لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

تظاهرات هواداران مرسی در شهرهای مصر


گزارش ها حاکی است که به رغم نگرانی از حمله نیروهای امنیتی، هواداران محمد مرسی، رييس جمهوری برکنارشده مصر، روز يکشنبه ۱۸ اوت قاهره و دیگر شهرهای مصر دست به راهپیمایی زده اند.

به گزارش شبکه «الجزیره » در قاهره معترضان از شش مسير به سمت دادگاه قانون اساسی در قاهره دست به راهپيمايی زده اند. طبق این گزارش تظاهرات هواداران مرسی درشهرهای اسکندریه و شرقیه برگزار شده است.

هواداران محمد مرسی در واکنش به خشونت های اخير روز جمعه اعلام کرده بودند تا سرنگونی آنچه را که دولت «کودتا» خوانده بودند، هر روز در خيابان ها دست به اعتراض خواهند زد. اين در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که راهپيمايی های اعتراضی روز يکشنبه در قاهره به دلايل امنيتی و حضور تک تيراندازهای ارتش لغو شده است.

به گزارش شبکه «الجزيره» تظاهر کنندگان از مناطقی چون الجيزه ، حلوان و دققی به سمت دادگاه قانون اساسی مصر حرکت کرده اند، اما در اطراف ساختمان اين دادگاه نيروهای ارتش با زره پوش ها مستقر شده اند همچنين با ايجاد موانعی چون سيم خاردار مسير های منتهی به ساختمان دادگاه قانون اساسی را بسته اند.

اين در حالی است که ژنرال عبدالفتاح السيسی، فرمانده ارتش مصر و وزير دفاع روز يکشنبه از نقش نيروهای ارتش و پليس در محافظت از امنيت ملی تقدير کرده است.

وی در نخستين سخنرانی خود پس از دور تازه خشونت ها در مصر گفته است که ارتش اجازه خشونت بیشتر در این کشور را نخواهد کرد.

به گزارش رويترز، ژنرال السيسی همچنين گفته است: در مصر برای همه جا است.

این در حالی است که به گزارش «الجزیره» تظاهرات گسترده طرفداران محمد مرسی در «شرقیه» حتی در ساعات منع رفت آمد ادامه داشت.

به گزارش رویترز، در همين حال دولت مصر اعلام کرده است در خشونت های روز شنبه در سراسر مصر ۷۹ نفر کشته شده اند. طبق این گزارش شمار کشته شدگان در جریان دور تازه خشونت ها از روز چهارشنبه تا کنون به ۸۳۰ تن رسیده است.

بحران اخير مصر چهارشنبه گذشته پس از آن آغاز شد که نيروهای امنيتی و نظامی مصر با يورش به دو ميدان رابعه عدويه و نهضت قاهره، اقدام به پايان دادن به تحصن شش هفته‌ای هواداران مرسی و اخوان المسلمين در اين ميدان‌ها کردند. اين يورش و درگيری‌ها در ديگر مناطق ميان نيروهای امنيتی و هواداران مرسی، صد‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

ماه گذشته ارتش مصر محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش، از مقام رياست جمهوری برکنار کرد. هواداران او و حزبش گروه اخوان المسلمين، برکناری او را «کودتا» می‌دانند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا «بازگشت مشروعيت قانونی» تاکيد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG