لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

دیدار حسنی مبارک و حداد عادل در قاهره


حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، و غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس ايران روز چهارشنبه در قاهره با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.
حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، و غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس ايران روز چهارشنبه در قاهره با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.
حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، و غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس ايران روز چهارشنبه در قاهره با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، غلامعلی حداد عادل پس از دیدار با حسنی مبارک، گفت وگوها با وی را «خوب توصیف» کرد.


آقای حداد عادل که پس از ديدار با رييس جمهوری مصر با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: آقای مبارک هرگونه فشار از جانب واشینگتن به منظور توقف از سرگيری روابط ديپلماتيک دو کشور را رد کرده است.


رييس مجلس شورای اسلامی ايران افزود:«حضور من در اينجا تاييد واقعيت بهبود روابط بين جمهوری اسلامی و مصر است».


غلامعلی حداد عادل گفت:«شايد برخی اين گونه فکر کنند که ايالات متحده (آمريکا) برای توقف از سر گيری روابط بين مصر و ايران اعمال فشار می کند، اما (حسنی) مبارک، رييس جمهوری، گفت است که او هيچ گونه فشاری را از جانب ايالات متحده (آمريکا) را نمی پذيرد و موضع او در راستای منافع مصر است».


ايران تا قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷، روابط نزديکی با مصر داشت اما اين روابط به دليل اعطای پناهندگی به محمد رضا پهلوی، شاه سابق ايران و توافق کمپ ديويد که بين انور سادات، رييس جمهوری وقت مصر و مناخيم بگين، نخست وزير وقت اسراييل، به امضا رسيده بود، پس از انقلاب به تيرگی گراييد.


ايران بعد از انقلاب پس از آنکه قاهره دولت اسراييل را به رسميت شناخت، روابط خود را با مصر به حالت تعليق در آورد و از آن زمان تاکنون دو کشور روابط سياسی کاملی با هم نداشته و تنها در موارد مشخصی در نشست های بين المللی با هم ارتباط برقرار کرده و به داشتن دفاتر حافظ منافع در خاک يکديگر قناعت کردند.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفته است «ما منتظر دوستان مصری هستيم تا آمادگی نهايی خود را برای از سر گيری روابط اعلام کنند.»

محمد انور سادات در سال ۱۹۸۱ در يک مراسم رژه نظامی توسط خالد اسلامبولی و گروه همراه وی ترور شد. خالد اسلامبولی پس محاکمه به اعدام محکوم شد. ايران پس از اين واقعه يکی از خيابان های تهران را به اسم خالد اسلامبولی نامگذاری کرد.


تلاش برای بهبود روابط


پس از مرگ آیت الله خمینی در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی، ایران همزمان با بهبود روابط با عربستان سعودی کوشید رابطه خود را با مصر از سر بگیرد.


در راستای چنین کوشش هایی، محمد خاتمی و حسنی مبارک در دسامبر سال ۲۰۰۳در حاشيه نشست جهانی جامعه اطلاع رسانی، که به ابتکار سازمان ملل متحد در ژنو، سوييس، برگزار شد، با يکديگر ديدار و گفت وگو کردند.


اما تلاش ها در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برای بهبود روابط سياسی با مصر ناموفق بود.این کوشش ها با مخالفت تندروها و محافظه کاران در طی اين دوران مواجه شد و پيشرفتی در مناسبات دو کشور حاصل نشد.


اما پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد تلاش ها برای از سر گیری روابط مثمر ثمر واقع شد و مذاکرات با سرعت بیشتری ادامه یافت.


تا پيش از روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد، جناح راست يا اصولگرايان ضمن مخالفت با هر نوع تحولی در روابط تهران و قاهره، برقراری رابطه با مصر را پشت کردن به توصيه های آيت الله خمينی، بنيان گذار جمهوری اسلامی، و زيرپا گذاشتن آرمان های انقلاب اسلامی می دانستند.


ايران و مصر در آستانه روابط رسمی


ملاقات دو مقام بلند پايه مصر و جمهوری اسلامی در حالی برگزار شد که روز دوشنبه منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، «درباره زمان از سر گيری روابط ايران و مصر» گفته بود:«همه گفت وگوهای کارشناسی در اين مورد صورت گرفته و در اين رابطه معاونان وزرای خارجه دو طرف با يکديگر گفت وگو کرده اند.».


آقای متکی افزوده بود:«ما منتظر دوستان مصری هستيم تا آمادگی نهايی خود را برای از سر گيری روابط اعلام کنند.»


در همين حال، هفته گذشته در جريان بحران گذرگاه مرزی در رفح در مرز مصر و نوار غزه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، نیز با حسنی مبارک تلفنی گفت وگو کرده بود.


در جريان مذاکرات برای عادی سازی روابط دو کشور علی لاريجانی، عضو شورای عالی امنيت ايران به مصر سفر کرده بود و همچنين حسين ضرار، معاون وزير خارجه مصر، به تهران سفر کرده در مدت حضورش در تهران با مقامات وزارت امور خارجه ايران در خصوص روابط دوجانبه بحث و گفت ‌وگو کرد.


در همين زمينه، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين الملل وزارت امورخارجه ايران، در تابستان سال جاری به قاهره سفر کرده بود و در جريان سفر خود با معاونان وزارت خارجه و رييس دفتر وزير خارجه آن کشور ديدار و درباره از سرگيری روابط سياسی دو کشور مذاکره کرده بود.


پيشتر وزير امورخارجه مصر اعلام کرده بود که شرط عادی سازی روابط ايران و مصر تغيير نام خيابان خالد اسلامبولی و حذف تصوير وی از اين خيابان است. اما معلوم نيست که اين پيش شرط همچنان در دستور کار دو طرف در جريان مذاکرات جاری قرار دارد يا نه.


XS
SM
MD
LG