به حذف خود از ليست جبهه متحد، گفته است: «اين جبهه دليل حذف بنده را قرعه‌کشی ميان فرمانی، سجادی و من اعلام کردند در حالی که در مجلس قرعه معنا ندارد و شايسته‌سالاری است که بايد مبنا قرار بگيرد.»

اصلی‌ترين گروه اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم هم اکنون با اختلافات درونی شديد رو‌به‌رو است و سايت‌های نزديک به دولت محمود احمدی‌نژاد پيش‌بينی می‌کنند اين جبهه به دليل اختلافات عميق در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است که «جمعيت رهپويان» و «جمعيت ايثارگران» توانسته‌اند طرفداران علی لاريجانی و محمد قاليباف را از فهرست جبهه متحد اصولگرایان کنار بگذارند و کنار گذاشته شدن اصولگرايان سنتی به دليل قدرت گرفتن کسانی حسين فدايی آشتيانی و عليرضا زاکانی است.

اين رسانه‌ها می‌گويند از هم‌اکنون زنگ رقابت بر سر کرسی رياست آينده مجلس، پيش از انتخابات و از درون جبهه متحد اصولگرايی زده شده است و اعضای جمعيت رهپويان و جمعيت ايثارگران در جبهه متحد می‌کوشند تا با زمينه‌سازی جهت کسب «رای بالا در تهران برای غلامعلی حداد عادل، مسير وی برای بازگشت به رياست مجلس و احيانا انتخابات رياست جمهوری را فراهم کنند.»

آقای حداد عادل ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشت و پدر عروس آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

در مقابل اين جريان، اصولگرايان سنتی قرار دارند که از علی لاريجانی حمايت می‌کنند.

صدای ملت؛ «منتقدان دولت»

به دنبال کنار گذاشته شدن علی مطهری، علی عباسپور تهرانی و حميدرضا کاتوزيان از فهرست جبهه متحد اصولگرايان، اين افراد کوشيدند تا فهرستی مستقل با عنوان «صدای ملت» که در برگیرنده منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد است، ارائه کنند.

در نخستين بيانيه انتخاباتی «صدای ملت» آمده است که طراحان اين حرکت در درون «جريان اصولگرايی» قرار دارند، ولی «اختلافات سليقه‌ای» با بعضی از افراد و نحله‌های اصولگرايی دارند.

حميدرضا کاتوزيان، سخنگوی فهرست منتقدان دولت نيز روز چهارشنبه گفت: «رقابت سرسختانه ما با کسانی است که ما را در ليست‌های انتخاباتی‌شان راه ندادند. »

نماینده اصولگرای مجلس هشتم اضافه کرده است: «ليست جبهه منتقدان دولت تا آخر هفته تکميل می‌شود. با افرادی در حال مذاکره هستيم و در صورت قطعيت، اين افراد در ليست جبهه قرار خواهند گرفت.»

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز تهران، از حذف علی مطهری از فهرست جبهه متحد اصولگرايان انتقاد کرده و پيش‌بينی کرده است که در انتخابات مجلس در تهران «آقای حداد عادل به عنوان سر ليست جبهه متحد، رايی کمتر از مطهری به عنوان سر ليست تيم منتقدان بياورد و مطهری رای اول تهران شود.»

پيشتر علی مطهری گفته بود که غلامعلی حداد عادل تلاش زيای برای حذف وی از فهرست جبهه متحد اصولگرايان کرده است.

در همين حال، حسن غفوری‌فرد، نماينده اصولگرای ديگر مجلس هشتم که از فهرست جبهه متحد کنار گذاشته شده است، از رايزنی خود با علی مطهری برای پيوستن به فهرست منتقدان دولت خبر داده است.

جبهه پايداری؛ هم‌پوشانی با جبهه متحد

کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پايداری انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه از« هم پوشانی» با فهرست جبهه متحد اصولگرايان خبر داده و گفته است که مرتضی آقاتهرانی سر ليست فهرست انتخاباتی جبهه پايداری است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، کامران باقری لنکرانی همجنین گفته است: حدادعادل، ميرکاظمی، کوثری، طبيب زاده، رحمان دوست و مرندی در هر دو ليست جبهه متحد و جبهه پایداری حضور دارند.

اين در حالی است که يک مقام آگاه در جبهه پايداری انقلاب اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: ليست جبهه پايداری در جلسه روز چهارشنبه اين جبهه قطعی نشد و ليست نهايی تا هفته آينده مشخص خواهد شد.

پيشتر گفته شده بود که غلامعلی حداد عادل در صدر فهرست انتخاباتی جبهه پایداری قرار می‌گيرد.

جبهه بصيرت و بيداری؛ «برنامه داريم»

شهاب‌الدين صدر، نماينده اصولگرای مجلس هشتم که از فهرست جبهه متحد اصولگرايان کنار گذاشته شده است، جبهه بصريت و بيداری را تشکيل داده است.

شهاب‌الدين صدر گفته است: «اصولگرايان دارای خلاء برنامه‌ريزی هستند ولی جبهه ما با برنامه‌ريزی مشخصی برای مجلس وارد اين انتخابات شده است.»

شهاب الدين صدر می‌گويد: تاکنون ۱۰۰ نفر از نامزدهای انتخاباتی جبهه بصيرت و بيداری اسلامی مشخص شده‌اند که فهرست آنها در ۲۲ بهمن ماه اعلام می‌شود.

جبهه ايستادگی، فهرست ۱۵ نفره

جبهه ايستادگی متشکل از افراد نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلت و فرمانده پیشین سپاه پاسداران است و حسن بيادی، سخنگوی اين جبهه می‌گويد ليست نهايی آنها برای انتخابات تهران ۲۵ بهمن آماده خواهد شد.

حسن بيادی از قطعی شدن فهرست ۱۵ نامزد اين جبهه برای قرار گرفتن در ليست تهران خبر داده است.

حسن بيادی شروط حضور در فهرست جبهه ايستادگی را «پيروی» از رهبر جمهوری اسلامی، «عدم پيروی از ‏فتنه، عدم حضور افراد در ليست جبهه پايداری و همچنين امضای ميثاق‌نامه با محسن رضايی» بيان کرده است.‎
XS
SM
MD
LG