لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۲

تشديد تحريم ايران محور مذاکرات وزیران خارجه اتحاديه اروپا


سخنگوی رییس دوره ای اتحادیه اروپا می گوید در نشست آتی وزيران امورخارجه این اتحادیه، فرانسه فرصت خواهد داشت تا «ابتکارات» خود درباره تشديد تحريم ايران را ارايه کند
سخنگوی رییس دوره ای اتحادیه اروپا می گوید در نشست آتی وزيران امورخارجه این اتحادیه، فرانسه فرصت خواهد داشت تا «ابتکارات» خود درباره تشديد تحريم ايران را ارايه کند

مانوئل کاروالو، سخنگوی رياست جمهوری پرتقال، می گويد در نشست آتی وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه فرصت خواهد داشت تا «ابتکارات» خود درباره تشديد تحريم ايران را ارايه کند.


سخنگوی رياست جمهوری پرتقال، که کشورش تا پايان سال ۲۰۰۷ رييس دوره ای اتحاديه اروپا است، افزود: اين می تواند آغازی برای مذاکرات باشد و « واکنش ديگر وزيران (امورخارجه اتحاديه اروپا) را دراين باره خواهيم ديد».


نشست آتی وزيران امورخارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا در پانزدهم اکتبر (۲۳ مهرماه) در لوگزامبورگ برگزار خواهد شد.


آقای کوشنر در نامه ای به وزيران خارجه بيست و شش کشور عضو اتحاديه اروپا گفته است که برای وادار کردن ايران به اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل و توقف فعاليت های حساس هسته ای اين کشور، ضروری است که اتحاديه اروپا «تحريم هايی خارج از چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد» عليه جمهوری اسلامی اعمال کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت حساس هسته ای خود را متوقف کند، ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده است.


وزیر خارجه فرانسه در نامه ای به وزيران خارجه بيست و شش کشور عضو اتحاديه اروپا گفته است که برای وادار کردن ايران به اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل و توقف فعاليت های حساس هسته ای اين کشور، ضروری است که اتحاديه اروپا «تحريم هايی خارج از چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد» عليه جمهوری اسلامی اعمال کند

کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است.


ايران در مقابل با رد اين اتهامات می گوید هدف از برنامه هسته ای این کشور استفاده صلح آمیز تکنولوژی هسته ای برای تولید انرژی است.


مخالفت اسپانيا، حمايت بريتانيا از پیشنهاد فرانسه


همزمان با اظهارات سخنگوی رييس دوره ای اتحاديه اروپا درباره نشست آتی اتحاديه اروپا، اسپانيا اعلام کرد به رغم در خواست فرانسه از اتحاديه اروپا برای وضع تحريم های خارج از چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، اين کشور از تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای ايران حمايت می کند.


اين درحالی است يکی از سخنگويان وزارت امورخارجه بريتانيا روزپنجشنبه اعلام کرد که اين کشوراز فراخوان وزير خارجه فرانسه از اتحاديه اروپا استقبال می کند.


اين سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا با اشاره به همکاری «نزديک با فرانسه» افزود: لندن با «کمال اشتياق» از ابتکار پاريس برای طرح تحريم های خارج از چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران حمايت می کند.


تاکنون ايتاليا و آلمان درباره اظهارات وزير امورخارجه فرانسه اظهار نظر نکرده اند، اما رمانو پرودی، نخست وزير ايتاليا، روز سه شنبه از توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان يک «فرصت» تازه ای برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی ياد کرده بود که می بايست پيش از تحريم های جديد عليه ايران مورد توجه قرار گيرد.


آقای پرودی مانند اسپانیا، اعلام کرده است که تنها «مرجعی» که می تواند عليه ايران تحريم وضع کند، شورای امنيت سازمان ملل متحد است.


ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری توافق کردند تا براساس يک جدول زمانی، اين کشور به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


آمريکا و فرانسه با اين توافق مخالفت کرده و می گويند: موافقت ايران با آژانس با هدف انحراف توجهات نسبت به سرپيچی اين کشور از اجرای قطعنامه های شورای امنيت صورت گرفته و تهران درصدد « خريدن زمان» است.


در همين زمينه، وزيران امورخارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکی اعلام کرده بودند که مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران را تا ماه نوامبر و ارايه گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی به تعويق می اندازند.


XS
SM
MD
LG