لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

مجله اقتصادی؛ کنفرانس جهانی بحران مواد غذایی


در کانون مجله اقتصادی اين هفته راديو فردا کنفرانس جهانی بحران مواد غذایی قراردارد که از سوی سازمان خواربار جهانی سازمان ملل (فائو) به مدت سه روز در رم پايتخت ايتاليا برگزار شد.


در اين کنفرانس شماری از سران کشورها و از جمله محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران، هم شرکت داشتند.


محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در کنفرانس پيشنهاد هايی را برای به گفته او تقسيم عادلانه مواد غذایی در جهان ارائه داد.


ریيس جمهوری اسلامی ايران به همراه رابرت موگابه، ریيس جمهوری زيمبابوه، تنها روسای کشورهايی بودند که به ضيافت دولت ايتاليا و سازمان ملل به افتخار سران شرکت کننده در اين کنفرانس دعوت نشده بودند.


محمود احمدی نژاد روز سه شنبه پيش از ترک تهران به مقصد رم گفت: امروز دنيا با بحران مواد غذايی روبه رو است و اين موضوع بسياری از کشورهای را با مشکل مواجه کرده است.


به گفته آقای احمدی نژاد ايران به عنوان کشوری تاثيرگذار از نظر اقتصادی و کشاورزی، راهکارها ، پيشنهادها و برنامه های روشنی برای توليد و توزيع عادلانه و مناسب مواد غذايی در جهان دارد و می تواند در مديريت شرايط امروز در جهان، نقش تعيين کننده ای ايفاد کند.


فريدون خاوند، تحليلگر اقتصادی راديو فردا، با سورئاليستی خواندن گفته های آقای احمدی نژاد و اشاره اوضاع نابسامان بخش کشاورزی در ايران مي گويد تنها عاملی که در حال حاضر مانع بحران شديد مواد غذائی در ايران شود، درآمدهای هنگفت نفتی است که به جمهوری اسلامی امکان مي دهد کمبود مواد غذايی را با خريد از خارج تامين کند.


بررسی حجم بودجه ايالات متحد آمريکا به عنوان مهمترين قدرت اقتصادی جهان و تاثير هزينه های نظامی اين کشور بر اين بودجه ديگر موضوعی است که در مجله اقتصادی بدان پرداخته شده است.


دکتر کامران داد خواه ،استاد دانشگاه در بوستون، در اين باره به راديو فردا می گويد:« حجم هزينه های بودجه آمريکا حدود ۳۰۰۰ ميليارد دلار است که ۶۳ در صد آن صرف تامين خدمات عمومی و بهداشت می شود. هزينه نظامی آمريکا ۶۰۷ ميليارد دلار است که معادل يک پنجم هزينه های بودجه است که دو تا سه برابر حجم توليد ناخالص داخلی ايران است».


حجم در آمدهای بودجه بيش از ۲۵۰۰ ميليارددلار است که عمدتا از در آمد های مالياتی تامين می شود. کسری بودجه امسال آمريکا ۴۱۰ ميليارد دلار است. بايد به اين نکته اشاره کرد که حجم بودجه آمريکا حدود ده برابر حجم بودجه ايران است.


آقای دادخواه بر اين نظر است که در باره تاثير هزينه های نظامی بر اقتصاد آمريکا در خارج از آمريکا کمی غلو می شود هرچند که باری است بر بودجه و عاملی است برای ازدياد کسر بودجه.


از جمله خبرهای اقتصادی مهم هفته گذشته در ايران ناروشنی سرنوشت رييس کل بانک مرکزی، کاهش تعرفه گمرکی شماری از کالاهای وارداتی، ورود يک خودرو چينی به بازار ايران و کاهش رشد سرمايه گذاری در ايران بودند.


چه کسی بر کرسی رياست طهماسب مظاهری تکيه خواهد زد؟


در حالی که رييس کل بانک مرکزی هنوز در دفتر خود حاضر ميشود و هرروز پس از پايان کار به قول يکی از روزنامه نگاران می گويد امروز هم بخير گذشت، شايعات بر سر رفتن او همچنان جزو داغ ترين خبرهای تهران است.


همزمان اما ظاهرا دولت به اين شايعات بسيار حساس شده است تا جائی که خبر گزاری فارس بدليل انتشار خبر جابجائی رئيس کل بانک مرکزی در يکشنبه شب حتی سه روز توقيف ميشود. گفته می شود قرار است پرويز داودی معاون رييس جمهوری رئيس کل بانک مرکزی شود.


در هر حال بی توجه به در جه اعتبار اين شايعات عملا و با اختلاف هائی که ميان دولت و رييس کل بانک مرکزی بر سر نرخ بهره وجود دارد و همچنين دور زدن بانک مرکزی از سوی دولت در اعلام سياست های پولی کشور، ظاهرا ديگر جايی برای ادامه کار آقای مظاهری باقی نمی ماند.


به نوشته رسانه ها درتهران، اختلاف های موجود در تيم دولت پررنگ ترين بازتاب خود را اين روزها در درگيريهای رئيس کل بانک مرکزی و وزير کار و امور اجتماعی نشان می دهد.


دنيای اقتصاد مي نويسد رييس کل بانک مرکزی در نامه ای به مديران عامل بانکها خواستار اجرا نکردن مصوبه مجمع عمومي بانکها شده است در حالی که وزير کار و امور اجتماعی مي گويد: مجمع عمومی بانکها به مصوبه خود پايبند است. بر پايه اين مصوبه بانکها موظفند از ابتدای خردادماه امسال، کليه تسهيلات در بخشهای کشاورزی و صنايع تبديلی و صنعت و معدن را صرفا با تصويب و معرفی کارگروه اشتغال استان و در بخش ساختمان و مسکن با تصويب و معرفی کارگروه مسکن استان، اعطا کنند. اين پيشنهاد از سوی محمد جهرمی در کميسيون اقتصادی دولت مطرح شده بود.


تعرفه واردات ۶۳ قلم کالا به دليل آنچه که دولت «در نظر گرفتن توأمان دو هدف افزايش توان رقابتی توليدکنندگان داخلی و حفظ حقوق مصرفکنندگان» ميداند، تغيير کرد.


از جمله تعرفه گمرکی واردات آهن و فولاد (۵%) ، تعرفه وسائل الکتريکی خانگی مانند يخچال، جارو برقی، ماشين های لباس شوئی بين ۵ و ده در صد و تعرفه لاستيک خودرو ها ۱۵ در صد کاهش پيدا مي کند.


به اعتقاد کارشناسان کاهش قيمت اجناس خارجی موجب ضربه خوردن به توليدات داخلی در بازار خواهد شد.


جالب اين است که رئيس جمهوری اسلامی ايران کاهش تعرفه واردات کالاهای خارجی را روز جمعه در جمع فرماندهان نيروی مقاومت بسيج سپاه پاسدارن و به عنوان برنامه دولت برای مقابله با «تورم وارداتی» اعلام کرد.


شيب نزولی سرمايه گذاری در ايران


سايت «الف» وابسته به احمد توکلی، مدير مرکز پژوهش های مجلس، نوشت نرخ رشد سرمايه گذاری از ابتدای دهه ۸۰ با در پيش گرفتن سيری نزولی در سال ۸۵ به کمترين نرخ خود در اين دهه يعنی ۳/۳درصد رسيده است.


اين پايگاه خبری با استناد به آمارهای رسمی دولت که بازتاب خود را در در نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی نشان مي دهد، مي نويسد:« رشد تشکيل سرمايه ثابت ناخالص (رشد سرمايه گذاری بدون کسر استهلاک) در نيمه سال ۸۶ حتی منفی بوده است و در سال ۸۵ رشد سرمايهگذاری ناخالص در ماشينآلات به کمترين ميزان از سال ۷۸ به اين سو و به سه در صد رسيده است. نرخ رشد سرمايه گذاری در ساختمان طی اين مدت با افت و خيز مواجه بوده ودر سال ۸۵ به ۹/۳درصد رسيده است».


منتقدان سياست های اقتصادی دولت افزايش سرمايه گذاريهای اشتغال زا از طريق اعطای تسهيلات به بنگاههای زودبازده را دليلی بر وشعيت سرمايه گذاری مي دانند، در حالی که دولت می گويد با وجود اطلاع از آثار تورم زای انبساط پولی و مالی، حتی به قيمت افزايش تورم، اعطای تسهيلات و سرمايه گذاری در کشور را رشد داده است.


بنی (BENNI) در ايران


بنی نام يک خودرو چينی است که به گزارش خبرگزاری رويترز شرکت چينی «چونگينگ چانگان» سازنده اين خودرو قصد دارد از سال آينده توليد آن را در ايران آغاز کند.


اين خودرو برای مصرف داخلی چين طراحی و توليد می شود و قرار است در ايران با مشارکت شرکت بنيان توسعه پارس توليد شود


بهای خودروی بنی در چين ۷هزار دلار است که بهای صادراتی آن ۵هزار دلار تخمين زده می شود. به گفته يک کارشناس خودرو اگر بنی به صورت خودرو وارد ايران شود حدود ۱۸ ميليون تومان و اگر در چارچوب پروژه ای مشترک در ايران مونتاژ شود حدود ۱۳ تا ۱۴ ميليون تومان قيمت خواهد داشت.


گفته می شود وزير صنايع و معادن مخالف ورود خودروهای چينی به بازار ايران است و به همين دليل هم تا کنون ديگر پروژه های توليد خودروهای چينی در ايران عملی نشده است.


بررسی رويدادهای مهم بورس در هفته گذشته از ديگر مطالب مجله هفتگی اقتصادی راديو فردا بود. در گزارشی از تهران عليرضا احمدی روزنامه نگار و تحليلگر اقتصادی با نگاهی به هفته ای که گذشت هفته آينده را هفته ای پر جنب و جوش تری برای بورس تهران ارزيابی مي کند.


مجله اقتصدی هفتگی راديو فردا هر هفته روزهای پنجشنبه ساعت ۱۹ و پنج دقيقه پخش مي شود. نظرها و پيشنهادات خود را با ما درميان گذاريد با اين شماره ها: . شماره پيام گير راديوفردا : ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳ و شماره اس ام اس گير ما: ۰۰۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵


XS
SM
MD
LG