لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

موافقت محمد مرسی با ادامه کار دادستان کل مصر


عبدالمجيد محمود، دادستان کل مصر، در حال سخنرانی در دفترش در روز شنبه
عبدالمجيد محمود، دادستان کل مصر، در حال سخنرانی در دفترش در روز شنبه
گزارش ها حاکی است که عبدالمجيد محمود، دادستان کل مصر، با محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، بر سر ادامه کار خود به توافق دست يافته است.

به گزارش آسوشيتدپرس، محمد مرسی روز پنجشنبه عبدالمجيد محمود را به عنوان سفير مصر در واتيکان منصوب کرده بود. اقدامی که به نظر بسياری در راستای کاهش خشم عمومی از اقدامات دادستان کل کشور در جهت تبرئه وابستگان به رژيم حسنی مبارک صورت گرفته بود.

طبق اين گزارش، اقدام محمد مرسی در برکناری عبدالمجيد محمود از حمايت عمومی برخوردار بود، اما اين اقدام خشم قضات کشور را بر انگيخت. آنها اقدام محمد مرسی را در راستای دخالت در قوه قضاييه ارزيابی کرده اند.

عبدالمجيد محمود در دوران حسنی مبارک به عنوان دادستان کل کشور مصر منصوب شده است.

براساس قوانين مصر رييس جمهوری اين کشور نمی تواند دادستان کل کشور را برکنار کند. اما محمد مرسی برای دور زدن اين مانع قانونی، عبدالمجيد محمود را به عنوان سفير مصر در واتيکان منصوب کرد. ولی عبدالمجيد محمود با اين انتصاب مخالفت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، محمود مکی، معاون اول رييس جمهوری مصر روز شنبه پس از ديدار رييس جمهور و دادستان کل کشور به خبرنگاران گفته است، به دنبال در خواست شورای عالی قضايی مصر، محمد مرسی حکم انتصاب عبدالمجيد محمود به عنوان سفير در واتيکان را معلق کرده است.

عبدالمجيد محمود نيز به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: سوتفاهم پيش آمده حل شد.

گزارش ها حاکی است که عبدالمجيد محمود روز شنبه در ميان تدابير شديد امنيتی به همراه صدها قاضی در دفتر کارش در قاهره حاضر شد.

در همين حال، محمد مکی با رد انتقاد ها از اقدام محمد مرسی در خصوص دخالت در قوه قضاييه گفت، اقدام رييس جمهوری مصر در راستای محافظت از دادستان کل انجام شده بود.

معاون رييس جمهوری مصر اضافه کرده است: محمد مرسی پس از آن که از از رضايت عبدالمجيد محمود برای کنار گيری مطلع شد، مساله انتصاب وی به عنوان سفير را اعلام کرد.

طبق اين گزارش هنگامی که عبدالمجيد محمود پس از ديدار با محمد مرسی به دفتر خود بازگشت با استقبال صدها قاضی مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک روزنامه مستقل مصری نوشته است: قضات در مبارزه بر سر دادستان کل کشور به پيروزی دست يافتند.
XS
SM
MD
LG