لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

حکم بازداشت مديرمسئول روزنامه اعتماد ملی صادر شد


مقاله ای از رسول منتجب نيا، در شماره روز سه شنبه، ۱۱ تير، روزنامه اعتماد ملی برای این روزنامه دردسر ساز شد.
مقاله ای از رسول منتجب نيا، در شماره روز سه شنبه، ۱۱ تير، روزنامه اعتماد ملی برای این روزنامه دردسر ساز شد.

مدير روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، صدور دستور جلب محمد جواد حق شناس، مديرمسئول روزنامه اعتماد ملی، را که همراه با مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی ايران، در عربستان سعودی به سر می برد، تاييد کرد.


صدور دستور جلب آقای حق شناس پس از آن انجام گرفت که اين روزنامه، مقاله ای را از رسول منتجب نيا، قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی ايران، را در شماره روز سه شنبه، ۱۱ تير، منتشر کرد.


پرسش هایی از رییس جمهوری


آقای منتجب نيا در اين مقاله به طرح چند پرسش از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، پرداخته است.


وی در اين مقاله که در اصل در تاريخ پنجم تير ماه در وب سايت شخصی خود نوشته بود، دليل نگارش اين پرسش ها را به دنبال طرح برخی مباحث خرافه‌گرايانه در سال‌های اخير در ايران دانسته و به گفته خود، به نقد اين انديشه‌ها پرداخته و از علما و مراجع تقليد در خصوص آفات رواج اين خرافات استمداد خواسته بود.


آقای منتجب نيا با اشاره به توصيه های اکيدی که در خصوص نهی کردن از تعيين زمان امام دوازدهم شيعيان در مذهب شيعه شده است، و اين موضوع که هر کسی که ادعای مشاهده و زيارت او را بکند، بايد کاذب و افترا زننده معرفی شود، در اين زمينه برخی از نقل قول‌ها و شايعات را به نقل از رييس جمهوری و اطرافيانش ذکر کرده بود.


يکی از اين مطالب به گفته او آن بود که «در سال اول رياست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، با دو واسطه نقل شد که ايشان در سفر استانی به سيستان و بلوچستان و در پاسخ به اعتراض يکی از معاونين که اعتبارات کشور محدود است و چرا اين همه وعده‌های ده‌ها ميليارد تومانی به هر شهر داده می‌شود، گفته است: نگران نباشيد. دو سال ديگر امام زمان ظهور می‌کند و همه مشکلا‌ت را حل می‌کند».


«رییس جمهوری امام زمان»


رسول منتجب نيا سپس به نقل از يک نماينده مجلس شورای اسلا‌می نوشت: «روزی در ملا‌قات ریيس‌جمهور با مقام معظم رهبری، ايشان نسبت به اظهاراتش و وعده ظهور حضرت در دو سال ديگر مورد اعتراض شديد رهبری واقع شد و در جواب گفت: کسانی که با ايشان در تماس هستند، گفته‌اند، و پس از خروج از دفتر رهبری، اظهار کرده است: ايشان تصور می‌کند من ریيس‌جمهور او هستم، من ریيس‌جمهوری امام زمان می‌باشم.»


در ادامه همين موضوع در مقاله روزنامه اعتماد ملی و وب سايت شخصی رسول منتجب نيا آمده است که «اخيراً بارها در اظهارات رئيس‌جمهور، معاونين، مشاورين و... اين جمله فراوان به کار می‌رود که اين دولت را امام زمان مديريت يا اداره می‌فرمايد.»


مورد ديگری که قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی به آن پرداخته، هاله نور به دور سر محمود احمدی نژاد در سفرش به نيويورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.


بر اساس گزارش هايی که در همان دو سال پيش انتشار يافت، رييس جمهوری اسلامی در ملا‌قات با آيت‌الله جوادی ‌آملی، از مراجع تقليد شيعيان، گفته بود:«هنگام سخنرانی ‌هاله‌ای از نور اطراف سر و صورت خود مشاهده کردم و همه مخاطبان ميخکوب شده و مجذوب من گرديدند».


  • رسول منتجب نيا به نقل از يک نماينده مجلس شورای اسلا‌می نوشته است: «روزی در ملا‌قات ریيس‌جمهور با مقام معظم رهبری، ايشان نسبت به اظهاراتش و وعده ظهور حضرت در دو سال ديگر مورد اعتراض شديد رهبری واقع شد .وی پس از خروج از دفتر رهبری، اظهار کرده است: ايشان تصور می‌کند من ریيس‌جمهور او هستم، من ریيس‌جمهوری امام زمان می‌باشم.»

آقای منتجب نيا در اين مورد نوشته است که اين سخنان «مورد انتقاد و بی‌اعتنايی آيت‌الله جوادی ‌آملی قرار گرفت و سی‌دی اين ملا‌قات در سطح وسيع در ميان مردم پخش شده است.»


اين در حاليست که به گفته رسول منتجب نيا، « در روزهای گذشته آقای ریيس‌جمهوری کسانی را که ‌هاله نور را انکار می‌کنند به مخدوش بودن عقيده متهم کرده است و مشاور وی در امور روحانيت طی مصاحبه‌ای، منتقدان را از جمله به مشکل داشتن در اصل مهدويت و دستور داده است که بايد در اعتقادات خود تجديدنظر کنند».


آقای منتجب نيا در مقاله خود همچنين به اين شايعه در ميان افرادی که آنها را «خواص» ناميد، اشاره کرد که گاهی سر سفره خوراک، يک بشقاب و قاشق و چنگال را در جای خالی کنار گذاشته و گفته که «اين برای آقا امام زمان است».


وی سپس از محمود احمدی نژاد پرسيده بود که «آيا اين نقل قول‌ها و شايعات در محافل خصوصی و عمومی راست است يا دروغ و اگر حتی يک مورد آن راست و صادق است، اين عقيده را که برخلا‌ف نظريه همه علمای شيعه از صدر تاکنون است، از کجا آورده و در برابر آن همه روايت معتبر و فرمايشات بزرگان شيعه چه پاسخی دارد».


رسول منتجب نيا همچنين از رييس جمهوری اين پرسش را طرح کرده بود که «آيا تصور می‌کند اين سخنان، می‌تواند نارضايتی و اعتراضات مردم را نسبت به گرانی، تورم و سوءمديريت دولت توجيه کند و پس از گذشت سه سال و کذب بودن اين وعده‌ها، مسئول مخدوش شدن عقايد مردم و جوانان چه افرادی خواهند بود؟»


در اين مقاله از مراجع تقليد و فضلا نيز پرسيده شده بود ‌آيا درباره اين نقل‌قول‌های شايع و رايج دستور بررسی داده اند و آيا به نظر آنان، تمامی اين نقل‌ها دروغ و کذب است؟


او با فرض صحت نقل قول حتی يک مورد از اين ادعاها از مراجع تقليد و فضلا پرسيده است «آيا جای آن نيست که در برابر آن با شدت و قاطعيت ايستادگی کنيد و از حريم عقايد اسلا‌می و شيعی ناب پاسداری فرماييد.»


حملات محافظه کاران به منتجب نيا


به دنبال انتشار اين مقاله، جار و جنجال سياسی گسترده ای از سوی رسانه های وابسته به جناح محافظه کار در ايران به راه افتاد.


از جمله خبرگزاری دولتی ايرنا در گزارش هايی به شدت رسول منتجب نيا را مورد حمله قرار داد و مطالب ذکر شده در مقاله او را «ادعاها» ناميد.


اين خبرگزاری به نقل از سياستمداران محافظه کار همانند محمد نبی حبيبی، دبير کل جمعيت موتلفه نوشت: «دامن زدن به شايعات بخصوص درباره مسوولان و شخصيت های شناخته شده کشور، در شان روحانيون به ويژه روحانيونی مثل منتجب نيا نيست.»


پس از آن، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رييس‌جمهوری، با انتقاد شديد از مقاله منتشر شده در روزنامه اعتماد ملی، آن را مصداق « يک ترفند سياسی و تبليغاتی برای شايعه‌پراکنی ، تشويش اذهان خصوصی و عمومی و ايجاد بدبينی و اختلاف ميان مسوولان کشور» دانست.


مشاور محمود احمدی نژاد همچنين طرح موضوع هاله نور توسط وی را تکذيب کرد و افزود:«بنده در ديدار دکتر احمدی‌نژاد با آيت‌الله جوادی آملی حضور داشتم و شهادت می‌دهم که ايشان در مورد هاله نور ، اين گونه سخن بر زبان نرانده است.»


در ادامه اين انتقادها، به گزارش خبرگزاری فارس، مديرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به علت درج يادداشت ریيس شورای سياستگذاری اعتماد ملی و ايراد اتهامات بی‌پايه و اساس به ریيس جمهور به اين روزنامه تذکر داد.


فارس به نقل از يک منبع آگاه نوشت:« از آنجايی که رسول منتجب‌نيا رييس شورای سياستگذاری روزنامه اعتماد ملی امروز در يادداشتی ايرادات و اتهامات بی‌پايه ‌و اساسی را به رئيس جمهور وارد دانسته است، مديرکل مطبوعاتی داخلی ارشاد در اين خصوص به اين روزنامه تذکر داد.»


در عين حال، اين منبع آگاه گفت که «هيچ دستوری مبنی بر توقيف روزنامه صادر نشده است کما اينکه برای اين موضوع بايد جلسه فوق‌العاده از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات تشکيل شود.»


« مقاله ای از سایت شخصی»


اين در شرايطی بود که رسول منتجب نيا در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس با اشاره به آنچه که نامه سرگشاده به رييس جمهور توسط وی توصيف کرد، گفت:« اين نامه مقاله‌ای بود که مدتی قبل در سايت شخصی‌ام نوشتم و تازه نوشته نشده است و مسئولان روزنامه اعتماد ملی بنا به تشخيص خودشان و بدون اطلاع من آن را در روزنامه منتشر کرده بودند. »


آقای منتجب نيا افزود: «خود من اين نامه را در روزنامه ديدم و از انتشار آن اطلاعی نداشتم. »


قائم مقام حزب اعتماد ملی هدف از نوشتن اين نامه را تضعيف دولت ندانست و افزود:«می خواستم فضايی را ايجاد کنم تا دولت بتواند به راحتی به شبهات جواب دهد و در واقع قصد من دفاع از دولت بود.»


با اين همه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عصر روز سه شنبه، ۱۱ تير، دستور جلب مديرمسوول روزنامه اعتماد ملی را صادر کرد.


در همين ارتباط، پورحسينی، مدير روابط عمومی اين دادسرا، به خبرگزاری ايسنا گفت:« دستور جلب و تحقيقات از مديرمسوول روزنامه اعتماد ملی به دنبال شکايات متعدد به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و افترا برای پاسخ‌گويی به اتهاماتش و اعلام جرم اخير مدعی‌العموم درخصوص چاپ مطلبی اهانت‌آميز در شماره‌ی ‌٦٨٢ مورخ ‌١١/ ‌٤/ ‌٨٧ توسط آقای منتجب‌نيا صادر شده است.»


ارائه توضیحات پس از بازگشت به ایران


در پی صدور حکم بازداشت محمد جواد حق شناس، مديرمسوول روزنامه اعتماد ملی، وی در گفت ‌وگو با ايسنا درباره مطلب منتشرشده در اين روزنامه توضيح داد.


وی گفت:«به لحاظ دور بودن از تهران در جريان اخبار نيستيم، اما يادداشتی به صورت مقاله، روز چهارشنبه در اين مورد چاپ و موضع مديرمسئول طی آن گفته می‌شود.»


اقای حق شناس در عين حال از حکمی که توسط مقام قضايی صادر شده است، ابراز تعجب بسيار کرد و افزود:«در اولين فرصت پس از بازگشت به تهران به مرجع قضايی مراجعه خواهد کرد و توضيحات ضروری را ارائه خواهد داد.»


مديرمسوول روزنامه اعتماد ملی از چاپ مطلب مورد نظر در روزنامه دفاع نکرد و آن را مطلبی دانست که در وبلاگ آقای منتجب ‌نيا نوشته شده بوده که يک سايت شخصی است. او اضافه کرد:«چاپ اين مطلب در روزنامه کثيرالانتشار با سياست‌های روزنامه اعتماد ملی همخوانی ندارد.»


XS
SM
MD
LG