لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

توافق اعضای اتحاديه اروپا بر سر تحريم ۱۳ مقام سوری


اعضای اتحاديه اروپا روز جمعه با تحريم ۱۳ مقام سوريه به اتهام دست داشتن در سرکوب اعتراضات در این کشور، موافقت کردند. در همين حال گزارش‌ها حاکی است در جریان تظاهرات روز جمعه بيست و دو نفر کشته شده‌اند.

پس از نشست سفرای ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا اعلام شد اين اتحاديه عليه ۱۳ مقام سوری تحريم اعمال می‌کند و آنها حق سفر به کشورهای عضو اتحاديه اروپا را نخواهند داشت و اموال آنها در اين کشورها مسدود خواهد شد.

اين مصوبه قرار است هفته آينده به طور رسمی به تصويب اعضای اتحادیه اروپا برسد.

در بين ۱۳ نفر مورد تحريم اتحاديه اروپا نام بشار اسد، رييس جمهوری سوريه قرار ندارد. همچنين اين تحريم ها بخش های صنعت نفت سوريه را هدف قرار نداده است.

افزايش شمار تلفات اعتراضات روز جمعه

در همين حال، فعالان حقوق بشر می‌گويند در تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه به سوی تظاهر کنندگان در روز جمعه در شهر های سوريه دست‌کم بیست و دو نفر کشته شده‌اند.

شهرهای مختلف سوريه از بانياس در ساحل مديترانه تا شهر کردنشينی قاميشلی در شرق اين کشور شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی پس از نماز جمعه بودند.

در همين زمينه، عامر قرابی، رييس سازمان ملی برای حقوق بشر سوريه به خبرگزاری رويترز گفته است: خونين‌ترين سرکوب در شهر «حمص» رخ داده است و دست‌کم ۱۵ نفر در اين شهر کشته شده‌اند. اين در حالی است که تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد، يک افسر و چهار سرباز در شهر حمص توسط «باندهای مسلح» کشته شده‌اند.

وی همچنین نسبت به وضعيت در شهر ساحلی بانياس ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، تظاهرات اعتراضی عليه حکومت بشار اسد از هفت هفته پيش آغاز شده است و به رغم سرکوب خونين اعتراضات، روز جمعه بارديگر معترضان دست به تظاهرات ضد دولتی زدند.

طبق اين گزارش از آغاز اعتراضات در سوريه دست‌کم ۵۶۵ شهروند سوری و ۱۰۰ سرباز کشته شده اند.

تداوم اعتراضات

گزارش‌ها حاکی است که حضور گسترده نيروهای امنيتی و نظامی سوريه در درعا باعث شد تا در اين شهر روز جمعه تجمع اعتراضی شکل نگيرد.

بشار اسد هفته گذشته دستور داد تا نيروهای ارتش در اين شهر جنوبی مستقر شوند تا به اين ترتيب روند هفته‌ها تظاهرات اعتراضی در اين شهر را متوقف کنند.

به گزارش رويترز روز جمعه بيش از ۲۰۰۰ هزار معترض در يکی از مناطق حاشيه‌ای دمشق به نام «ساقبا» دست به تظاهرات زده و شعار می‌دادند: «خواست مردم سرنگونی حکومت است».

يک شاهد عينی به رویترز گفته است: تظاهرکنندگان خواستار آزادی صدها زندانی هستند که طی روزهای اخير توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده‌اند.

شبکه الجزيره تصاويری از تظاهرات در چند شهر سوريه را نشان داده است که در آن تظاهر‌کنندگان شعارهايی برای آزادی و تغيير رهبر حکومت سر می‌دادند.

به گزارش رويترز، در شهر «حماء» که در سال ۱۹۸۲ شاهد يک قيام مسلحانه عليه حکومت بعث سوريه بود، فعالان حقوق بشر می گويند نيروهای امنيتی به سوی تظاهرکنندگان شليک کرده‌اند و دستکم شش نفر کشته شدند.

براساس اين گزارش، به رغم سرکوب شديد معترضان توسط نيروهای حامی بشار اسد، به نظر می‌رسد مخالفان همچنان بر مطالبات خود برای تغيير حاکميت و پايان دادن به سال‌ها سرکوب و زندان پافشاری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG