لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

نامزدی معاون حسنی مبارک در انتخابات رياست جمهوری مصر


عمر سليمان، معاون رئيس جمهور سابق مصر،
عمر سليمان، معاون رئيس جمهور سابق مصر،
عمر سليمان، معاون رئيس جمهور سابق مصر، از عزم خود برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری اين کشور خبر داد. در همين حال هزاران نفر در قاهره پايتخت مصر در حمايت از حازم ابو اسماعيل، نامزد سلفی انتخابات رياست جمهوری، تظاهرات کردند. گزارش هایی در خصوص تابعیت آمریکایی مادر حازم ابو اسماعیل منتشر شده است که در صورت صحت می تواند به حذف وی از این انتخابات منجر شود.

عمر سليمان که سالهای طولانی رياست سازمان اطلاعات نظام حسنی مبارک را هم بر عهده داشت، ظهر جمعه ۶ آوريل در بيانيه‌ای اعلام کرد که قصد دارد نامزد انتخابات رياست جمهوری مصر شود.

نظام حسنی مبارک اوايل سال ۲۰۱۱ ميلادی در پی انقلابی مردمی سرنگون شد. اين رخداد تقريبا دو هفته پس از آن روی داد که عمر سليمان به سمت معاون مبارک برگزيده شد. بسياری از شخصيت‌های نظام پيشين مصر به اتهام‌های گوناگون در زندان هستند اما به نظر می‌رسد اتهام فساد يا دست داشتن در سرکوب تظاهر کنندگان انقلاب، متوجه عمر سليمان نشده است.

سليمان در حالی عزم خود را برای شرکت در رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری اعلام کرد که چهارشنبه گفته بود به دلايل اداری و مالی، قصد نامزدی در انتخابات ندارد.

سليمان در بيانيه جديد خود که آن را خبرگزاری الشرق الاوسط مصر منتشر کرده، نوشته است: «با وجود سختی‌هايی که در بيانيه پيشين برشمردم، نمی‌توانم به درخواست کسانی که خواهان نامزدی من هستند، توجه نکنم. وعده می‌دهم که موضع خود را تغيير دهم و سعی می‌کنم تا روز شنبه مراحل اداری لازم را پشت سر بگذارم.»

او در اين بيانيه به مردم مصر وعده داده است که در راه تغييری که هدف انقلاب مصر بود پيش برود.

صد‌ها نفر از هواداران سليمان روزهای پنجشنبه و جمعه در خيابان‌های قاهره تظاهرات کردند و خواستار نامزدی او در انتخابات رياست جمهوری شدند.

مهلت ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری مصر روز یکشنبه پایان می یابد.

تظاهرات هزاران سلفی

از سوی ديگر هزاران اسلامگرای سلفی که اکثر آن‌ها ريش بلند بر صورت داشتند، روز جمعه در حمايت از حازم ابو اسماعيل، نامزد انتخابات رياست جمهوری تظاهرات کردند.

به دليل وجود خبرهايی درباره اينکه مادر ابو اسماعيل دارای تابعيت آمريکايی است، احتمال حذف شدن او از رقابت‌های انتخابات وجود دارد. برپايه قانون اعلام شده از سوی شورای عالی نيروهای مسلح که اداره موقت اين کشور را از زمان سرنگونی نظام مبارک بر عهده دارد، نامزهای انتخابات رياست جمهوری بايد از پدر و مادری مصری باشند و هيچ کدام از آن‌ها نبايد تابعيت کشور ديگری را داشته باشد.

تظاهر کنندگان سلفی در شعارهای خود تاکيد کردند که خواهان نامزدی حازم ابو اسماعيل هستند و رئيس شورای عالی نيروهای مسلح را تهديد به اعدام در صورت وجود هرگونه تقلب کردند.

انتخابات رياست جمهوری مصر قرار است ماه می ‌آينده برگزار شود.

حاتم بجاتو ، دبيرکل کميسيون عالی انتخابات مصر پنجشنبه به راديو دولتی اين کشور گفت که برپايه گزارش اداره مهاجرت مصر مادر ابو اسماعيل سه بار با پاسپورت آمريکايی وارد کشور شده و آن را ترک کرده است. او افزود که کميسيون در پی آن است تا مطمئن شود آيا مادر ابواسماعيل تابعيت آمريکا داشته يا نه.

روزنامه‌های محلی مصر نوشته‌اند که مادر ابو اسماعيل سالها به همراه دختر و داماد مصری خود که دارای تابعيت آمريکا است، در ايالات متحده زندگی کرده است و احتمال دارد تابعيت اين کشور را به دست آورده باشد.

هواداران ابواسماعيل شورای عالی نيروهای مسلح و دولت موقت را به تلاش برای جلوگيری از مشارکت او در رقابت‌های انتخابات می‌کنند.

به نظر می‌رسد حذف احتمالی ابواسماعيل از رقابت‌های انتخاباتی به سود خيرت الشاطر نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمين در انتخابات رياست جمهوری باشد.
XS
SM
MD
LG