لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

«هيات پارلمانی اروپا خواهان ديدار با ستوده و پناهی است»


مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا،
مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا،
مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا، روزجمعه پنجم آبان ماه گفته است که هيات اعزامی اين پارلمان به ايران خواهان ديدار با نسرين ستوده و جعفرپناهی، برندگان جايزه ساخاروف، است تا پيام تبريک رييس پارلمان اروپا را به آنها تحويل دهد.

نسرين ستوده، فعال حقوق بشر زندانی، و جعفر پناهی، فيلمساز، روز جمعه، به عنوان برندگان جايزه حقوق بشری «ساخاروف» پارلمان اروپا معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مارتين شولتز در استراسبورگ فرانسه درباره اعطای جايزه ساخاروف به نسرين ستوده و جعفر پناهی گفت:«ما با صدای بلند و صريح می گوييم: شما تنها نيستيد.»

رييس پارلمان اروپا در ادامه گفت: «با اين جايزه، ما ضمن تحسين (اين دو)، همبستگی خود را با يک مرد و يک زن که در مقابل ايجاد رعب و وحشت در ايران تسليم نشدند، ابراز کردیم.»

اعطای جايزه جايزه حقوق بشری «ساخاروف» به نسرين ستوده و جعفر پناهی، با سفر هيات پارلمان اروپا به ايران همزمان شده است.

مارتين شولتز دراین زمینه گفته است که هيات نمايندگان پارلمان اروپا که قرار است به ايران سفر کند، پيام تبريک وی را به نسرين ستوده و جعفر پناهی ارائه خواهد کرد و در صورتی که دولت ايران مانع اين ديدار شود، اين هیات فورا ايران را ترک خواهد کرد.

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر که از دو سال پیش در ایران زندانی است، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و جعفر پناهی نیز که در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است، به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت کاری محکوم شده است.

قراراست هيات پارلمان اروپا روز شنبه ششم آبانماه (۲۷ اکتبر) به ايران سفر کند. رياست اين هيات را تاریا کرونبرگ، از حزب سبزهای فنلاند، بر عهده خواهد داشت.

به گزارش وب سايت پارلمان اروپا، هيات پنج نفره اين اتحاديه از ۲۷ اکتبر تا ۲ نوامبر در ايران خواهد بود و با نمايندگان مجلس و ديگر مقام های ايران ديدار خواهد کرد.

در همين حال، خانم کرونبرگ روز جمعه به «ای يو آبزرور» گفته که اميدوار است که هنگام سفر به ايران بتواند با نسرين ستوده و جعفر پناهی ديدار کند.

طبق اين گزارش قرار است که تاریا کرونبرگ پيام تبريک مارتين شولتز را به نسرين ستوده و جعفر پناهی تحويل داده و از مقام های ايران بخواهد به اين دو اجازه بدهند تا خود با سفر به اروپا جوايزشان را دريافت کنند.

سفر اين هيات به ايران با انتقادهايی همراه بوده است. نمايندگان محافظه کار پارلمان اروپا، سياستمداران آمريکايی و گروه های لابی يهودی خواهان لغو اين سفر هستند.

مارتين کالان، نماينده محافظه کار پارلمان اروپا، چنين سفری را «شرم آور» خوانده و گفته دولت ايران از سفر اين هيات سواستفاده تبليغاتی خواهد کرد.

محافظه کاران در پارلمان اروپا خواهان لغو سفر هيات پنج نفره اين اتحاديه متشکل از نمايندگان متمايل به چپ هستند و می گويند اين اقدام با سياست های سختگيرانه اتحاديه اروپا در قبال ايران همخوانی ندارد.
XS
SM
MD
LG