لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

توافق حزب دمکرات بر سر نتیجه انتخابات فلوريدا و ميشيگان


کميته قوانین حزب دموکرات آمريکا روز شنبه تشکیل جلسه داد.
(عکس از AFP)
کميته قوانین حزب دموکرات آمريکا روز شنبه تشکیل جلسه داد. (عکس از AFP)

اعضای کميته مقررات حزب دمکرات در نشست روز شنبه بر سر نحوه احتساب آرا انتخابات ايالت های فلوريدا و ميشيگان به توافق دست يافتند.


در جريان رای گيری در خصوص انتخابات مقدماتی فلوريدا، اعضای اين کميته با ‪ ۱۵‬رای منفی به ‪ ۱۲‬رای مثبت درخواست برای به رسميت شناختن کامل نتيجه انتخابات فلوريدا را رد کردند و ارزش رای نمايندگان اين ايالت را به ‪نصف کاهش دادند.


اين کميته همچنين درباره انتخابات ميشيگان رای مشابهی صادر کرد. براساس نظر اين کميته هر دو نامزد حزب دمکرات تعدادی از نمايندگان اين دو ايالت را به خود اختصاص دادند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اعضای کميته قوانين و مقررات حزب دمکرات همچنين اعلام کرد هريک از دو نامزد اين حزب بايد در گردهمايی ملی حزب دمکرات دارای دو هزار و ‪۱۱۸‬ نماينده و سوپر نماينده باشند تا به عنوان نامزد حزب برای انتخابات رياست جمهوری تعيين شوند. اين حد نصاب تا پيش از روز شنبه دو هزار ۲۶ نماینده بود.


طبق گزارش اين خبرگزاری، آقای اوباما ۳۲ نماينده در ايالت ميشيگان و ۳۶ نماينده در ايالت فلوريدا به دست اورد و اين در حالی بود که خانم کلينتون ۳۸ نماينده در ميشيگان و ۵۶ نماينده در ايالت فلوريدا کسب کرد.


براساس آمار ارائه شده توسط آسوشيتدپرس، آقای اوباما تا روز شنبه دو هزار و ۵۲ نماينده به دست آورده است و رقيب وی، خانم کلينتون يک هزار و ۸۷۷ نماينده به خود اختصاص داده است.


در آغاز این نشست یک روزه کمیته مقرارت حزب دمکرات، سناتور آرتینا جوینر، از ایالت فلوریدا، به نمایندگی از سناتور هیلاری کلینتون خواستار احتساب همه آراء انتخابات مقدماتی ایالت فلوریدا شد.


در همین حال، ستاد سناتور باراک اوباما خواستار نوعی سازش بر سر نحوه شمارش آراء این دو ایالت شده بود.


کميته مقررات حزب دمکرات سال گذشته پيش از برگزاری انتخابات مقدماتی در دو ايالت ميشگان و فلوريدا اعلام کرده بود به دليل تصميم مقامات محلی در اين دوايالت برای برگزار انتخابات پيش از موعد مقرر، نتيجه اين دو انتخابات را احتساب نخواهد کرد.


سناتور هيلاری کلينتون، يکی از دو نامزد اصلی حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸، توانسته بود در انتخابات مقدماتی در ايالت ميشيگان در ۱۵ ژانويه به پيروزی برسد و دو هفته بعد نيز در انتخابات فلوريدا اکثريت آرا را کسب کند.


هواداران خانم کلينتون خواهان شمارش آرا اين دو ايالت بودند، اين در حالی است که نام سناتور اوباما، ديگر نامزد حزب دمکرات، در برگه آراء ايالت ميشيگان نبود و هوادارن آقای اوباما می گفتند وی به دليل تصميم حزب دمکرات، در ايالت فلوريدا و ميشيگان فعاليت انتخاباتی انجام نداد.


‪ در حالی که اعضای کميته مقررات حزب دمکرات آمريکا روز شنبه در هتلی در واشنيگتن تشکيل جلسه داده بود چند صد نفر در بيرون از اين هتل دست به تجمعی آرام زده و خواهان شمارش آراء دو ايالت ميشيگان و فلوريدا بودند.


ولی به نظر می رسد مقامات حزب دمکرات در صدد بودند تا نظر طرفداران سناتور کلينتون را جلب کنند.


هوارد دين، رييس کميته ملی حزب دمکرات آمريکا، پيش از آغاز جلسه روز شنبه گفته بود: هدف از نشست روز شنبه رسيدن به وحدت در درون حزب است.


در انتخابات رياست جمهوری آمريکا دو ايالت ميشيگان و فلوريدا نقشی اساسی خواهند داشت و حزب دموکرات نيازمند آراء اين دو ايالت است و به همين دليل اين حزب می کوشد تا نظر رای دهندگان در اين ايالت ها را جلب کند.


در حالی که اعضای کميته مقررات حزب دمکرات مسئله شمارش آراء در ايالت های ميشيگان و فلوريدا را بررسی می کردند، اقای اوباما در ايالت داکوتای جنوبی به مبارات انتخاباتی خود ادامه داد. روز سه شنبه هفته آينده آخرين رقابت های مقدماتی حزب دموکرات در ايالت های داکوتای جنوبی و مونتانا برگزار خواهد شد.


بنابر پيش بينی رسانه های آمريکا آقای اوباما در ايالت داکوتا به پيروزی خواهد رسيد اين در حالی است که در ايالت مونتانا وی رقابتی شانه به شانه با هيلاری کلينتون خواهد داشت.


خانم کلينتون روز شنبه به پورتوريکو سفر کرد. او همچنان امیدوار است بتواند فاصله خود را با آقای اوباما کم کند. انتخابات مقدماتی در پورتوريکو روز يکشنبه برگزار خواهد شد و رسانه ها می گويند که خانم کلينتون به پيروزی چشمگيری در پورتوريکو دست خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG