لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

در روزی چون امروز


۲۷ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۷ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی
۲۷ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۷ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی

۲۷ دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۷ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی


۷۳۶ سال پيش در روزی چون امروز مشرف الدين مصلح بن عبدالله، مشهور به سعدی شيرازی شاعر و متفکر برجسته ايرانی چشم از جهان فروبست.


دو اثر جاودانه سعدی منظومه بوستان و ديگری گلستان است که از پربارترين نثرهای مسجّ ادب پارسی به شمار می رود. نصيحهُ الملوک و مجموعه غزليات سعدی از ديگر آثار ارزشمند اوست.


۱۲۳ سال پيش در چنين روزی ميرزا عبدالله مايل تويسرکانی شاعر ايرانی بدنيا آمد. وی در آغاز دوران نهضت مشروطيت مدتی سردبير روزنامه ستاره ايران بود اما شهرت مايل تويسرکانی به سبب اشعار زيبايی است که در ديوان شعرش از او باقی مانده است.


در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴ خورشيدی مجتبی نواب صفوی از رهبران سازمان فدائيان اسلام و سه تن از اعضای اين گروه در تهران تيرباران شدند

در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴ خورشيدی مجتبی نواب صفوی از رهبران سازمان فدائيان اسلام و سه تن از اعضای اين گروه در تهران تيرباران شدند. دادستان وقت ارتش برای نواب صفوی، خليل طهماسبی، مظفر ذوالقدر و محمد واحدی تقاضای اعدام کرده بود.


در ۱۷ ژانويه سال ۱۸۶۰ ميلادی در چنين روزی آنتوان پاولويچ چخوف نويسنده روسی در تاگونوک بدنيا آمد.


چخوف در دوران دانشگاه به همکاری با روزنامه ها پرداخت و طی هفت سال بيش از ۴۰۰ مقاله منتشر ساخت. او بعدها به نوشتن کتاب روی آورد و دهها کتاب او به زبانهای بسياری ترجمه شد


XS
SM
MD
LG