لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

رویارویی پر تنش احمدی نژاد و موسوی در مناظره تلویزیونی


مناظره دو نامزد اصلى رقابت هاى انتخابات رياست جمهورى با حملات شديد محمود احمدى نژاد آغاز شد.
مناظره دو نامزد اصلى رقابت هاى انتخابات رياست جمهورى با حملات شديد محمود احمدى نژاد آغاز شد.
محمود احمدى نژاد در نخستين مناظره خود سه دولت گذشته جمهورى اسلامى را متهم به فساد كرد و میر حسین موسوى نيز اعلام كرد بساط پرونده سازى دولت نهم را بر خواهد چيد.

مناظره دو نامزد اصلى رقابت هاى انتخاباتى رياست جمهورى با حملات شديد محمود احمدى نژاد آغاز شد و او در ابتداى سخنان خود با صراحت، سه دولت مير حسين موسوى، اكبر هاشمى رفسنجانى و محمد خاتمى را در مقابل خود دانست و گفت: «باور من اين است كه امروز آقاى موسوى در برابر من نيست. تنها آقاى موسوى نيست بلكه سه دولت پى در پى در برابر بنده قرار گرفته اند. هم آقاى موسوى، هم آقاى هاشمى و هم آقاى خاتمى.»

«سه دولت پى در پى در برابر بنده قرار گرفته اند. هم آقاى موسوى، هم آقاى هاشمى و هم آقاى خاتمى.»

محمود احمدی نژاد
وى مخالفانش را به «دروغ پردازى هاى بزرگ و تخريب بى سابقه» دولت خود متهم كرد و گفت: «به نظرم علتش اين است دوستانى كه تصميم گرفتند وارد عرصه بشوند احساس كردند كه در هيچ يك از عرصه هاى مثبت و سازنده قدرت رقابت با اين دولت را ندارند.»

وى افزود: «بنده در برابر يك كانديدا نيستم. در برابر يك مجموعه اى هستم كه با محوريت آقاى هاشمى و همكارى آقاى موسوى و خاتمى عليه بنده حركت كردند.»

وى هاشمى رفسنجانى را متهم كرد كه در انتخابات سال ۱۳۸۴، در داخل و خارج مورد پشتيبانى قرار گرفت و اظهار داشت: «در همان اوايل اين دولت آقاى هاشمى پيغامى براى يكى از اين پادشاهان حاشيه خليج فارس فرستاد كه شما نگران نباشيد ظرف اين شش ماه اين دولت ساقط مى شود كه بعدا افرادى رفتند و توضيح دادند و مسئله تا حدودى حل شد.»

رييس جمهورى اسلامى فضاى كنونى ايران را «با نشاط» دانست و گفت كه دولت او در مدت كوتاه چهار سال افتخارات بزرگى در عرصه هاى داخلى و جهانى بوجود آورده است.

محمود احمدى نژاد، طرف مناظره خود، مير حسين موسوى را متهم كرد كه براى فيلم تبليغاتيش بازيگر استخدام كرده است و گفت: «شما چند تا سفر كرديد متوجه شديد كه در كشور مشكلات هست. آيا اين مشكلات در چهار سال گذشته ايجاد شده است.»

وی هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرزندان وی، علی اکبر ناطق نوری، رییس سازمان بازرسی بیت رهبری و پسر او، غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران و برخی دیگر از افراد را با اسم متهم به ثروت اندوزی و فساد اقتصادی کرد.

در پاسخ به اظهارات ريس جمهور ايران كه به صورت آتشين مناظره را آغاز كرد، مير حسين موسوى گفت: «آقاى هاشمى و آقاى خاتمى اشخاص بزرگى هستند كه خودشان با آقاى دكتر (احمدى نژاد) بايد مناظره كنند و جواب خودشان را بدهند.»

میر حسین موسوی، مدیریت رییس جمهور ایران را به ماجراجويى و بى ثباتى، رفتارهاى نمايشى، قهرمان نمايى، خيالبافى و خرافه گويى متهم كرد.
وى با اشاره به اينكه به خاطر «خطرى» كه ايران را تهديد مى كند وارد صحنه شده است، مديريت دولت محمود احمدى نژاد را به ماجراجويى و بى ثباتى، رفتارهاى نمايشى، قهرمان نمايى، خيالبافى و خرافه گويى متهم كرد.

نخست وزیر سابق ایران از شعارهاى رييس جمهور در عرصه داخلى و خارجى انتقاد كرد و گفت: «شعارها بيشتر جنبه اسطوره اى و به نظر من يكى مقدارى خيال پردازى در مورد آينده جهان است و متاسفانه آينده كشور در حال فروريختن است.»

آقای موسوی سپس با ذكر مثال هايى از سياست خارجى دولت نهم، به موضوع سفر آقاى احمدى نژاد به عراق اشاره كرد و اظهار داشت كه او مدعى شده است آمريكايى ها مى خواستند او را بربايند در حالى كه بنزين هواپيماى دولتى را آمريكايى ها تامين كردند.

وى اظهار داشت: «سياست خارجى دولت نهم عزت ملت را مخدوش و به آن لطمه زد و تنش وسيعى را ايجاد كرد.»

موسوى اظهار داشت: «ايشان (احمدی نژاد) مى‌ گويند كه چرا مى‌ گوئيد من ديكتاتور هستم، من اين را نگفتم؛ اما اين روش قطعاَ به ديكتاتورى مى ‌انجامد و اينكه رأى خود را به رأى تشخيص مصلحت ارجحيت دهيد.»

وی طرح موضوع هالوكاست، نامه هاى بى پاسخ آقاى احمدى نژاد به سران كشورهاى اروپايى و آمريكا، جلوگيرى از نشر كتاب، ستاره دار كردن دانشجويان و مقابله با هنرمندان را از ايرادات مهم دولت نهم در چهار سال فعاليت آن عنوان كرد.

نخست وزیر سابق ایران با زیر سوال بردن روش آقای احمدی نژاد در اعلام اسامی افراد به اسم «مفسد اقتصادی» گفت: «شايسته يك مسؤول دولت نيست كه كسانى كه در قوه قضائيه را محكوم نشده‌اند نام ببرد؛ چرا كه مطرح شدن نام آنها جرم است. ما از آنها نام مى‌بريم در حالى كه آنها قدرت دفاع از خودشان داشته باشند. شما افكارى را مورد حمله و هجوم قرار مى‌دهيد كه در اين صحنه حضور ندارند و آن را قاطى سرنوشت من مى‌كنيد. گويا موردى از من نداشتيد كه آمده‌ايد مرا وصل به دو دولت قبل كرديد.»

وی افزود: «طبق قانون اساسی ایران کسی که در هیچ دادگاهی محکوم نشده است از همه اتهامات مبراست و اتهام های آقای احمدی نژاد به افراد مختلف آن هم با ذکر نام آنها خلاف قانون، دین و اسلام و یک اقدام مجرمانه است.»

آقای موسوی در پایان این مناظره به «پرونده سازی» دولت نهم برای افراد انتقاد کرد و گفت که من بساط این پرونده سازی را بر خواهم چید.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گزارش داده است كه در پايان اين مناظره، طرفداران نامزدها با خودرو در خيابان هاى تهران به حركت در آمده و به نفع كانديداهاى خود شعار دادند.

به گزارش اين خبرگزارى، طرفداران محمود احمدى نژاد به شادى پرداخته و شعار داده اند: «احمدى احمدى - شهادتت مبارك ؛ هاشمى - موسوى پيوندتان مبارك.»
XS
SM
MD
LG