لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۴

«پيشنهاد فراخواندن سفیران اتحاديه اروپا از ايران بررسی می شود»


کشورهای عضو اتحاديه اروپا قرار است روز پنجشنبه پيشنهاد لندن برای فراخواندن سفيران خود از تهران را در واکنش به بازداشت کارمندان سفارت بریتانیا در ايران، بررسی کنند.

يک مقام آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است: اين پيشنهاد شامل فراخوان موقت سفرا برای چند روز به نشانه اعتراض خواهد بود، اما ترديد هايی در اين زمينه وجود دارد.

طبق اين گزارش، پيشنهاد بريتانيا به کشورهای عضو اتحاديه اروپا ارائه شده است و در جريان ديدار نمايندگان سياسی وزارت امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در استکهلم، پايتخت سوئد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اين مقام آگاه تصريح کرده است تاکنون توافقی در اين زمينه به دست نيامده است. وی در عین حال گفته است دستيابی به چنين توافقی بين ۲۷ عضو اتحاديه اروپا مشکل به نظر می رسد.

يک ديپلمات اروپايی ديگر نيز به خبرگزاری فرانسه گفته است:«پيشنهادهای متعددی» در اين زمينه مطرح شده است که يکی از آنها فراخواندن دسته جمعی سفیران از تهران است.

در همين حال وی تاکيد کرده است که مطمئن نيست فرا خواندن سفیران نخستين گام خواهد بود، اما اين ديپلمات اروپايی تصريح می کند که اطمينان از آزادی همه کارمندان سفارت بريتانيا در تهران هدف اين اقدامات مشترک خواهد بود.

۹ کارمند سفارت بريتانيا در تهران روز دوشنبه توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. مقام های ايرانی اتهام اين افراد را دست داشتن در اعتراضات پس از انتخابات عنوان کرده اند.

رسانه های ايران درباره آزادی کارمندان سفارت بريتانيا در تهران اخبار متناقضی را منتشر کرده اند.

در حالی که خبرگزاری فارس از ادامه بازداشت سه نفر از اين کارمندان خبر داده است، «پرس تی.وی» شبکه تلويزيونی انگليسی زبان دولت ايران، می گويد تنها يک نفر از کارمندان سفارت بريتانيا همچنان در بازداشت به سر می برد.

مقام های اروپايی می گويند: در صورتی که ايران تا پيش از برگزاری اين جلسه کارمندان سفارت بريتانيا را آزاد کند احتمالا می رود این اقدامات عليه تهران منتفی شود.

ايران، بريتانيا را متهم می کند که در هدايت اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری نقش دارد. اين اتهام از سوی لندن به شدت رد شده است.

به گفته مقام های دولتی ايران در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات در تهران و برخی از شهرهای ايران دستکم ۲۰ نفر از معترضان کشته شده اند.

در همين زمينه نخست وزير سوئد، که کشورش از روز چهارشنبه رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده گرفته است از رويد های ايران ابراز نگرانی کرد و گفت: اتحاديه اروپا از کارمندان سفارتخانه های خود در تهران حمايت می کند.

فرديدريک راينفلدت در يک کنفرانس خبری اتخاذ هرگونه واکنش بيدرنگ به اقدامات دولت ايران در بازداشت کارمندان سفارت بريتانيا در تهران را رد کرد.

وی همچنين تصريح کرد: توافقی بر سر فراخواندن سفیران اتحاديه اروپا از تهران حاصل نشده است.

فرديدريک راينفلدت گفت:ما می بايست همبستگی و جبهه واحد بودن اتحاديه اروپا را نشان دهيم و درباره اقداماتی که بايد اتخاذ شود بحث کنيم، ولی تحولات در ايران را دنبال می کنيم.
XS
SM
MD
LG