لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

کشته شدن «دست کم ۳۶ زندانی » هوادار اخوان المسلمین در مصر


شماری از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در مصر
شماری از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در مصر
گزارش ها حاکی است که منابع امنيتی مصر گفته اند «دست کم ۳۶ نفر» از زندانيان هواداران اخوان‌المسلمين در زندان کشته شده‌اند.

خبرگزاری رويترز اين خبر را به نقل از يک منبع امنيتی منتشر کرده و گفته است : وزارت کشور مصر در بیانیه ای اعلام کرد که تعدادی از زندانيان که قصد داشتند از زندان فرار کنند، یک افسر پلیس را به گروگان گرفتند.

این بیانیه اضافه کرده است: اما نیروی امنیتی زندان توانستند این افسر را که به شدت مضروب شده بود نجات دهند. ولی تعدادی از زندانیان به علت استنشاق گاز اشک آور کشته شده اند.

وزارت کشور مصر تعداد کشته شدگان را مشخص نکرده اند.

در همین زمینه یک مقام قضایی به رویترز گفته است که این زندانیان در درون خودروی «ون» پلیس خفه شده اند.

در همین زمینه، يک منبع امنيتی به شبکه «الجزيره» گفته است شماری از زندانيان روز يکشنبه به هنگام انتقال به زندان «ابوزعبل» در نزدیکی قاهره يک پليس را در داخل یک خودروی «ون»‌‌به گروگان گرفتند. اما نيروهای امنيتی به سوی این خودرو با گلوله و گاز اشک آور شليک کردند و همه زندانیان را کشتند.

طبق اين گزارش، اين زندانيان از جمله معترضان در مسجد «فتح» در قاهره بودند که روز يکشنبه دستگير شدند.

نيروهای امنيتی و ارتش مصر سرانجام بعد از ظهر شنبه موفق به تخليه مسجد «فتح» واقع در ميدان «رامسس» قاهره شدند که در آن صد‌ها تن از هواداران محمد مرسی رئيس جمهوری برکنار شده مصر و گروه اخوان المسلمين تحصن کرده بودند.

به گزارش رویترز، در همين حال دولت مصر اعلام کرده است در خشونت های روز شنبه در سراسر مصر ۷۹ نفر کشته شده اند. طبق این گزارش شمار کشته شدگان در جریان دور تازه خشونت ها از روز چهارشنبه تا کنون به ۸۳۰ تن رسیده است.

بحران اخير مصر چهارشنبه گذشته پس از آن آغاز شد که نيروهای امنيتی و نظامی مصر با يورش به دو ميدان رابعه عدويه و نهضت قاهره، اقدام به پايان دادن به تحصن شش هفته‌ای هواداران مرسی و اخوان المسلمين در اين ميدان‌ها کردند. اين يورش و درگيری‌ها در ديگر مناطق ميان نيروهای امنيتی و هواداران مرسی، صد‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

ماه گذشته ارتش مصر محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش، از مقام رياست جمهوری برکنار کرد. هواداران او و حزبش گروه اخوان المسلمين، برکناری او را «کودتا» می‌دانند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا «بازگشت مشروعيت قانونی» تاکيد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG