لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

رايس :۱+۵ آماده است درباره مشوق ها با ایران مذاکره کند


وزير امور خارجه آمريکا می گوید گروه ۱+۵ خواهان ادامه مذاکرات با ایران است
عکس از AFP
وزير امور خارجه آمريکا می گوید گروه ۱+۵ خواهان ادامه مذاکرات با ایران است عکس از AFP

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه ششم مارس در بروکسل گفت: گروه ۱+۵ به راهبرد همزمان تحریم و ارائه مشوق های اقتصادی به ایران برای توقف فعالیت های غنی سازی اوانیوم ادامه خواهد داد.


وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ روز دوشنبه پس از تصويب قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی، از ايران خواستند مذاکره برای حل مناقشه هسته ای اين کشور را با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ادامه دهد


وزير امور خارجه آمريکا که در يک کنفرانس خبری در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، صحبت می کرد، درپاسخ به پرسشی درباره بیانیه کشورهای ۱+۵ در خصوص آمادگی این کشورها برای توسعه بیشتر مذاکرات گفت: قدرت های جهان همچنان بسته مشوق های اقتصادی در قبال توقف غنی سازی را به ايران پيشنهاد می کنند.


اين در حالی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه در واکنش به در خواست کشورهای ۱+۵ برای آغاز مذاکرات، گفته بود که از اين پس، تهران با «هيچ کس» درباره برنامه هسته ای خود «خارج از چارچوب آژانس» مذاکره نمی کند.


کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، از سال ۲۰۰۶ تاکنون کوشيده اند با ارائه مشوق های اقتصادی از يک سو و اعمال تحريم ها از سوی ديگر، ايران را وادار کنند تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، طی هيجده ماه گذشته در مذاکرات خود با علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی، و سپس با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، کوشيده است تا با ارايه مشوق های اقتصادی مقامات اين کشور را به تعليق غنی سازی ترغيب کند.


  • «گزينه های بسياری برای ايران بر روی ميز قرار دارد که ممکن است ايرانی ها بخواهند درباره آنها بدانند و يا اطلاعات دقیقتری درباره عناصر آنها به دست آورند».
کاندوليزا رايس

گروه ۱+۵ در بيانيه خود همچنين تاييد کرده بودند که در مذاکرات با تهران، تضمين می کنند تا پيشنهاد کمک های اقتصادی و بازرگانی را که در سال ۲۰۰۶ ميلادی به ايران ارائه شده بود، گسترش دهند.


در همین حال، وزير امور خارجه آمريکا گفت:«گزينه های بسياری برای ايران بر روی ميز قرار دارد که ممکن است ايرانی ها بخواهند درباره آنها بدانند و يا اطلاعات دقیقتری درباره عناصر آنها داشته باشند».


وی افزود:من مطمئنم هستم آنها(۱+۵ ) آماده اند تا با مقامات ایران در این خصوص صحبت کنند.


خانم رايس درباره مذاکره ايران با گروه ۱+۵ گفت:راهبرد دو سويه سه کشور اروپايی به همراه روسيه، چين و آمريکا اين است که همزمان با اعمال تحريم عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های شورای امنيت، ايران را به مذاکره دعوت کنند.


به گفته وزير امور خارجه آمريکا مذاکره ايران با جامعه بين المللی اين امکان را به وجود خواهد آورد که حتی سياست های ۲۸ ساله اخير واشينگتن در قبال تهران در نهايت تغيير کند.


خانم رایس بار دیگر تاکید در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم، امریکا، به عنوان یکی از کشورهای گروه ۱+۵ آماده است تا با ایران وارد مذاکرات رو در رو شود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


در همين زمينه، سيمون اسميت،سفير بريتانيا در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه تصريح کرده بود :«تا زمانی که انتخاب ايران همکاری نکردن باقی بماند، ما مصمم هستيم تا نشان دهيم چنين انتخابی چه هزينه ها و پيامدهايی در پی خواهد داشت.»


به گفته آقای اسميت بريتانيا، فرانسه و آلمان «خواهان آن هستند که ايران شيوه همکاری را در پيش گيرد».


کشورهای غربی می گويند از آنجا که می شود از غنی سازی اورانيوم در توليد جنگ افزار اتمی و توليد انرژی استفاده کرد، ايران می بايست فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی را متوقف کند. اين در حالی است که ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و غنی سازی را فقط با هدف توليد سوخت هسته ای ادامه می دهد.


روسيه نيز پيشتر گفته بود که اقدام يکپارچه گروه ۱+۵ در قبال ايران، واقعيت جديدی است که تهران بايد آن را درک کند و به مثابه يک فرصت برای حل مناقشه هسته ای خود به آن نگاه کند.


XS
SM
MD
LG