لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

قطع همکاری شرکت آلمانی دايملر با ايران


ديتر زتچه، مديرعامل شرکت خودروسازی دايملر، روز چهارشنبه گفته است که به دليل رويکرد سياسی ايران، این شرکت آلمانی روابط خود را با ایران محدود کرده و تنها به تعهدات جاری خود عمل خواهد کرد.

طبق اين گزارش شرکت خودروسازی دايملر تمامی ۳۰ درصد سهام خود در شرکت تولید موتورهای ديزل ايران، «ايدم»، را واگذار می کند. ایران خودرو یکی دیگر از سهام داران اصلی شرکت «ایدم» است.

به گفته مدير عامل شرکت دايملر اين شرکت تقاضای خود برای صادرات خودروهای حمل و نقل به ايران را پس گرفته است.

ديتر زتچه که در جلسه سالانه سهامداران شرکت دايملر در برلين صحبت می کرد، با اشاره به اين که هيچ کدام از اين اقدامات عليه مردم ايران نيست، گفت:«سياست های رهبری فعلی ايران ما را وادار کرد تا روابط تجاری خود با اين کشور را وارد مرحله تازه ای کنيم».

مدير شرکت دايملر همچنين تصريح کرده است:«به طور کلی، فعاليت های تجاری با ايران به اجرای قرارداد و تعهدات فعلی محدود خواهد شد و به همکاری با مشتريان ادامه می دهيم.»

آلمان به همراه ديگر کشورهای غربی فشار بر ايران برای تغيير رويکرد هسته ای اين کشور را افزايش داده اند.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

جمهوری اسلامی با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح‌آميز و برای توليد انرژی است.

در همين زمينه، کشورهای غربی تلاش های خود برای تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تشديد کرده اند.

برخی از شرکت هايی که با جمهوری اسلامی همکاری می کردند به دليل تشديد فشار های بين المللی و همچنين نگرانی درباره افزایش ريسک معامله با ايران، به همکاری خود با اين کشور پايان داده اند

درهمين زمينه، دو شرکت بيمه آلمانی مونيخ ره(مونشنر روک) و ‌آليانز، ماه گذشته ميلادی اعلام کردند همه فعاليت‌های خود در ايران پايان داده‌اند. در ماه ژانويه شرکت زيمنس آلمان نيز پايان فعاليت خود در ايران را اعلام کرد.

به رغم اين قطع همکاری ها، تراز روابط اقتصادی ايران و آلمان در سال ۲۰۰۹ بالغ بر پنج ميليارد دلار بر آورد شده است.

به گزارش دفتر آمار آلمان اين در حالی است که ميزان مبادلات اقتصادی ايران و آلمان در سال ۲۰۰۸ بالغ بر چهار ميليارد دلار بوده است.
XS
SM
MD
LG