لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

نگرانی اتحاديه اروپا و عفو بين الملل درباره موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در ايران


سازمان عفو بين الملل و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه های جداگانه ای نسبت به موج تازه بازداشت روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در ايران ابراز نگرانی کرده اند. خانم اشتون همچنين خواستار لغو حکم اعدام «سه بلاگر» ايرانی شده است.

کاترين اشتون در بيانيه ای در روز سه شنبه تصريح کرده است:« من به شدت در خصوص آزار و اذيت فزاينده روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در ايران نگرانم . آزادی بيان يکی از حقوق اساسی در منشور جهانی حقوق بشر است که ايران آزادانه آن را امضا کرده که به اين حق احترام گذاشته و آن را رعايت کند.»

در ادامه بيانيه خانم اشتون آمده است:« گزارش ها حاکی است که طی چند هفته های گذشته نيروهای امنيتی ايران شماری از روزنامه نگاران از جمله سهام بورقانی، پرستو دوکوهکی، سعيد مدنی، فرشاد قربان پور، احسان هوشمند، شهرام منوچهری، مرضيه رسولی، آرش صادقی و محمد سليمانی نيا را بازداشت کرده اند. من از مقام های جمهوری اسلامی می خواهم که اين روزنامه نگاران را آزاد کرده و حق ابراز بيان آزادانه آنها را تضمين کنند.»

کاترين اشتون در ادامه گفته است:«من به همان اندازه در مورد ادامه دخالت و سانسور (توسط دولت) در اينترنت نگران هستم. ايران فراتر از فيلترينگ دسترسی و محتوا رفته است : سعيد ملک پور، احمدرضا هاشم پور و وحيد اصغری، سه وبلاگ نويس و همچنين مهدی عليزاده فخرآباد، توسعه دهنده وب اخيرا به اتهام "افساد فی الارض" و "محاربه" (دشمنی با خدا) به اعدام محکوم شده اند.»

وی اضافه کرده است:«سازمان های جامعه مدنی نگرانی های جدی در خصوص عادلانه بودن، شفافيت و سرعت دادرسی دادگاه اين افراد مطرح کرده اند. اتحاديه اروپا دارای يک موضع جدی و اصولی در برابر مجازات اعدام است. من بارديگر در خواست خودم را برای بازبينی اين احکام تکرار می کنم: اجرای تمام احکام صادره را متوقف کنيد.»

خبرگزاری‌ های ايران روز يکشنبه به طور رسمی از تاييد حکم اعدام سعيد‌ ملک‌پور از سوی ديوان عالی کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی فارس، پرونده سعيد ملک‌پور «پس از رفع نواقص، مجددا در ديوان عالی کشور رسيدگی» و حکم اعدام وی بار ديگر از سوی اين ديوان تاييد شده است.

قوه قضائيه سعيد ملک پور را به «راه‌اندازی سايت‌های پورنوگرافی» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است

نگرانی عفو بین الملل از بازداشت های اخیر

در همين زمينه سازمان عفو بين الملل نيز روز سه شنبه در بيانيه ای از موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در آستانه انتخابات مجلس نهم و در راستای ايجاد محدوديت برای آزادی بيان ابراز نگرانی کرده است.

عفو بين الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا کليه بازداشت شدگان طی چند هفته اخير را آزاد کند، مگر کسانی که با اتهامات موجه کيفری در بازداشت هستند که آنها نيز می بايست براساس استاندارد های بين المللی محاکمه شوند.

پیشتر نیز آمریکا بریتانیا، فرانسه و آمریکا موج تازه بازداشت روز نامه نگاران را محکوم کرده بودند.
XS
SM
MD
LG