لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

شورای نظامی مصر استعفای دولت را پذيرفت


. ژنرال محمدحسين طنطاوی،رييس شورای نظامی حاکم مصر
. ژنرال محمدحسين طنطاوی،رييس شورای نظامی حاکم مصر
همزمان با افزايش اعتراضات درمصر عليه نظاميان حاکم، ژنرال محمدحسين طنطاوی، رييس شورای عالی نیروهای مسلح مصر، بر انتقال قدرت به غير نظاميان تا ماه ژوئيه سال ۲۰۱۲ تاکيد کرد و گفت در صورتی که مردم بخواهند، حاضر است فورا برای انتقال قدرت به دولتی غيرنظامی رفراندوم برگزار کند.

ژنرال محمدحسين طنطاوی در يک نطق تلويزيونی گفت که با استعفای دولت غير نظامی مصر موافقت کرده است و انتخابات رياست جمهوری تا پايان ماه ژوئن سال آينده ميلادی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال محمدحسين طنطاوی گفته است: شورای عالی نيروهای مسلح مصر «تمايلی به حفظ قدرت ندارد ودر صورت درخواست مردم و چنانچه ضروری باشد، مسئوليت های خود را فورا از طريق يک رفراندوم واگذار خواهد کرد.»

شورای عالی نيروهای مسلح مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارک، رييس جمهور سابق مصر، در حدود ۹ ماه پيش اداره اين کشور را برعهده گرفته است.

ژنرال محمدحسين طنطاوی همچنين گفته است با استعفای «عصام شرف» نخست وزير موافقت کرده ولی از وی خواسته است تا تشکيل دولت تازه هماهنگ با شورای عالی نيروهای مسلح به کار خود ادامه دهد.

ژنرال محمدحسين طنطاوی تاکيد کرده است که شورای عالی نيروهای مسلح به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر يعنی در ۲۸ نوامبر پايبند است و انتخابات رياست جمهوری نيز تا پايان ژوئن ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات ژنرال محمدحسين طنطاوی واکنش ده ها هزار معترض حاضر درميدان التحرير را درپی داشت و تجمع کنندگان شعارهايی عليه وی سر دادند.

در همين حال گزارش ها حاکی ازبروز درگيری در نزديکی وزارت کشور مصر است.

از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، «ابوالعلا ماضی» و «محمد سليم الوا»، دو سياستمداری که روز سه شنبه در نشست بحران با حاکمان نظامی شرکت داشته اند می گويند، ژنرال ها خواهان انتقال قدرت تا اول ژوئيه به غير نظاميان هستند.

اين دو گفته اند که دولت «نجات ملی» جايگزين دولت عصام شرف خواهد شد.

طبق اين گزارش اين دو نفر به همراه ده نفر ديگر از سياستمداران و نمايندگان احزاب مصری روز سه شنبه با اعضای شورای عالی نيروهای مسلح ديدار کردند. ولی در میان این دوازده نفر نمایندگانی از احزاب ليبرال و گروه هايی که هم اکنون از اعتراضات در ميدان التحرير حمايت می کنند حضور نداشتند.

ابوالعلا ماضی و محمد سليم الوا همچنين گفته اند نظاميان پذيرفته اند که کليه کسانی که از روز شنبه در ميدان التحرير بازداشت شده اند، آزاد شوند و نيروهای نظامی و پليس مسئول در کشتار معترضان تحت تعقيب قضايی قرار گيرند.

درگيری های ميدان التحرير صبح شنبه پس از آن آغاز شد که نيروهای امنيتی و پلیس تحصن زخمی شدگان و خانواده‌های کشته شدگان انقلاب ۲۵ ژانويه مصر را با زور متفرق کردند. پس از آن بر شمار معترضان افزوده شد و شماری از معترضان تلاش کردند به ساختمان وزارت کشور برسند که با نيروهای امنيتی درگير شدند.

درهمين زمينه، آمريکا روز سه شنبه از اعمال خشونت عليه معترضان در ميدان التحرير انتقاد کرده است.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، به کارگيری خشونت توسط پليس مصر عليه معترضان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از زمان آغاز درگيری ها درميدان التحرير در روز شنبه تاکنون ۲۹ نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG