لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

پیروزی کلینتون و مک کین در انتخابات مقدماتی نیوهمشایر


در انتخابات مقدماتی در نیو همشایر هیلاری کلینتون توانسته است رقبای خود را پست سر بگذارد.
در انتخابات مقدماتی در نیو همشایر هیلاری کلینتون توانسته است رقبای خود را پست سر بگذارد.

انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزدهای ریاست جمهوری در ایالت نیوهمشایر پایان یافت و سناتور جان مک کین از حزب جمهوری خواه توانسته است با هشت درصد اختلاف بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.


بر اساس آمار انتخابات در ایالت نیوهمشایر، سناتور هیلاری کلینتون از حزب دمکرات در رقابتی بسیار نزدیک، از رقیب اصلی خود سناتور باراک اوباما پیشی گرفت.


بر اساس آراء شمارش شده برای حزب دمکرات، هیلاری کلینتون سی و نه درصد آرا را به خود اختصاص داده و سناتور باراک اوباما با سی هفت در صد آرا شمرده شده، در مقام دوم قرار گرفت.


ویژگی انتخابات در ایالت نیوهمشایر برای حزب دمکرات، حضور چشمگیر زنان در انتخابات مقدماتی بود. بیش از ۵۳ درصد کسانی که برای حزب دمکرات به پای صندوق رفتند را زنان تشکیل می دادند.


در حالی که در ایالت آیووا اکثریت زنان به سناتور اوباما رای دادند، در ایالت نیوهمشایر اکثریت زنان به سناتور هیلاری کلنیتون رای دادند.


سناتور کلينتون در آخرين روز مبارزات انتخاباتی در نيوهمشاير، در يک برنامه انتخاباتی که خسته به نظر می رسيد و در پاسخ به پرسشی، اشک در چشمانش حلقه زده و تاکید کرده بود که پیروزی در این انتخابات برای او مسئله شخصی است.


بسياری از تحليگران می گويند واکنش احساسی سناتور کلينتون باعث شده است تا موجی را در ميان زنان در ايالت نيوهمشاير ايجاد کند و در حضور چشمگیر آنان در انتخابات موثر بوده است.


  • سناتور کلينتون در آخرين روز مبارزات انتخاباتی در نيوهمشاير، در يک برنامه انتخاباتی که خسته به نظر می رسيد و در پاسخ به پرسشی، اشک در چشمانش حلقه زده و تاکید کرده بودکه پیروزی در این انتخابات برای او مسئله شخصی است.

در حالی که نظر سنجی ها تا پیش از روز سه شنبه از شانس بیشتر سناتور اوباما در ایالت نیوهمشایر حکایت می کرد، سناتور کلینتون توانست بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.


ناظران می گویند طی بیست و چهار ساعت گذشته تحولی اساسی در روند انتخابات در نیو همشایر رخ داده و در آخرین لحظات شرایط به نفع سناتور کلینتون تغییر کرد.


سناتور اوباما در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج انتخابات در نیو همشایر پیروزی سناتور کلینتون را به وی تبریک گفت.


جان ادواردز دیگر نامزد از حزب دمکرات با چهارده درصد آرا در جایگاه سوم انتخابات نیو همشایر قرار گرفت.


مک کین در صدر آراء جمهوریخواهان


سناتور جان مک کين با پشت سرگذاشتن ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، تاکنون توانسته است ۳۸ درصد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در ايالت نيو همشاير را به خود اختصاص دهد.


بنا بر گزارش ها، در ايالت نيو همشاير مسايلی همچون اقتصاد آمريکا و جنگ عراق در صدر موضوعات مهم برای شهروندان در اين ايالت بود.


مایک هاکبی، فرماندار سابق آرکانزاس، که در انتخابت انجمن حزبی حزب جمهوری خواه در ایالت آیووا نفر اول شده بود، در نیو همشایر در جایگاه سوم قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، رای مستقل ها به سناتور مک کين در نيوهمشاير مانند آراء جمهوری خواهان بوده است.


آراء مستقل ها برای حزب جمهوری در ايالت نيوهمشاير يک سوم آرا جمهوری خواهان را تشکيل می دهد.


مقام های ايالت نيوهمشاير می گويند: حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای در انتخابات مقدماتی «بسيار چشمگير» بود و بيش از نيم ميليون نفر رای خود را به صندوق های رای ريختند.


استقبال گسترده شهروندان آمريکايی باعث شده بود تا برخی شعبه های رای گيری متعلق به حزب دمکرات با کمبود «برگه رای» مواجه شدند، اين در حالی بود که مقام های ايالتی مجری انتخابات تاکيد کرده بودند که به اندازه نياز برگه رای در اختيار شعبه های رای گيری قرار گرفته است.


سناتور باراک اوباما تنها پنج روز پس از پيروزی در انجمن انتخاباتی ايالت آيووا، نتوانست بار ديگر برتری خود را نسبت به سناتور هيلاری کلينتون حفظ کند.



سناتور جان مک کین از حزب جمهوری خواه توانسته است با هشت درصد اختلاف بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.

در همين حال هيلاری کلينتون در واکنش به برخی اظهار نظرها درباره نمايش «ضعيف» کارزار انتخاباتيش در نيوهمشاير گفت:«شما می دانيد، وقتی از سناتور اوباما و سناتور جان ادواردز می پرسيد که مهم ترين کاری که انجام داده اند چيست، واقعيت اين است که حرفی برای گفتن ندارند.»


بيل کلينتون، رييس جمهوری سابق آمريکا و همسری هيلاری کلنيتون، نیز با انتقاد شدید از سناتور اوباما در يک کارزار انتخاباتی در ايالت نيوهمشاير، تصريح کرد: سناتور اوباما «فاقد تجربه» لازم برای پست ریاست جمهوری است.


آقای کلينتون به جمعيت هواداران حزب دمکرات در نيو همشاير گفت:«شما بايد تصميم بگيريد که کدام يک از اين دو مولفه برای ايجاد تحول مهم ترند: تصوير و تجربه (سناتور اوباما) يا توانايی (سناتور کلنيتون).»


انتخابات مقدماتی، انجمن حزبی


آمريکايی ها تا روز چهارم نوامبر ۲۰۰۸، روز انتخابات رياست جمهوری، اين فرصت را خواهند داشت تا از ميان نامزدهای جمهوری خواه و دمکرات، دو حزب عمده کشور، دو نامزد اصلی را انتخاب کنند.


کارزار انتخاباتی ميان نامزدهای مختلف دو حزب، از تابستان سال ۲۰۰۷ آغاز شده است. پانزده کانديدا حاضر در رقابت با يکديگر می کوشند تا در صدر قرار بگيرند و در نهايت از هر حزب يک نفر به عنوان کانديدای نهايی پست رياست جمهوری انتخاب و معرفی می شود.


از سوم ژانويه تا سوم ژوئن همه شهروند آمريکايی در خاک اين کشور، از جمله در گوام و جزاير ويرجين، به پای صندوق های رای رفته تا نامزد مورد نظر از حزب خود را انتخاب کنند.


انتخابات برای تعيين نامزد نهايی هر حزب، در برخی ايالت ها به صورت انجمن حزبی (CAUCUS )، يعنی تجمع هواداران حزب، و در برخی ديگر از ايالت ها به صورت انتخابات مقدماتی، با رای مستقيم شهروندان، برگزار می شود.


انتخابات ايالت آيووا به صورت انجمن حزبی، کاکس، و انتخابات نيوهمشاير به صورت مقدماتی برگزار شد.


کاکس (CAUCUS ) لغتی متعلق به بوميان آمريکايی، سرخپوستان، به معنی نشست و جلسه بزرگان قبيله است.


همچنين در برخی از ايالت ها، اين انتخابات به صورت «مقدماتی آزاد» و «مقدماتی بسته» برگزار می شود.


در مقدماتی آزاد هر فردی می تواند به نامزد مورد علاقه خود از هر حزبی رای دهد، ولی در انتخابات مقدماتی بسته شهروندان بايد فقط به نامزد حزب خود رای بدهند.


انتخابات مقدماتی نيوهمشاير از نوع مقدماتی آزاد است و انتخابات ايالت کاليفرنيا به صورت مقدماتی بسته برگزار خواهد شد.


