لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

دادستانی مصر اموال ۱۴ تن از رهبران اخوان المسلمين را مسدود کرد


دادستانی مصر دستور توقیف کردن اموال ۱۴ تن از رهبران گروه اخوان المسلمين و ديگر رهبران اسلامگرا را صادر کرد. اين در حالی است که تلاش‌ها برای تشکيل دولت موقت مصر که قرار است دوره انتقالی اين کشور را مديريت کند، ادامه دارد.

محمد البرادعی، مديرکل پيشين آژانس بين المللی انرژی اتمی هم به عنوان معاون رئيس جمهور موقت، سوگند ياد کرد. در همين حال عبد الفتاح السيسی، وزير دفاع و فرمانده کل نيروهای مسلح مصر گفته است که دوبار از محمد مرسی، رئيس جمهوری پيشين اين کشور خواسته بود همه پرسی برگزار کند، اما او نپذيرفت.

دو هفته پيش ارتش مصر محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات مخالفانش با خواست استعفای او، از قدرت برکنار کرد. هواداران مرسی و به ويژه گروه اخوان المسلمين، اين اقدام ارتش را «کودتا» توصيف کرده و بر ادامه اعتراض‌های خيابانی خود تا بازگشتش به قدرت، تاکيد می‌کنند.

محمد مرسی ، نخستين رئيس جمهوری مصر بود که پس از انقلاب دو سال و نيم پيش اين کشور، در انتخاباتی آزاد، برگزيده شده بود.

توقیف اموال رهبران اسلامگرا

خبرگزاری رويترز به نقل از منابع قضايی مصری گزارش داده است که دادستان مصر، دستور مسدود کردن اموال ۱۴ تن از رهبران گروه اخوان المسلمين و جريان اسلامگرا در اين کشور را صادر کرده است.

برپايه اين گزارش، محمد بديع، رهبر اخوان المسلمين و خيرت الشاطر ، معاون او، از جمله اين افراد هستند. همچنين سعد الکتاتنی، رئيس حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين و معاونش عصام العريان، از ديگر افرادی هستند که دستور بلوکه شدن اموالشان صادر شده است.

خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داده است که رشاد بيومی، محمد مهدی عاکف، محمد عزت ابراهيم، محمد البلتاجی و صفوت حجازی، از ديگر رهبران اخوان المسلمين هستند که نامشان در اين فهرست ذکر شده است.

اين در حالی است که پيش‌تر دادستانی در اطلاعيه‌ای، اعلام کرده بود شکايت‌ها و گزارش‌هايی عليه مرسی و شماری از رهبران اخوان المسلمين دريافت کرده است.

برپايه اين اطلاعيه، شکايت‌ها و گزارش‌ها، مرسی و رهبران اخوان المسلمين را به تماس با طرف‌های خارجی با هدف آسيب رسانی به منافع ملی کشور، تحريک به قتل تظاهر کنندگان مسالمت آميز، در اختيار داشتن اسلحه و مواد منفجره، تعرض به پايگاه‌های نظامی، آسيب رسانی به امنيت کشور و اقتصاد آن متهم می‌کنند.

سوگند البرادعی و دولت جديد

از سويی خبرگزاری الشرق الاوسط مصر اعلام کرد که محمد البرادعی، يکی از رهبران جبهه نجات ملی، ائتلافی که در آن بسياری از گروه‌ها و احزاب مخالف مرسی حضور دارند، به عنوان معان رئيس جمهور موقت در امور روابط بين الملل، سوگند ياد کرد.

در همين حال، حازم الببلاوی، اقتصاد‌دان ليبرال مصری که مامور تشکيل دولت موقت شده است، رايزنی‌های خود را برای انتخاب اعضای کابينه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نبيل فهمی، سفير پیشین مصر در ايالات متحده آمريکا سمت وزير امور خارجه را پذيرفته است.

همچنين گزارش‌ها حاکی از آن است که پيشنهاد وزارت دارايی، به هانی قدری داده خواهد شد. او پيش‌تر رياست هيئت مذاکره کننده مصر با صندوق بين المللی پول را بر عهده داشت که برای دريافت قرض از اين صندوق رايزنی می‌کرد. قدری مسيحی است و مسيحيان ده درصد از جمعيت مصر را تشکيل می‌دهند.

السيسی: ‌ دو بار به مرسی پيشنهاد برگزاری همه پرسی دادم

عبد الفتاح السيسی وزير دفاع و فرمانده کل نيروهای مسلح مصر گفته است که با افزايش اعتراض‌ها در مصر، دو فرستاده به سوی محمد مرسی روانه کرده و از خواسته بود همه پرسی برگزار کند. به گفته السيسی، مرسی هر دو بار با اين پيشنهاد، «مخالفت قاطع» کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، السيسی که در جمع شماری از فرماندهان نيروهای مسلح مصر سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ارتش مصر پيش از اقدام به ارائه نقشه راه خود برای آينده مصر، متمايل بود که رياست جمهوری خود به رای مردم مراجعه کرده و با برگزاری همه پرسی، خواسته‌های مردم را مشخص و اجرا کند.»

او افزود: «از همين رو ارتش دو نماينده با يک پيام نزد محمد مرسی فرستاد که يکی از اين نمايندگان، نخست وزير وفت بود و اميد داشت که خود رئيس جمهوری برکنار شده، به مردم را برای حضور پای صندوق‌های رای برای اعلام نظرشان فرا خواند.»

فرمانده کل ارتش مصر ادامه داد که مرسی به دليل «اعتراض‌های گسترده عليه حکومتش» مشروعيت خود را از دست داد.
XS
SM
MD
LG