لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

جُنگ فرهنگی: فرهنگ و هنر ایران در هفته گذشته


در سومين شماره جُنگ فرهنگی، ابتدا چند «خبر فرهنگی-هنری» از کيانوش فريد را می شنويد؛ از جمله درباره نامه سرگشاده و انتقاد آميز اهالی تئاتر به وزير ارشاد و نخستين هفته نمايشگاه انجمن هنرمندان نقاش با فروشهای بسيار بالا.


سپس به مناسبت برپايی نمايشگاه بزرگی از کاريکاتورهای اردشير محصص در نيويورک که پنجشتبه قبل- دوم خردادماه - افتتاح شد با سه صاحب نظر گفت و گوهايی دارم.


اولين گفت و گو با نيکزاد نجومی نقاش و طراح ايرانی ساکن نيويورک است که نمايشگاه با تلاش او و شيرين نشاط برگزار شد.


پس از آن گفت و گويی دارم با بهمن مقصود لو- تهيه کننده سينما ساکن نيويورک - که يک فيلم مستند از زندگی اردشير محصص ساخته و در اين نمايشگاه، نمايش داده می شود و بعد از آن با جواد مجابی صحبت می کنم که کتابی در باره محصص و آثارش نوشته و در تهران به زودی تجديد چاپ می شود.


بعد از اين گفت و گوها، به بخشی از جنگ فرهنگی می رسيم که هر هفته در آن فرج سرکوهی، روزنامه نگار و نويسنده، به معرفی کتاب می پردازد.


او در اين شماره از ترجمه تازه ای از يکی از آثار هايدگر در تهران و نيز يک مجموعه داستان که به تازگی از محمد کلباسی منتشر شده و دليل اهميت اين دو کتاب برايمان می گويد .


و بالاخره می رسيم به گزارشی از يک حشنواره؛ «فستيوال نويسندگان در پراگ» که با دعوت از نويسندگان انگليسی ،آمريکايی و نويسنده هايی که در ساير نقاط دنيا به انگليسی آثارشان را خلق می کنند، بيش از سی سال است که برگزار می شود.


در فستيوال امسال، نويسندگانی چون مارگارت آتوود، پل آستر، طارق علی و بسياری ديگر برگزار می شود. در اين باره همکارم امير زمانی فر با رييس جشنواره - مايکل مارچ - گفت و گو کرده است.


XS
SM
MD
LG