لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

برتری استقلال در مرحله حذفی ليگ قهرمانان آسيا


اولين بازی از مرحله حذفی ليگ قهرمانان فصل ۲۰۱۲ آسيا برگزار شد و استقلال تهران موفق شد در ورزشگاه آزادی با ۲ گل بر ذوب آهن اصفهان غلبه کند.

گل های اين بازی را که ۳۳۷۵۰ تماشاچی داشت؛ خسرو حيدری در نيمه نخست و آرش برهانی در نيمه دوم به ثمر رساندند. ساموئل بازيکن اهل ترينيداد و توباگو، روی هر دو گل نقش داشت.
مهدی رحمتی، حنيف عمران‌زاده، پژمان منتظری، علی حمودی، خسرو حيدری، فريدون زندی (دقيقه ۸۹ محسن يوسفی)، کيانوش رحمتی، جی‌لويد ساموئل، مهدی امير آبادی، آرش برهانی و گوران يرکوويچ (دقيقه ۶۲ اسماعيل شريفات)، آبی پوشان تهران در اين بازی بودند.

داود حقی در نيمه اول برای ذوب آهن و اسماعيل شريفات در نيمه دوم، دو موقعيت مناسب گلزنی را از دست دادند.

منصور ابراهيم‌زاده پس از شکست تيمش به سمت هواداران معترض ذوب‌آهن رفت و گفت: چون شما خواهان جدايی من هستيد، تقاضا می‌کنم به ورزشگاه ملت اصفهان بياييد و از مديرعامل کارخانه ذوب‌آهن بخواهيد برکنارم کند.

تماشاگران اصفهانی سپس شعار دادند «سياسيون حيا کنيد، ذوب آهن را رها کنيد.»

ميشائيل هنکه تمرين دهنده آلمانی استقلال نيز گفت: می‌دانستم بازی پاياپايی می‌شود و حريف می‌خواهد روی ضد کار کند، اما ما از فرصت‌های خود بهتر استفاده کرديم.

هنکه در پاسخ به اين سوالی درباره نوسان در نتيجه گيری استقلال گفت: ما فقط مقابل پرسپوليس ۱۰ دقيقه تمرکز خود را از دست داديم و تيم به حاشيه رفت. اما در کل، استقلال در اين فصل خوب نتيجه گرفته است.

استقلال با اين پيروزی و موفقيت در مرحله اول از رقابت های حذفی منطقه غرب آسيا، هشت روز بعد (شنبه ۱۸ فوريه، ۲۹ بهمن) مقابل الاتفاق عربستان با سرمربيگری برانکو ايوانکوويچ (سرمربی تيم ملی ايران در جام جهانی ۲۰۰۶) قرار خواهد گرفت تا تيم پيروز، به جدول گروهی رقابت ها بپيوندد. الاتفاق در فصل جاری ليگ عربستان در رده چهارم قرار دارد.

تيم بازنده نيز راهی رقابت‌های AFC کاپ خواهد شد تا با تيم‌های العهد لبنان، الکويت از کويت و اسپورت مالديو همگروه ‌شود. اين روش از برگزاری رقابت ها، الگوبرداری AFC از رقابت های ليگ قهرمانان و ليگ اروپا در اتحاديه فوتبال اروپا است.

پيش از اين در مراسم انتخاب برترين های فوتبال آسيا، چهار سهميه کامل ايران در ليگ قهرمانان تبديل به ۲+۲ شد. به اين معنا که فقط دو تيم به صورت مستقيم به اين رقابت ها راه يابند و دو تيم نيز بازی های خود را از مرحله حذفی آغاز کنند.

وقتی قرعه کشی اين رقابت ها در کوالالامپور انجام شد تا بازی های مرحله playoff مشخص شود، همگروهی پرسپوليس و الهلال عربستان و گروه مناسب برای سپاهان، مهم ترين نتايج اين قرعه کشی برای فوتبال ايران بود.

