لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

سولانا: مذاکره با لاريجانی سازنده بود


آقای سولانا و آقای لاريجانی روز شنبه در وزارت امور خارجه پرتقال در ليسبون سومين دور از گفت وگو های خود را آغاز کردند
آقای سولانا و آقای لاريجانی روز شنبه در وزارت امور خارجه پرتقال در ليسبون سومين دور از گفت وگو های خود را آغاز کردند

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز شنبه ۲۳ ژوئن در پرتغال، مذاکرات خود با علی لاريجانی، مسئول مذاکرات هسته ای ايران، را «سازنده» خواند و ابراز اميدواری کرد در سه هفته آينده اين گفت وگوها ادامه يابد.


آقای سولانا در پايان گفت وگوی چهارساعته خود با علی لاريجانی گفت:«ما مذاکرات بسيار سازنده ای داشتيم و اميدوارم اين گفت وگو ها در سه هفته آينده ادامه يابد».


آقای لاريجانی نيز مذاکره خود با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را يک «گفت وگوی خوب»توصيف کرد.


خاوير سولانا، پيش از ديدار با علی لاريجانی، گفته بود به مذاکرات هسته ای با ايران خوشبين است اما انتظار ندارد که از اين مذاکره نتيجه مهمی بدست آيد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای سولانا درباره این مذاکرات تاکید کرده بود: «من خوشبين هستم، هرچند تصور نمی کنم نتيجه قابل ملاحظه‌ای از اين مذاکرات به دست آيد».


آقای سولانا و آقای لاريجانی روز شنبه در وزارت امور خارجه پرتغال، در ليسبون سومين دور از گفت وگو های خود برای دستيابی به توافقی برای آغاز رسمی مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی را برگزار کردند.


دبير شورای عالی امنيت ايران روز جمعه با محمد البرداعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت وگو و مذاکره کرد.


آقای البرادعی پس از اين مذاکرات ابراز اميدواری کرد که هفته‌های آتی برنامه ای عملی برای حل مسايل باقی مانده درباره برنامه‌های هسته ای ايران طراحی شود.


به گفته آقای البرداعی ايران آماده است تا به پرسش ها و ابهامات باقی مانده درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی طی دو ماه آينده پاسخ دهد.


مسايل و سوال های باقی مانده آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران است. این ابهامات و سوال ها باعث شد تا پرونده هسته ای ايران از دستور کار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج و دراختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گیرد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته اميدواربود که طی هفته‌های آينده بن بستی که طی ماه های اخيربر سر مساله هسته ای ايران به وجود آمده است، حل شود.


علی لاریجانی روز جمعه با محمد البرداعی گفت وگو و مذاکره کرد

در همین زمینه، علی اصغر سلطانيه، نماينده‌ ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت توافق درباره‌ پاسخ به «مسايل باقی‌مانده» درباره‌ فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ ای ايران مشروط به تفاهم نهايی لاريجانی و سولانا در مذاکرات است.»


به گفته آقای سلطانيه رسيدن به اين تفاهم گام نخست در رسيدن به راه‌ کاری برای حل و فصل مساله‌ هسته‌ ای ايران است.


نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی تصريح کرد که در گفت وگو های روز جمعه آقای البرداعی و آقای لاريجانی درباره مسايل باقی مانده مذاکره شد اما توافق نهايی در اين خصوص مشروط به گفت وگوی آقای لاريجانی و آقای سولانا است.


يک مقام مسئول هسته ای ايران به خبر گزاری ايسنا گفته است که در مذاکراتی که آقايان لاريجانی و سولانا تاکنون انجام داده‌اند و دور سوم آن روز شنبه در ليسبون برگزار می‌شود، ايده‌ها و مکانيزم‌های پيشنهادی ايران مورد بررسی قرار می‌گيرد که در گام نخست در صورت رسيدن به تفاهمی نهايی ايران به مسايل باقی‌مانده در آژانس پاسخ می‌دهد.


XS
SM
MD
LG