لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

اتحادیه اروپا تا پايان ژانويه ۲۰۱۲ تحریم های ایران را تشدید می کند


رهبران اتحاديه اروپا روز جمعه خواستار تصويب تحريم های بيشتر عليه ايران تا پايان ماه ژانويه ۲۰۱۲ شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در بيانيه ای « نگرانی جدی و عميق» خود را نسبت به برنامه هسته ای ايران به ويژه پس از انتشار گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی بيان کرده اند.

يوکيا امانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی درگزارش آبانماه گفته بود که اين نهاد به طور جدی نگران جوانب نظامی احتمالی برنامه اتمی ايران است.

رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا از شورای وزيران امورخارجه کشورهای عضو خواسته اند تا تحريم‌های تازه علیه ایران را به مثابه «الويت» درنظر گرفته و تا پيش از پايان ژانويه ۲۰۱۲ برابر با ۱۰ بهمن ماه و نشست اتی خود تصويب کنند.

دراين بيانيه تصريح شده است تحريم های تازه در امتداد و گسترش تحريم های گذشته خواهد بود.

رسانه های خبری می گويند تحريم های تازه شامل ممنوعيت سفر و مسدود کردن اموال افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران خواهد بود.

اين اتحاديه در آخرين اقدام خود ۱۸۰ شخصيت و شرکت ايرانی را مورد تحريم قرار داد. تحريم های جديد در واکنش به خودداری جمهوری اسلامی ايران از اجرای تعهدات بين المللی خود در زمينه همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت بر سر پرونده هسته ايش اتخاذ شده است.

طی هفته های اخیر گفته می شد اتحاديه اروپا تحريم نفتی ايران را مد نظر دارد، اما تاکنون رهبران اروپایی در خصوص این مساله به توافقی دست نیافته اند.
در بيانيه‌ روز جمعه اتحاديه اروپا اشاره‌ای به تحريم نفت ايران نشده است.

محکوميت حمله به سفارت بريتانيا

رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا همچنين از حمله به سفارت بريتانيا درتهران انتقاد کرده اند.

رهبران اتحاديه اروپا «قصور ايران را در اجرای تعهدات و مسئوليت های بين المللی خود برای محافظت از افراد و مکان های ديپلماتيک بر اساس کنوانسيون وين» محکوم کرده اند.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا پنجشنبه هفته گذشته با ابراز «خشم» عليه حمله به سفارت بريتانيا، اقدام مهاجمان را شديدا محکوم کرده و اعلام کردند که کشورهای عضو، اقدام های «مقتضی» را برای پاسخ به اين حمله اتخاذ خواهند کرد.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا گفته بودند: «شورای اتحاديه اروپا اين دسته اقدامات عليه بريتانيا را به عنوان اقدام عليه کل اتحاديه اروپا تلقی می کند. اين اتحاديه در صدد است تا اقدام های مقتضی در اين زمينه اعمال کند.»

روز سه شنبه هشتم آذرماه تظاهر کنندگان به ساختمان سفارت بريتانيا در تهران و باغ قلهک که در اختيار اين کشور است، حمله کردند و پس از ورود به محوطه های اين مجموعه ها دست به تخريب گسترده اموال آن زدند.

به دنبال اين حمله، بريتانيا کليه کارکنان سفارت خود درتهران را از ایران خارج کرد و ۴۸ ساعت به ديپلمات های ايرانی مهلت داد که خاک اين کشور را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG