لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

ايران به پرداخت غرامت محکوم شد


در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶ انفجار ماشينی مملو ازمواد منفجره در منطقه مسکونی نظاميان آمريکايی در «الخبر» در نزديکی ظهران باعث مرگ ۱۹ امريکايی شد
در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶ انفجار ماشينی مملو ازمواد منفجره در منطقه مسکونی نظاميان آمريکايی در «الخبر» در نزديکی ظهران باعث مرگ ۱۹ امريکايی شد

دادگاهی در آمریکا روزجمعه ۲۲ دسامبردولت ايران را به پرداخت ۲۵۴ ميليون دلارغرامت به خانواده نوزده تن از قربانيان انفجار «الخبر»عربستان محکوم کرد.


قاضی «رويس لامبرث» ايران را به دليل تغذيه مالی حمله به «برج الخبر» مقصر شناخت و دستور داد تا خانواده های اين قربانيان مبلغ مورد نظر را از اموال و دارايی های توقيف شده دولت ايران برداشت کنند.


در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶ انفجار ماشينی مملو ازمواد منفجره درمنطقه مسکونی نظاميان آمريکايی در«الخبر» در نزديکی ظهران باعث مرگ ۱۹ امريکايی شد.


مقام های امريکايی حزب الله عربستان را عامل اين انفجار می دانند.


پيشتر قاضی لامبرث با بررسی دادخواست خانواده قربانيان برای دریافت غرامت ازايران موافقت کرده بود .


برای اولين بار دولت ايران متهم شد که در انفجار منجر به مرگ آمريکايي ها مشارکت داشته است

دادخواست توسط ۱۷ خانواده از ۱۹ خانواده کشته شدگان در انفجار «الخبر» تسليم دادگاه شده بود. دولت ايران واکنشی به اين دادخواست نداده بود.


خانواده های قربانيان می بايست ازحساب های توقيف شده ايران اين مبلغ را برداشت کنند. از آن جا که دادگاه رسيدگی به چنين ادعاهايی در آمریکا بسته شده است، خانواده های قربانيان می بايست دردادگاه های خارج از آمريکا مانند ايتاليا که اموال ايران را در توقيف دارد، طرح دعويی کنند.


در بخشی از حکم قاضی لامبرث تصريح شده است که« مدعی عليه با تهيه پول، آموزش و مدارک سفر برای اعضای حزب الله عربستان به تسهيل عمليات کمک کرده است».


مبنای حکم صادره گزارشی از اف بی آی نهاد کشوری تحقيقات پليسی آمريکاست.تحقيقات اف بی آی درباره پرونده بمب گذازی «الخُبَر» حدود پنج سال پيش در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ منجر به تنظيم ادعانامه ای عليه ۱۳ عضو حزب الله لبنان شد.


تحقيقات اف بی آی درباره پرونده بمب گذازی «الخُبَر» حدود پنج سال پيش در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ منجر به تنظيم ادعانامه ای عليه ۱۳ عضو حزب الله لبنان شد

به گزارش خبرگزاری رويتر در حکم ۲۰۹ صفحه ای قاضی لَمْبِرث آمده است که «سردار پاسدار احمد شريفی به عضوگيری بمب گذاران «الخُبَر» پرداخته و کاميون بمب گذاری شده با همکاری سپاهِ پاسداران انقلاب اسلامی در پايگاه حزب الله در دره بقاع لبنان سر هم بندی شده بود ».


در این حکم تصریح شده است که:« رهبر جمهوری اسلامی بر عمليات بمب گذاری «الخُبَر» مُهر تاييد گذاشته بود».


در شامگاه ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶، يک کاميون نفتکش مملو از«تی.ان.تی» درپارکينگ مقابل ساختمانی که حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل نيروی هوايی آمريکا در آنجا اقامت داشتند، منفجر شد.


در بمبگذاری برج های «الخبر»، ۱۹ آمريکايی کشته و ۳۷۲ نفر مجروح شدند و دو نفری که کاميون نفتکش را پارک کرده و با يک ماشين شورلت ازمحل دور شده بودند، بعدا توسط پليس سعودی دستگیر شدند.



XS
SM
MD
LG