آمريکايی ها تا روز چهارم نوامبر ۲۰۰۸، روز انتخابات رياست جمهوری، اين فرصت را خواهند داشت تا از ميان نامزدهای جمهوری خواه و دمکرات، دو حزب عمده کشور، دو نامزد اصلی را انتخاب کنند.

انجمن های حزبی و انتخابات مقدماتی شيوه ای است که در آن نامزدها های مختلف در مسير انتخابات درون حزب از چرخه رقابت ها کنار رفته و در نهايت مشخص خواهد شد که کدام نامزد از شم و توانايی های سياسی بهتری برخوردار است.


يکی از مهم ترين لحظات اين رقابت های انتخاباتی، « سوپر سه شنبه» (Super Tuesday ) در پنجم فوريه است که شهروندان ۲۱ ايالت در انجمن های انتخاباتی و يا انتخابات مقدماتی شرکت خواهند کرد.


در اين روز تقريبا نامزدهای اصلی هر يک از دو حزب مشخص خواهد شد و نامزدهای ضيعف در خواهند يافت نبايد اميدی به ادامه رقابت داشته باشند.


گام نخست و نامزد نهايی


رقابت در انجمن های انتخاباتی يا انتخابات مقدماتی برای نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، می تواند به مثابه نماگر پيروز نهايی و يا بازنده انتخابات باشد.


ايالت آيوو ا از سال ۱۹۷۲ آغازگر رقابت های حزبی بوده است و به همين دليل شايد پيروزی در نخستين گام، اين دلگرمی را برای نامزدها در رقابت نفس گير به ارمغان بياورد که او نامزد نهايی حزب خود و فاتح انتخابت در چهارم نوامبر خواهد بود.


در سال ۱۹۷۶جيمی کارتر در انتخابات انجمن حزبی در ايالت آيووا پيروز شد تا در نهايت رقبای خود را در انتخابات رياست جمهوری آمريکا پشت سر بگذارد.


اما در انتخابات سال ۱۹۸۰ جرج اچ. دبليو. بوش، بوش پدر، توانست در انتخابات آيووا، رونالد ريگان، رییس جمهوری پیشین آمریکا، را پشت سر بگذارد ولی نتوانست نامزد نهايی حزب جمهوری خواه در انتخابات ان سال باشد، اما پيروزی اش در آيووا برای چند روز به وی برتری سياسی داد.


جان مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه، نيز در انتخابات مقدماتی نيو همشاير در سال ۲۰۰۰ توانست رقبای خود را پشت سر بگذارد اما نتوانست نامزد نهايی اين حزب برای انتخابات باشد.


بيل کلينتون در انتخابات سال ۱۹۹۲ در انتخابات مقدماتی و انجمن های حزبی آيووا و نيوهمشاير از رقبای خود شکست خورد، ولی درنهايت توانست به عنوان نامزد حزب دمکرات انتخاب شده و در انتخابات رياست جمهوری نيز پيروز شود.


گنگره ملی احزاب برای معرفی نامزد نهايی


نشست تعيين نامزد نهايی رياست جمهوری ازهر حزب در تابستان آينده تشکيل خواهد شد.


کنگره ملی حزب دمکرات در هفته آخر ماه اوت در شهر «دنوور» ايالت کلورادو برگزار خواهد شد.


کنگره ملی حزب جمهوری خواه نيز در هفته اول سپتامبر در شهر «سنت پل»، ايالت مينی سوتا، برگزار خواهد شد.


نتيجه انتخابات مقدماتی و انجمن حزبی هر ايالت نشان خواهد که نماينده آن ايالت از کدام نامزد حمايت خواهد کرد. در گنگره ملی هر حزب نماينده هر ايالت ميزان آرا را اعلام خواهد کرد.


چگونگی محاسبه آراء هر ايالت در گنگره ملی از فرمول ويژه ای برخوردار است که براساس عواملی مانند: جمعيت ايالت، ميزان اهميت آن ايالت برای حزب مربوطه و تعداد مقام های حزبی انتخاب شده در اين ايالت محاسبه می شود.


در گنگره ملی هر حزب، نامزد اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری نام معاون خود را اعلام خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG