لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

مجله اقتصادی؛ تلاش ايران برای جذب سرمايه گذاران آلمانی


یک شرکت آلمانی قرار بود در بخش گاز در پارس جنوبی سرمایه گذاری کند.
یک شرکت آلمانی قرار بود در بخش گاز در پارس جنوبی سرمایه گذاری کند.

در مجله اقتصادی اين هفته راديو فردا آخرين آمارها و ارقام بانک مرکزی در باره اوضاع اقتصادی ايران بررسی مي شود.


دکتر فريدون خاوند، تحليلگر اقتصادی راديو فردا، در باره اين آمارها مي گويد: اگرچه رشد نزديک به هفت در صد سالانه توليد ناخالص داخلی در ايران نسبتا بالاست اما با توجه به در آمدهای هنگفت نفتی ايران و بادر نظر گرفتن اينکه در سال ۸۶ که رشد توليد ناخالص داخلی شش مميز ۹ دهم در صد بوده است، بخش صنعت و سرمايه گذاری کاهش نشان ميدهد.


وی می افزاید: همچنين ميزان صادرات غير نفتی ايران اگر چه رشد نشان ميدهد اما هم در باره ترکيب صادرات غيرنفتی اختلاف وجود دارد که مثلا چرا ميعانات گازی به عنوان صادرات غير نفتی منظور مي شود.


آقای خاوند مي گويد:« کشوری مانند ايران که بيش از ۷۰ ميليون جمعيت دارد و در آمدهای هنگفت نفتی دارد حدود ده ميليارد دلار صادرات غير نفتي بسيار ناچيز است زيرا حجم صادرات کشوری مانند ترکيه بدون در آمد نفتی حدود ۱۰۰ ميليارد دلار است».


تلاش ایران برای جذب سرمایه آلمانی ها



تلاش ايران برای جلب نظر سرمايه گذاران آلمانی از جمله خبرهای مهم ديگر هفته بوده است.


مهدی صفری، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه به روزنامه فاينانشال تايمز آلمان، گفته بود: ايران تلاش ميکند نظر سرمايه گذاران آلمانی را برای سرمايه گزاری در ايران جلب کند و برای نيل به اين هدف تضمين های کافی هم به سرمايه گزاران مي دهد.


فاينانشال تايمز آلمانی زبان از قول آقای صفری نوشت که ايران برای هرگونه معاملات آماده است و بويژه با شرکتهای کوچک و متوسط آلمانی.


همين روزنامه نوشت که دوسه هفته پيش خريد يک کارخانه مايع کردن گاز از آلمان باعث سر و صدا شد و سرانجام با فشار آمريکا و اسرائيل اين معامله با وجود موافقت مقام های آلمانی بهم خورد.


خانم هلن رانگ مدير اجرائی هيئت مديره انجمن خاورميانه آلمان در برلين در باره مبادلات بازرگانی ايران و آلمان به راديو فردا مي گويد: «اگر از روابط اقتصادی مبلغ مبادلاتی را در نظر داشته باشيم عملا حجم مبادلات ايران و آلمان در سالهای گذشته کاهشی چشمگير داشته است»


وی می افزاید:« حتی مي شود پيش بينی کرد که در سال جاری ميلادی هم ميزان مبادلات بازرگانی ايران و آلمان بازهم حدود ۲۰ در صد کاهش داشته باشد. اما اينجا اين سوال مطرح است که آيا اين تحريم ها فايده ای دارند يا نه و به کشوری مغرور مانند ايران کمک مي کند. در دنيای اقتصاد بسيار در اين باره صحبت مي شود که بسياری از کشورها اين تحريم ها را دور ميزنند و کالاهای خود را از راه های ديگر مثلا در شيخ نشينها و يا چين به ايران مي فروشند».


خانم هلن رانگ اضافه می کند:« منتهی آلمان خودش را به اين تحريم ها پايبند مي داند و به همبستگی بين المللی در اين زمينه وفادار است در حاليکه کشورهای ديگر و از جمله آمريکا اين تحريم ها را دور مي زنند. بنابراين در حقيقت اين تحريم ها باعث توقف معاملات با ايران نشده بلکه ساختار و راه های اين مبادلات را تغيير داده است».


به گفته خانم رانگ تاثير اين تحريم ها آن چنان که انتظار مي رفت نبوده است يعنی باعث قطع مبادلات بازرگانی ايران با خارج نشده است، اما از سوی ديگر اين تحريم ها باعث گران شدن کالاها و خدمات برای ايران شده است چون ايران ناچار است از طريق چندين واسطه کالاهاو نيازهای خود را تامين کند. بنابراين اگر اين زاويه ببينيم اين تحريم ها تاثير خود را داشته اند. چون بسياری از محصولات مورد نياز ايران بين ۵۰ تا ۸۰ درصد گران شده است.


خانم هلن رانگ در پاسخ به اين پرسش که آيا بخش خصوصی آلمان دولت را برای ناديده گرفتن اين تحريم ها زير فشار مي گذارد، مي گويد:«البته بخش خصوصی آلمان خواستار دور زدن اين تحريم ها نيست اما اکثريت شرکتها و موسسات اقتصادی آلمان و شخص من از يک سو بر اين نظريم که تحريم ها بدلايل مختلف راهی درست نيستند چون ما در ۵۰ يا ۱۰۰ سال پيش زندگی نمي کنيم که بتوانيم با اين تحريم ها به چيزی دست يابيم زيرا اينگونه تحريم ها به اشخاص و يادولت مورد نظر صدمه ای نميزند بلکه مردم ايران هستند که بهای آن را ميپ ردازند و از سوی ديگر ما معتقديم اين تحريم ها تنها زمانی موثر هستند که جامعه بين المللی و همه کشورها يک پارچه آن را اجرا کنند».


وی اضافه می کند:« اما ما مي بينينم که اين طور نيست بلکه راه های مبادلات و مناسبات اقتصادی پيدا شده اند که اين مبادلات از طريق آنان صورت مي گيرد».


مطلب ديگر مجله اقتصادی هفتگی راديو فردا بررسی چگونگی پيدايش ميلياردرهای روسی دراروپاست. روزنامه لوموند چاپ پاريس روز سه شنبه مقاله ای درباره ميلياردهای روسيه در لندن و قدرت عظيم مالی آنان منتشر کرد.


لوموند در اين مقاله نوشت امپراتوری ای که ميلياردرهای روس در چند سال گذشته در انگلستان بر پا کرده اند حيرت انگيز است. درسبد تعيين شاخص بورس لندن سه شرکت متعلق به ميلياردرهای روسی جای دارد.


آنان مهمترين باشگاه های فوتبال انگلستان چلسی، پورتسموت و بخشی از آرسنال را خريده اند. يکی از آنان ميخائيل پروخوروف چند روز پيش گرانترين ويلاهای جهان را در سواحل جنوب فرانسه به مبلغ نزديک به نيم ميليارد يورو خريد.


اين ميلياردر روسی تنها ۴۳ سال دارد و ثروتش نزديک به ۲۰ ميليارد دلار بر آورد مي شود.


دکتر حسن منصور، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در لندن، در گفت وگو به راديو فردا مي گويد:« با فروپاشی جمهوری سوسياليستی شوروی بسياری از ثروتها و کارخانه ها به قيمت بسيار نازلی به کسانی واگذار شد که اکنون ميلياردها دلار ارزش دارند. آقای منصور ميگويد روابط پيشين درون حزبی به بخشی از اين ميلياردها کمک کرده است تا با دست انداختن بر روی ثروتهای عمومی يک چنين اليگارشی را پايه گذاری کنند»..


عدم استقبال خانوارها از پرسش نامه های اطلاعاتی اقتصادی، تاثير ناچيز تورم جهانی در گرانی در ايران و نگاهی به رويدادهای مهم بورس از ديگر مطالب مجله هفتگی اقتصادی راديو فرداست.


XS
SM
MD
LG