به اين ترتيب در فصل آتی ليگ قهرمانان آسيا و در گروه اول از غرب آسيا، تيم های الريان قطر، الجزيره امارات، نسف قارشی ازبکستان (قهرمان AFC کاپ) و يکی از دو تيم استقلال يا الاتفاق عربستان قرار خواهند گرفت.

پيش از برگزاری مراسم برترين های آسيا، فدراسيون فوتبال ايران اعلام کرده بود که سهميه اش در AFC کاپ را به تيم پنجم ليگ برتر يا قهرمان دسته اول اعطا خواهد کرد. اما در آن مراسم مشخص شد که تفسير فدراسيون فوتبال ايران از نحوه برگزاری رقابت ها اشتباه بوده و سهميه مضاعفی در کار نيست. بلکه تيم مغلوب از مرحله حذفی، ناگزير راهی رقابت های AFC کاپ خواهد شد.

جدال سنتی پرسپوليس و الهلال

غير از استقلال و ذوب آهن، نفتچی ازبکستان و الشباب امارات نيز بايد از مرحله حذفی آغاز کنند. برنده اين بازی با تيم پرسپوليس همگروه خواهد شد.

در گروه بندی رقابت‌های ليگ قهرمانان آسيا در سال ۲۰۱۲، الاتحاد عربستان، العربی قطر، بنی ياس امارات و پاختاکور ازبکستان در گروه دوم قرار گرفته اند. ساير گروه ها نيز به شرح زير هستند.

گروه سوم: سپاهان اصفهان، الاهلی عربستان، لخويا قطر، النصر امارات
گروه چهارم: برنده بازی الشباب امارات با نفتچی فرغانه ازبکستان، پرسپوليس تهران، الهلال عربستان، الغرافه قطر

پرسپوليس در نخستين بازی بايد شانزدهم اسفند، ششم مارس در عربستان و در يکی از نبردهای کلاسيک فوتبال آسيا به مصاف الهلال برود. الهلال که روی نيمکت خود ايوان هاچک سرمربی پيشين تيم ملی جمهوری چک را به تازگی جايگزين توماس دال آلمانی کرده است، فصل قبل با اختلاف ۱۴ امتياز نسبت به تيم دوم، قهرمان ليگ عربستان شد.

الشباب امارات ديگر همگروه احتمالی پرسپوليس، مهرزاد معدنچی ملی پوش سابق ايران و عضو پيشين باشگاه پرسپوليس را در اختيار دارد.

در منطقه شرق آسيا نيز رقابت های حذفی برای راهيابی به جدول رقابت های گروهی به انجام خواهد رسيد. قرعه کشی رقابت های شرق در زير آمده است.

گروه پنجم: گامبا اوزاکا ژاپن، بنيادکار ازبکستان و دو تيم از رقابت های حذفی.

گروه ششم: اولسان هيوندای کره جنوبی، قهرمان جام امپراتوری ژاپن، بريسبان استراليا، بيجينگ چين

گروه هفتم: تيان‌‌جين تدا چين، ‌ايلهوا چونما کره جنوبی، ناگويا گرامپوس ژاپن، سنترال کاست استراليا

گروه هشتم: قهرمان ليگ تايلند، گوانگجو چين، چئونبوک هيوندا کره جنوبی، کاشيوا ريسول ژاپن
قهرمان فصل پيشين اين رقابت ها السد قطر است که در فينال موفق شد بر چئونبوک کره جنوبی غلبه کند و حتی در جام باشگاه های جهان، رقابت با بارسلونا را نيز تجربه کند. اين در حالی است که السد در رقابت های ليگ قطر، بين ۱۲ تيم در رده ششم قرار گرفت تا فرصت حضور در فصل جديد مسابقات و دفاع از عنوان قهرمانی اش را از دست بدهد.

السد همچنين در مسير قهرمانی آسيا، در هر دو بازی رفت و برگشت مغلوب سپاهان اصفهان شده بود، اما به خاطر اشتباه سپاهانی ها در بکارگيری بازيکن محروم، نماينده ايران از گردونه رقابت ها حذف شد.
XS
SM
MD
LG