لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

نگرانی اتحاديه اروپا از وخامت وضعيت حقوق بشر در ايران


اتحادیه اروپا از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.
اتحادیه اروپا از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.

فرانسه، رییس دوره ای اتحاديه اروپا با احضار سفیر ایران در پاریس نسبت به وخامت وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرده است.


به گزارش آسوشيتد پرس، وزارت امورخارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرده است: رياست دوره ای اتحاديه اروپا روز دوشنبه با احضار سفير ايران در پاريس، نگرانی جمعی اعضای این اتحادیه را به وی ابراز کرده است.


ديپلمات های فرانسوی نگرانی خود را از تبعيض دينی و قومی، اقدامات قضايی عليه فعالان حقوق زن، فشار عليه دانشجويان، زندانی کردن فعالان کارگری و اعدام مجرمان زير ۱۸ سال در ايران ابراز کرده اند.


این در حالی است که رييس دوره ای اتحاديه اروپا پيشتر نيز از تصميم مسئولان جمهوری اسلامی در اعدام مجرمان در ملا عام انتقاد کرده و در مرکز توجه رسانه ها قرار دادن اين اعدام ها را «اهانت آشکار به کرامت انسانی » توصيف کرده بود.


در همین حال، وزارت امور خارجه ایران تایید کرده است که علی آهنی، سفير جمهوری اسلامی ايران در پاريس، روز دوشنبه با مدير خاورميانه وزارت امور خارجه فرانسه ديدار کرده است.


به گزارش اداره کل اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه ايران ، علی آهنی در ديدار با خانم تاتالی لوآزو، مدير خاورميانه وزارت امور خارجه فرانسه، نسبت به « نقض فاحش حقوق بشر و به ويژه حقوق زنان و اعمال بی‌عدالتی، تبعيض اجتماعی، سياسی و نسبت به اقليت‌های دينی در فرانسه» ابراز نگرانی کرده است.


علی آهنی همچنين از رويکرد فرانسه در قبال ايران انتقاد کرده و گفته بود:« دولت فرانسه در دوران رياست چند ماهه خود بر اتحاديه اروپا رکوردی را برای صدور بيانيه‌های غيرواقع بينانه از حقوق بشر در ايران ثبت کرده است».


نگرانی از بازداشت ها


فرانسه به عنوان رييس دوره ای اتحاديه اروپا طی ماه های اخير نسبت به وخامت وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرده است. اين اتحاديه در شهريورماه از بازداشت دو پزشک ايرانی توسط ماموران امنيتی انتقاد کرده بود.


رييس دوره ای اتحاديه اروپا در بيانيه ای از دولت ايران خواسته بود آرش و کاميار علايی را فورا آزاد کند و تمام اتهامات وارد شده به آنها را لغو کند.


آرش و کاميار علايی دو پزشک فعال در زمينه مبارزه با ايدز در ايران هستند که از سوم تيرماه سال جاری در بازداشت به سر می برند. مقامات قوه قضاييه اين دو برادر را به تلاش برای « براندازی » و «انقلاب مخملی » متهم کرده اند


XS
SM
MD
LG