لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

در روزی چون امروز


۲۲ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۲ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی
۲۲ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۲ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی

۲۲ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۲ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی


۹۴۶ سال پيش در چنين روزی خواجه عبدالله انصاری حکيم و شاعر نامدار ايرانی دار فانی را وداع گفت. او در هرات بدنيا آمد و مدتها در نيشابور که مرکز علم و ادب آن زمان بود زندگی کرد.


حاصل عمر ۸۰ ساله خواجه عبدالله انصاری آثار با ارزشی چون تفسير کشف الاسرار، مناجات نامه، الاربعين و ذم الکلام است. از او آثاری ديگر و ديوان شعری نيز به جای مانده است. آثار منثور خواجه عبدالله انصاری سبک ويژه ای دارد که به نثر مُِسجع مشهور است.


دوازدهم ژانويه سال ۱۳۹۷ ميلادی يعنی ۶۱۰ سال پيش امير تيمور گورکانی در چنين روزی از گذرگاه خيبر عبور کرد و هند را به تصرف درآورد. ۳۴۱ سال بعد نادر شاه افشار نيز از همين مسير هند را اشغال کرد.


۱۸۷سال پيش در روزی چون امروز، دومين دوره جنگ های ايران و روسيه تزاری آغاز شد. گفته می شود يکی از علت های آغاز اين جنگ تحريکات رقيبان عباس ميرزا وليعهد فتحعلی شاه قاجار بود که سرانجام نيز به خاطر بی کفايتی اين شاه قاجار، سپاه ايران شکست خورد

۱۸۷سال پيش در روزی چون امروز، دومين دوره جنگ های ايران و روسيه تزاری آغاز شد. گفته می شود يکی از علت های آغاز اين جنگ تحريکات رقيبان عباس ميرزا وليعهد فتحعلی شاه قاجار بود که سرانجام نيز به خاطر بی کفايتی اين شاه قاجار، سپاه ايران شکست خورد.


شکست نيروهای ايرانی موجب از دست رفتن بخش بزرگی از خاک ايران و امضای قراداد ترکمانچای شد.


يک ماه پيش از انقلاب اسلامی در ۲۲ دی ماه ۱۳۵۷ خورشيدی دکتر شاپور بختيار آخرين نخست وزير محمد رضا شاه پهلوی، برنامه اصلاحات دولت خود را برای پايان دادن به شورش ها در ايران اعلام داشت.


اصلاحات دکتر بختيار در زمانی به اجرا درآمد که نيروهای انقلابی به رهبری آيت الله خمينی، بسرعت برنامه های خود را پيش می بردند و تنها راه را جايگزينی نظام پادشاهی می دانستند.


در ۱۲ ژانويه سال ۱۸۷۶ ميلادی جک لندن نويسنده آمريکايی در سانفرانسيسکو بدنيا آمد. وی فقط ۴۰ سال عمر کرد اما در طول زندگی کوتاه خود بيش از ۵۰ کتاب نوشت.


جک لندن به بسياری از نقاط جهان سفر کرد و زندگی مردم را زير نظر گرفت. وی چند سال نيز در سرزمين های يخ زده شمال آمريکا بسر برد و اطلاعات زيادی از زندگی مردم آن مناطق جمع آوری کرد.


آثار جک لندن به بسياری از زبان ها ترجمه شده است. آوای وحش، سپيد دندان و آشتی ناپذير از مهم ترين کتابهای اوست که به زبان فارسی نيز ترجمه شده است.


۱۰۸ سال پيش در چنين روزی در ۱۲ ژانويه سال ۱۸۹۹ ميلادی پل مولر شيميدان و کاشف سويسی بدنيا آمد. وی در دوران تحصيلات دانشگاهی تحقيقاتی برای توليد ترکيبی به منظور نابودی حشرات زيان آور آغاز کرد.


مولر در سال ۱۹۳۹ ميلادی د.د.ت. را کشف کرد که در بسياری از نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفت و برخی از بيمای ها از جمله ملاريا را ريشه کن ساخت. پل مولر در سال ۱۹۴۸ ميلادی جايزه نوبل را در رشته شيمی دريافت کرد.


XS
SM
MD
LG