لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

قيمت دلار به زير سه هزار تومان رسيد


گزارش‌ها از بازار تهران حاکی است که روز شنبه ۳۰ شهريورماه قيمت ارزهای عمده و طلا در بازار کاهش پيدا کرده و دلار پس از نزديک به يک‌سال به کمتر از سه هزارتومان رسيده است.

به گزارش خبرگزاری مهر صرافان بازار ارز، نرخ هر دلار آزاد را برای فروش دو هزار و ۹۵۰ تومان، هر يورو را سه هزار و ۹۵۰ تومان و هر پوند را چهار هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، نیز در خصوص کاهش بهای دلار در روز شنبه گزارش داده است: «صرافان قيمت هر دلار آمريکا را برای فروش دو هزار و ۹۶۰ تومان و برای خريد دو هزار و ۹۱۰ تومان تعيين کردند.»

ايرنا اضافه کرده است: «قيمت هر دلار در روز پنج شنبه هفته گذشته در آغاز معاملات سه هزار و ۹۰ تومان و در پايان معاملات همين روز سه هزار و ۶۰ تومان قيمت خورده بود.»

اين در حالی است که به دنبال تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران مهرماه سال ۱۳۹۱ قيمت دلار در بازار ها ايران به بالاتر از سه هزار تومان رسيد. با تشدید تحریم‌ها قیمت دلار در ایران افزایش یافت و به چهار هزار تومان نیز رسید.

اما پس از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی، قیمت دلار روندی نزولی داشته است.

در همين حال به گزارش ايرنا صرافان معتقدند که کاهش قيميت دلار در روزهای اخير به دليل افزايش ميزان عرضه دلار در بازار است.

يک صراف مستقر در ميدان فردوسی در اين خصوص به ايرنا گفته است: «ميزان معاملات در روز جاری با توجه به نوسان رو به کاهش قيمت‌ها، بسيار روند نزولی داشته است.»

وی ادامه داده است: «بيشتر صرافان بزرگ بازار منتظر تحولات سياسی روزهای آتی هستند.»

اين صراف اضافه کرده است: «قيمت‌ها در بازار لحظه‌ای است و نمی‌توان نرخ ثابتی در چندين ساعت برای دلار و يا ساير ارزها تعيين کرد.»

برخی نيز دليل کاهش قيمت سکه و طلا در روزهای اخير در بازار ايران را سفر حسن روحانی رييس‌جمهور ايران به نيويورک دانسته و می‌گويند که اين نوسان قيمت مبنای سياسی دارد و پايدار نيست.

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، تصريح کرده بود: «مسلما کاهش قيمت سکه و طلا مبنای سياسی دارد و نه اقتصادی. حتی نمی‌توان گفت که اين کاهش مبنای سياسی پايداری دارد بلکه مبنای سياسی عبوری و گذری دارد و بر اساس پيش‌بينی‌هايی از جمله احتمال ملاقات ايران و مسئولان اتحاديه اروپا صورت می‌گيرد.»

عوض محمدی پارسا،‌ عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگانی ايران،‌ نيز روز جمعه در گفت‌وگو با ايسنا، کاهش نرخ ارز را کاذب دانست و با تاکيد بر اين‌که متوسط نرخ واقعی ارز ۳۲۰۰ تومان است، گفته بود: «۳۰ درصد از نوسانات نرخ ارز مربوط به فضای سياسی کشور است.»

اين عضو هيات نمايندگی اتاق بازرگانی ايران اضافه کرده بود: «مسائل مطرح شده درباره سفر حسن روحانی به نيويورک نوعی فضای روانی مثبت را به وجود آورده که براساس آن در روزهای اخير شاهد کاهش نرخ ارز بوده‌ايم.»

آقای پارسا با بيان اين‌که به زودی نرخ ارز مجددا در نقطه واقعی خود قرار می‌گيرد، گفت: «در سال جاری نياز ما به ارز کمتر شده زيرا در سال قبل به دليل تحريم‌ها مواد اوليه و کالاهايی که به معيشت مردم مرتبط است وارد و ذخيره سازی شده است. علاوه بر اين با ممنوعيت واردات برخی از کالاها نياز ارزی کشور کاهش يافته است.»

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگانی ايران تصریح کرده است که نوسانات نرخ ارز و کاهش آن طی روزهای اخير به زودی از بازار عرضه و تقاضا متاثر شده و نرخ آن مجددا افزايش می‌يابد.

به گزارش ایرنا، اتحاديه کشوری طلا و جواهر نيز روز شنبه قيمت هر سکه تمام بهار جديد و قديم را به ترتيب ۹۴۵ هزار تومان، نيم سکه بهار آزادی را ۵۰۰ هزار تومان، قيمت ربع سکه بهار آزادی را ۳۰۷ هزار تومان ،نرخ ربع سکه بهار آزادی را ۲۰۷ هزار تومان و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عيار را برای روز جاری ۹۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعيين کرده است.
XS
SM
MD
LG