لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

پليس دبی: « دی ان ای» اسرائيلی های مظنون مطابقت داده شود


ضاحی خلفان تميم، رئيس پليس دوبی
ضاحی خلفان تميم، رئيس پليس دوبی
با گذشت شش هفته از ترور محمود عبدالرؤوف المبحوح، يکی از بنيانگذاران شاخه نظامی حماس در اميرنشين دوبی، رئيس پليس اين امارت خواهان آن شد که شواهد بدست آمده، با دی ان ای اسرائيلی های مظنونی که نامشان دراين ماجرا به ميان کشيده شده، مطابقت داده شود.

ضاحی خلفان تميم، ریيس پليس دوبی، با «اطمينان» از اينکه افراد مظنون دراسرائيل پنهان شده اند، گفت «اگرنتيجه تطابق دی ان ای، برخلاف نظر من بود، از مقام خود استعفا می دهم».

به گزارش خبرگزاری ها، ریيس پليس دوبی جمعه در مصاحبه ای با روزنامه الخليج، چاپ امارات متحده عربی گفته است «درمورد هرچيزی می توان دروغ گفت اما نه شواهد ژنتيک».

پليس دوبی هفته گذشته اعلام کرد که دی ان ای دست کم يکی از مظنونين را همراه با اثر انگشت شماری از آنها دراختيار دارد.

رئيس پليس دوبی جمعه در مصاحبه ای جديد نيز با شبکه الجزيره با «اطمينان» به اينکه موساد اسرائيل برنامه ريز قتل بوده، دوباره گفته است «رئيس موساد (مئيرداگان) اگرمرد است بايد مسووليت را برعهده گيرد».

رئيس پليس دوبی به الجزيره گفته است «اگر اراده می کردم که وارد دفتر داگان شوم، حتما می توانستم».

ریيس پليس دوبی دراين مصاحبه با الجزيره اين اتهام را تکرارکرده که افرادی خبرچين درجنبش حماس درلو دادن رفت و آمدهای المبوح نقش داشته اند.

محمد نصار، دستيار المبحوح، مقيم سوريه که درهفته های اخير از سوی سازمان اطلاعات سوريه درمورد احتمال ارتباط با افشای اطلاعات مربوط به رفت و آمدهای المبحوح مورد بازجوئی قرارگرفته بود، به روزنامه الشرق الاوسط گفت سازمان اطلاعاتی يک کشورعربی درترور المبحوح نقش مهمی ايفا کرده است. اما نام اين کشور را نبرد.

محمود عبدالرؤوف المبحوح، که از فعالان مهم شاخه نظامی حماس بود، روز نوزدهم ژانويه در هتل بستان الرتانا دردوبی، حدود شش ساعت پس از رسيدن از پروازی از دمشق کشته شد. جسد او در نخستين ساعات بامداد بيستم ژانويه بدست آمد.

اينترپل ماه گذشته يازده نفرازمظنونين را درفهرست قرمز خود گذاشت.

پليس دوبی اکنون می گويد که رد پای ۲۷ نفر را که با اين ترور درارتباط بوده اند، تعقيب کرده اما تنها دو نفرازمظنونين را دراختيار دارد که فلسطينی هستند و در مظان لو دادن اطلاعاتی درمورد رفت و آمدهای المبحوح بوده اند.

اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل هفته گذشته درمصاحبه با کريستين امانپور درشبکه سی ان ان، هنگامی که درباره اين ترور مورد پرسش قرار گرفت، گفت «هيچ چيز ازمن نمی شنويد. پاسخ من سکوت است».

روزنامه اسرائيلی هاآرتص اعلام کرد که «تحقيقاتی موثق» را با کمک کارشناسان انجام داده که نشان می دهد که تصاويرالصاق شده به گذرنامه های خارجی استفاده شده، دقيقا چهره آن افراد نبوده بلکه نوعی دستکاری های حرفه ای عمدی درتصاوير انجام شده بود تا از يک سو، ماموران گمرک دوبی عکس را شبيه دارنده آن بدانند و ازسوی ديگر، درصورت وقوع يک اتفاق غيرمنتظره، نتوان ثابت کرد که آن فرد، کسی بوده که گذرنامه را دراختيار داشته است.

کشوربريتانيا دو مامورخود را درروزهای اخيربه اسرائيل فرستاده تا از افرادی که نامشان پيشترازسوی رئيس پليس دوبی مطرح شده، بازجوئی کند و ببيند که چگونه گذرنامه های انگليسی اين افراد دراختيارافراد مظنون به ترور قرار گرفته است.

شماری از افرادی که نامشان مطرح شده و دراسرائيل زندگی می کنند، گفته اند از«سواستفاده» از گذرنامه شان «شوکه» شده اند.

استراليا نيزهياتی را با هدف مشابه به اسرائيل فرستاد. نخست وزير استراليا، کوين راد هفته گذشته نسبت به استفاده از گذرنامه های اين کشور ابراز نگرانی کرد.

اما حضورهيات استراليائی دراسرائيل تحت تاثير يک ماجرای حاشيه ای قرارگرفته؛ تصادف اتومبيل هيات با يک دختردانشجوی ۲۲ ساله دوچرخه سواراسرائيلی درمنطقه «جافا».

افزون بر بریتانیا واستراليا، نام اتريش، آلمان و فرانسه نيز دراين ماجرا مطرح شده، و آلمان تاييد کرده که گذرنامه استفاده شده، حقيقی بوده و ازسوی دولت آلمان صادرشده بود.

اتريش نيز هفته گذشته اعلام کرد نتيجه تحقيقات خود را درمورد استفاده مظنونين از مخابرات اتريش درماجرای ترور، در اختيارپليس دوبی قرار داده، اما جزئياتی از اين گزارش اتريش دراختيار رسانه ها قرارنگرفته است.

نام ايران نيز درماجرای ترور المبحوح به نوعی به ميان آمد. به گفته پليس دوبی، دست کم دو نفراز مظنونين، هنگام ترک دوبی با قايق، مقصد خود را ايران اعلام کرده بودند. ايران اين خبر را رد کرد.

اسرائيل المبحوح را عامل انتقال سلاح و مهمات در طول سالها ازايران برای حماس درغزه معرفی می کرد.
XS
SM
MD
LG