لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

بزرگداشت دويستمين سال تولد چارلز ديکنز


چارلز ديکنز يکی از محبوبترين نويسندگان جهان است که هنوز هم داستانهای وی در شکل کتاب و يا فيلمها وسريالهای تلويزيونی که بر آن اساس تهيه شده اند، علاقمندان فراوانی دارد.

به نوشته گاردین، در اين روزها همزمان با گذشت دو قرن از تولد اين نويسنده برنامه های گوناگونی برای بزرگداشت يکی از فرزندان مشهور بريتانيا برپا شده است. نويسنده ای که آثار جاودانه ای همچون « اليور توئيست » و يا « ديويد کاپرفيلد » را به علاقمندان ادبيات داستانی عرضه کرده است.

در لندن مراسم ويژه دويستمين سالگرد تولد چارلز ديکنز از روز دوشنبه با اجرای نمايشی توسط هنرمندان سرشناس تئاتر و سينمای بريتانيا بر مزار وی در گورستان « هايگيت » آغاز خواهد شد.

در روزهای بعد چارلز وليعهد انگلستان تاج گلی را در محل ويژه يادبود اديبان در کليسای جامع وست مينستر قرار خواهد داد.

در نقاط ديگر بريتانيا و در گوشه و کنار جهان مراسم گوناگونی برای ادای احترام و بزرگداشت اين نويسنده برگزار خواهد شد . ولی راز موفقيت و محبوبيت چارلز ديکنز سالها پس از مرگ وی در چيست؟ و چرا آثار وی هنوز هم تا اين حد مورد توجه قرار می گيرند؟

برخی از کارشناسان و از جمله « کلر پتيت » پژوهشگر آثار ديکنز در دانشگاه لندن، معتقدند که وی نويسنده ای بسيار نوگرا بود و داستانهای وی مربوط به ويژگی های زندگی انسان ها در طلوع دوران انقلاب صنعتی بوده که به اعتباری هنوز هم ادامه دارد. به عنوان مثال اهميت تمام مظاهر و دستاوردهای زندگی جديد مثل راه آهن و يا تلگراف را می شود در آثار وی ديد و اگر امروزه زنده بود مسلما مظاهر فن آوری مدرن مثل شبکه های اجتماعی توجه وی را به خود جلب می کرد.

يکی ديگر از ويژگی هايی که برای چارلز ديکنز برشمرده می شود نوآوری های وی در زبان، فرم و نحوه حکايت داستان است . او در ترسيم داستانهای خود به شکل خيره کننده ای از علائم و زبان تصويری استفاده می کرد و به همين خاطر آثار او بيش از هر نويسنده ديگری از آن دوران قابليت انتقال به صحنه و پرده سينما را دارند.

يکی از منتقدان هم عصر ديکنز گفته بود که اکثر نويسندگان با رسيدن به شهرت مثل يک موشک به آسمان پرتاب می شوند و با افول خود با سرعتی چند برابر به سوی زمين سقوط می کنند. اما در مورد ديکنز به نظر می رسد که هنوز هم موشک وی در حال صعود است. ۱۷۵ سال پس از موفقيت اولين کتاب وی، چارلز ديکنز از همان شهرت و محبوبيت اوليه خود برخوردار است.

برنامه های مربو ط به بزرگداشت چارلز ديکنز علاوه بر بريتانيا در نقاط ديگر جهان اجرا خواهند شد . يکی از اين برنامه ها قرائت آثار وی به صورت پيوسته در ۲۴ کشور مختلف جهان و براساس ساعات محلی اين کشورها است. اين برنامه از استراليا در شرق کره زمين آغاز خواهد شد و سپس در کشورهای مختلف آسيايی، اروپايی و آفريقايی ادامه خواهد يافت تا به آمريکا برسد.

يکی ازمهمترين برنامه ها که به اين مناسبت تدارک ديده شده است نمايشگاه ويژه ای است تحت عنوان « ديکنز و لندن » که ازهفته آينده تا اواسط ماه ژوئن در موزه شهر لندن برپا خواهد بود. دراين نمايشگاه زوايای گوناگون ارتباط نويسنده با شهر لندن و انعکاس زندگی اين شهر در آثار ديکنز به نمايش گذاشته می شود.

همزمان با دويستمين سال تولد چارلز ديکنز قرار است موزه ديکنز شهر لندن که منزل سابق اين نويسنده بوده، به مدت چندين ماه مرمت و بازسازی شود. اين موزه در اواخر سال جاری مجددا گشايش خواهد يافت تا پذيرای مراسم ويژه ای باشد که در آستانه ايام کريسمس به يادبود چارلز ديکنز برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG