لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

آغاز نشست‌ مخالفان بشار اسد در قطر با هدف تشکيل دولت انتقالی


قرار است طرح پيشنهادی رياض سيف، نماينده پيشين در پارلمان سوريه (نفر وسط) در نشست دوحه ارائه شود.
قرار است طرح پيشنهادی رياض سيف، نماينده پيشين در پارلمان سوريه (نفر وسط) در نشست دوحه ارائه شود.
شورای ملی مخالفان سوريه، يکشنبه ۱۴ آبان، سلسله نشست‌های دو روزه خود را برای بازسازی تشکيلات این شورا در دوحه پايتخت قطر آغاز کرد.

اين در حالی است که مخالفان مسلح بشار اسد موفق شدند يک حوزه نفتی در استان ديرالزور را به تصرف خود در آوردند.

نشست دوحه

به گزارش شبکه خبری الجزيره، قرار است رئيس، کميته اجرايی و دبيرخانه جديد شورای ملی سوريه در نشست دوحه انتخاب شوند.

البته ناظران سياسی پيش‌بينی کرده‌اند گفت‌و‌گو‌ها در دوحه که هدف از آن توسعه شورای ملی و افزايش شمار اعضای آن از ۳۰۰ به ۴۰۰ نفر است، دستکم ۴ روز به طول بینجامد.

در همين راستا، قرار است طرح پيشنهادی رياض سيف، نماينده پيشين در پارلمان سوريه و از شخصيت‌های اپوزيسيون اين کشور، در نشست دوحه ارائه شود. رياض سيف پيشنهاد تشکيل شورای رهبری فراگير جديدی برای مخالفان با حضور شورای ملی سوريه، نمايندگان شوراهای محلی نظامی و غير نظامی در داخل و هیأت علمای مسلمان را ارائه داده است.

رياض سيف در مصاحبه با شبکه خبری الجزيره گفته است اولويت دولت انتقالی که احتمال دارد طی نشست‌های چند روز آينده دوحه تشکيل شود، سرنگونی نظام بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه است. او وجود هرگونه زمینه ای برای مذاکره با نظام بشار اسد را رد کرد.

ریاض سيف تاکيد کرد که مخالفان برای پيروزی در نبرد با نيروهای دولتی، نيازمند دخالت مستقيم خارجی در سوريه نيستند بلکه برای تغيير موازنه قوا، به سلاح نياز دارند.

در همين راستا، پنجشنبه بنا به دعوت اتحاديه عرب و دولت قطر، شورای ملی سوريه با گروه‌ها و شخصيت‌های ديگری از اپوزيسيون اين کشور، نشست مشورتی برگزار خواهد کرد. انتظار می‌رود که در نشست روز پنجشنبه، تشکيل «دولت در تبعيد» به بحث گذاشته شود.

از سويی، عبد الباسط سيدا ، رئيس شورای ملی سوريه در جلسه افتتاحيه نشست دوحه گفت که نشست پنجشنبه «مشورتی است که ميان شورای ملی سوريه، فعالان ميدانی در داخل و طرف‌های سياسی در اپوزسيون برگزار می‌شود. هدف از برگزاری اين نشست، بحث بر سر يکپارچه کردن ديدگاه‌ها و مواضع است تا بتوان به تشکيل شورايی که نماينده همه سوری‌ها است و وظيفه قوه مجريه را بر عهده دارد دست يافت.»

او تاکيد کرد: «شورای ملی سوريه پايه اصلی و ضامنی است که نمی‌توان در مرحله پيش از سرنگونی نظام بشار اسد آن را ناديده گرفت.»

سيدا همچنين با ابراز ناخورسندی از آنچه «تلاش‌های بسيار به منظور عبور از شورای ملی سوريه» ناميد گفت: «تلاش‌های بسياری برای متهم کردن شورای ملی به تقصير يا ناکارآمدی وجود دارد. فشارهايی مالی بر شورا آغاز شده که همچنان ادامه دارد.»

شماری از گروه‌ها و شخصيت‌های اپوزيسيون سوريه، شورای ملی را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

چهارشنبه گذشته نيز هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا گفته بود که شورای ملی سوريه «ديگر نمی‌تواند نقش رهبری را آن‌چنان که لازم است، ايفا کند.» او تاکيد کرده بود: «ما به صراحت اين موضوع را مطرح کرده‌ايم که شورای ملی سوريه ديگر معرف رهبری اپوزيسيون نيست.»

اين سخنان با واکنش شديد شورای ملی سوريه روبرو شده است.

تصرف يک حوزه نفتی توسط مخالفان

همزمان با تحولات سياسی، تحولات ميدانی در سوريه و درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان در اين کشور ادامه دارد.

مخالفان مسلح بشار اسد يکشنبه موفق شدند پس از ساعت‌ها درگيری شديد با نيروهای دولتی، يک حوزه نفتی را به تصرف خود در آورند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ديده‌بان حفوف بشر سوريه گزارش داده است که نيروهای گردان جعفر طيار وابسته شورای نظامی ارتش آزاد موفق شدند حوزه نفتی «الورد» واقع در شرق شهر الميادين در استان ديرالزور را پس از چند روز محاصره آن، به کنترل خود در آوردند. خبرهايی هم از کشته، زخمی و اسير شدن ۴۰ تن از نيروی گردان ارتش دولتی که مامور محافظت از اين حوزه نفتی بودند، منتشر شده است.

حوزه نفتی «الورد» يکی از مهم‌ترين حوزه‌های نفتی در استان ديرالزور هم مرز با عراق به شمار می‌آيد. استان ديرالزور دربرگيرنده مهم‌ترين حوزه‌های نفت خام و گاز طبيعی در سوريه است. در اين حوزه‌های شرکت‌های داخلی، خارجی و مشترک سرمايه گذاری کرده‌اند.

از سويی، نيروهای ارتش آزاد سوريه موفق به سرنگونی يک جنگنده ارتش سوريه در استان ديرالزور شدند. اين جنگنده در حال بمباران اطراف پايگاه توپخانه ارتش سوريه در شهر الميادين بود که توسط مخالفان محاصره شده است.

تلويزيون دولتی سوريه هم از انفجاری پشت هتل «داما رز» در منطقه ابورمانه دمشق خبر داد. گزارش تلويزيون دولتی سوريه اين انفجار را «تروريستی» توصيف کرد و خاطرنشان کرد که چند نفر در اثر آن زخمی شدند.

گردان «نوادگان رسول» وابسته به ارتش آزاد سوريه مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفت و تاکيد کرد که اين انفجار در منطقه‌ای ميان ساختمان فرماندهی ستاد مشترک ارتش سوريه و باشگاه افسران روی داده است.

منطقه ابورمانه، از مناطق امنيتی دمشق به شمار می‌آيد و شماری از ساختمان‌های دولتی، نظامی و امنيتی از جمله فرماندهی ستاد مشترک ارتش، باشگاه افسران و فرماندهی نيروی هوايی، در آن قرار دارد.

در همين حال، شبکه سوری حقوق بشر، از کشته شدن دستکم ۱۲۶ نفر در مناطق مختلف سوريه در روز يکشنبه خبر داد که در ميان آن‌ها ۱۰ زن و ۱۰ کودک به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG