لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

شرکت های اروپايی به خاطر تحريم ها در خريد نفت ايران تجديد نظر می کنند


به گفته منابع مطلع در صنعت نفت و انرژی برخی از شرکت های اروپايی به خاطر مشکل معاملات ارزی با دولت ايران تحت تاثير تحريم های بين المللی اخير برای خريد نفت ايران در سال آينده ترديد دارند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت نفتی پرتقالی « گالپ » در اوايل سال جاری ميلادی ميزان خريد نفت از ايران را کاهش داد و به گفته سخنگوی اين شرکت بعيد است که برای سال آنيده به ايران سفارشی داده شود.

اين منبع مطلع در شرکت « گالپ» گفت:« بعيد می دانم که خريد نفت از ايران از سرگرفته شود و دليل اصلی آن فشارهای سياسی موجود است.»

رويترز يادآوری می کند که در ماه ژوئن سال جاری شورای امنيت سازمان ملل متحد مجموعه جديدی از تحريم های اقتصادی را عليه حکومت ايران تصويب کرد. به دنبال آن دولت آمريکا و برخی متحدان آن و همينطور اتحاديه اروپا هر يک تحريم های جداگانه و افزوده ای را عليه ايران به اجرا گذاشتند. دليل اين مجازاتها ادامه غنی سازی در ايران است ولی جمهوری اسلامی ايران بارها تاکيد کرده که برنامه های هسته ای اين کشور اهداف صلح آميز دارند.

شرکت های آمريکايی از سالها پيش به خاطر تحريم های دولت آن کشور حق انجام معاملات نفتی با ايران را نداشتند اما شرکت های ديگر شامل اين محدوديت ها نبودند. منابع بازار بين المللی نفت و انرژی می گويند به دنبال تصويب و اجرای دور جديد تحريم ها معاملات مالی و پرداخت مبلغ نفت خريداری شده از ايران با ارزهايی مثل دلار و يورو بسيار دشوار شده است.

خبرگزاری رويترز از قول منبعی در يکی از شرکت های نفتی اروپايی که هم اکنون ايران از تامين کنندگان اصلی نفت خام آن شرکت است می نويسد که هيئت مديره اين شرکت به زودی در مورد ادامه خريد نفت از ايران تصميم گيری خواهد کرد. اين منبع افزود:« ما تا پايان ماه دسامبر قراردادهايی با ايران داريم و برای تصميم گيری در مورد ادامه و يا قطع معاملات با ايران منتظر تصميم مديريت هستيم.»

به گفته وی معمولا تصميم برای خريد نفت از منابع ديگر توسط مديران سطوح پايين تر اتخاذ می شود. ولی در مورد ايران علاوه بر عوامل فنی و اقتصادی مسائل مهم سياسی در ميان است و به همين خاطر اين تصميم گيری حساس است.

بازاری مهم

خبرگزاری رويترز خاطر نشان می کند که اروپا برای صادرات نفت ايران يک بازار بسيار مهم است و شرکت های اروپايی در سال جاری نيز حجم فراوانی از نفت خام ايران را خريداری کرده اند.

آمارهای آژانس بين المللی انرژی که يک نهادی مشورتی برای ۲۸ کشور صنعتی جهان است، نشان می دهد که حجم صادرات نفت خام ايران به کشورهای پيشرفته اروپايی تابستان امسال به ۲/۱ ميليون بشکه در روز رسيد که در مقايسه با آغاز سال جاری ميلادی تقريبا دو برابر است.

به عنوان نمونه ميزان خريد نفت ايران توسط شرکت هايی ايتاليايی در شش ماهه اول سال جاری يک جهش محسوس داشت . اين افزايش به خصوص در هفته های قبل تصويب و اجرای تحريم های بين المللی در ماه ژوييه به اوج خود رسيد. برخی از بانکهای ايتاليايی هنوز هم حاضراند نقل و انتقال ارز و مراسلات بانکی مربوط به خريد نفت از ايران را انجام دهند.

با اين همه نشانه هايی در دست است که ميزان صادرات نفت خام ايران به اروپا از اواسط تابستان رو به کاهش گذاشته است. يک منبع مطلع در بازار بين المللی نفت به خبرگزاری رويترز می گويد که صادارت نفت ايران به اروپا در ماه اکتبر امسال به حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته است. اما همزمان صادرات نفت ايران به آسيا رو به افزايش است.

خبرگزاری رويترز می افزايد از جمله شرکت های نفتی بزرگی که مرکز آنها در اروپاست کمپانی شل معامله نفت خام با ايران را ادامه می دهد و برای انجام امور مالی آن از يک بانک چينی استفاده می کند و به اين شکل از مشکلات معامله با ايران فعلا پيشگيری کرده است.

منابع مطلع در بازار نفت می گويند که برخی از خريداران اروپايی نفت از هم اکنون به دنبال گزينه های ديگری برای جبران کاهش معاملات نفتی با ايران هستند. صادرکنندگان ديگر نفت خام از کاهش صادرات ايران بهره خواهند برد و در اين ميان روسيه وکشورهای خليج فارس بيش از همه سود خواهند برد.

شل تاثیر تحريم ها عليه ايران را ارزيابی می کند

شرکت نفتی «رويال داچ شل» اعلام کرد تاثیر و پيامدهای تحريم های اتحاديه اروپا عليه همکاری های نفتی خود با ايران را بررسی می کند. اين شرکت می گويد پس از تحريم های يکجانبه آمريکا عليه ايران برخی از فعاليت های خود را متوقف کرده است.

تحريم تازه اتحاديه اروپا عليه ايران که درماه ژوئيه اعلام شد و در هفته جاری به قانون بدل شد، به دنبال جلوگيری از سرمايه گذاری در بخش نفت و گاز ايران است.

هنری سيمون، مسئول مالی شل، روز پنجشنبه گفت معامله تجاری با ايران، در چارچوب اجرای قراردادها دراز مدت (گذشته) است.
هنری سيمون همچنين گفت:« براساس اين قراردادها، ما به (خريد نفت خام) ايران ادامه می دهيم، ولی ما نياز داريم تاثير قوانين اروپا (بر اين قراردادها) را ارزيابی کنيم.»

اين مقام شرکت شل تصريح می کند که قوانين تازه اتحاديه به صورت شفاف بر برخی از پرداخت ها را تحت تاثير قرار خواهد داد.

با اين حال هنری سيمون تاکيد کرده است که شرکت شل در چارچوب قوانين اروپا عمل کرده و به همين دليل پس از تحريم های امريکا برخی از فعاليت های مرتبط با ايران را متوقف کرده است.

اين مقام شرکت شل می گوی:«ميزان فعاليت ها نسبتا کم است و ما سرمايه گذاری زيادی آنجا (در ايران) نداريم.»

هنری سيمون همچنين اضافه می کند:«ما عرضه فرآوردهای (نفتی) را سال گذشته قطع کرديم و اکنون نيز سوخت هواپيما در خارج ايران را عرضه نمی کنيم.»

طی ماههای اخير گزارش‌هايی درباره مشکل هواپيماهای ايران برای تامين سوخت در فرودگاههای اروپايی منتشر شده است و مقامات ايران نيز به اين اقدام اعتراض کرده‌اند.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، ۲۷ مهرماه، در رابطه با خودداری از سوخت‌رسانی به هواپيماهای ايران در برخی فرودگاه‌های اروپايی از جمله فرودگاه هيتروی لندن، گفته بود که جمهوری اسلامی اين رفتار را تحمل نمی‌کند و در صورت تکرار، «مقابله به مثل» با اين برخوردها در دستور کار جمهوری اسلامی قرار می دهد.
XS
SM
MD
LG