لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

آيت الله دستغيب: آيا خبرگان رهبری به وظيفه خود عمل کرده‌اند؟


در آستانه نشست مجلس خبرگان رهبری در روز سه شنبه، آيت الله علی محمد دستغيب در نامه سرگشاده ای از نمايندگان اين مجلس خواسته است تا به «وظيفه اصلی» خود يعنی اجرای دقيق قانون اساسی عمل کنند.

آيت الله دستغيب، عضو مجلس خبرگان رهبری، دراين نامه تاکيد کرده است که يک سال پس از انتخابات رياست جمهوری «عده زيادی از مردم » همچنان به دنبال مطالبات خود هستند، « آيا ما خبرگان رهبری به وظيفه‌ی دينی، شرعی و عرفی خود که همان اجرای دقيق قانون اساسی، يعنی حرکت سه قوّه و تذکّر به خلاف قانون است عمل کرده‌ايم؟»

اشاره آیت الله دستغیب به اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلبان، خواستار ابطال نتیجه انتخابات شدند، اما آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان نتیجه این انتخابات را تایید کردند.

آيت الله دستغيب در نامه روز شنبه خود نوشته است :«حال بياييم در اين اجلاسيه به وظيفه‌ اصلی خود که تقاضای اجرای دقيق قانون اساسی است عمل کنيم. در زمان فعلی راهی نيست جز سر فرو آوردن به خواست ملّت؛ بايد از بحث‌های انحرافی در مجلس خبرگان دست برداشته، به اصل مطلب که همان خواسته‌های ملّت رشيد ايران است جامه‌ی عمل بپوشانيم.»

خبرگان رهبری براساس قانون اساسی وظيفه تعيين رهبر جمهوری اسلامی و همچنين نظارت بر عملکرد رهبر را بر عهده دارد. طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی «هرگاه رهبر از انجام وظايف قانونی خود ناتوان شود، يا فاقد يکی از شرايط مذکور در اصول پنجم و يکصد و نهم گردد، يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرايط بوده‌است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذکور در اصل يکصد و هشتم می‌باشد.»

در حالی آيت الله دستغيب نامه خود را منتشر کرده است که طی روز های اخير فشار بر آيت الله دستغيب افزايش يافته، مساله محاکمه و بررسی صلاحيت وی برای عضويت در مجلس خبرگان رهبری از سوی گروه های تندرو نزديک به دولت جمهوری اسلامی مطرح شده است.

در همين زمينه، روز جمعه خبرگزاری فارس از نامه ای سرگشاده از «مجمع نمايندگان استان فارس» خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری، خبر داد که در اين نامه خواستار «رسيدگی سريع و جدی» به اقدامات آيت الله دستغيب مطرح شده است.

اجرای قانون اساسی


آيت الله دستغيب در بخش ديگری از نامه خود تصريح کرده است:« از تهمت زدن در طول اين يک سال چه نفعی برده شد؟ از صدا و سيما تا قوّه‌ی قضائيه و از نيروهای نظامی و انتظامی تا مجلس خبرگان، آيا موجب رضايت ملّت شده‌اند؟ امروز می‌بينيم که جناح مقابل به اتّحاد خود نزديک‌تر و به احياء نظرات حضرت امام امّت(ره) بيش‌تر تمايل دارد و خواسته‌ای ندارد جز اجرای دقيق قانون اساسی، از شورای نگهبان گرفته تا نيروهای نظامی.»

در جريان نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ايران ، حمايت آيت الله دستغيب از معترضان موجب شد تا گروههای تندرو طرفدار دولت عليه او موضع بگیرند.

حمله‌ نيروهای طرفدار حاکميت به آيت الله دستغيب پس از آن شدت گرفت که وی در يکی از سخنرانی‌های ماه رمضان امسال خود گفته بود ولی ‌فقيه بايد به قانون اساسی عمل کند، نه اين که بر آن «مسلط» باشد.

آيت الله دستغيب همچنين گفته است:«در همه جا در جامعه سخن از فضای باز سياسی زده می‌شود و از اين و آن تقاضای گذشت می‌کنند، آيا گذشت در مقابل عدم اجرای قانون اساسی، عاقلانه است و امکان دارد؟ چرا به اين بزرگواران، آقايان مهندس ميرحسين موسوی و جناب حجّت الاسلام و المسلمين کروبی و ياران آنها اين همه تهمت زده می‌شود، در حالی که هيچ دادگاهی آن را به اثبات نرسانده و هنوز هم به دنبال تهمت زدن به اين و آن هستند».

آيت الله دستغيب همچنین گفته است، حاکميت جمهوری اسلامی می داند که اين اقدامات « به هيچ وجه راهگشا جهت حفظ نظام نيست».

وی می افزايد : امّا چه بايد کرد که عدّه‌ای اين مسير را، يعنی دروغ و تهمت و کشف و خواب و مسائل تخیّلی را دنبال می‌کنند و از همه بدتر، خود را مجری دستورات امام دوازدهم شيعيان می‌دانند.

آیت الله دستغیب تصریح کرده است که در اجلاس آتی خبرگان رهبری در روز سه شنبه « باقی مطالب» خود را بيان خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG