لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اتحادیه اروپا واردات نفت از سوریه را تحریم کرد


رادوسلاو سيوکورسکی، وزير امور خارجه لهستان، به همراه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
رادوسلاو سيوکورسکی، وزير امور خارجه لهستان، به همراه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
اتحادیه‌ اروپا روز جمعه واردات نفت از سوریه را تحریم کرد و چهار مقام و سه نهاد سوری دیگر را به فهرست افراد و نهاد‌های مورد تحریم خود اضافه کرد. از سوی دیگر فعالان سوری می‌گویند، روز جمعه در تیراندازی نیروهای امنیتی ۱۷ تظاهرکننده کشته شده‌اند.

یک مقام اتحادیه اروپا می‌گوید، در نشست وزیران امور خارجه این اتحادیه در لهستان «بر سر تحریم‌ها (علیه سوریه) توافق شد.»

اتحادیه اروپا می‌گوید این تحریم‌ها را در راستای افزایش فشار بر حکومت بشار اسد برای توقف سرکوب خونین معترضان اعمال می‌کند.

رادوسلاو سیوکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، گفته است: «بشار اسد در کشور خود دست به قتل عام زده است.»

وی اضافه کرده است: «همه جامعه بین‌المللی هم‌اکنون از او (بشار اسد) می‌خواهند که از قدرت کناره گیری کند.»

اتحادیه اروپا پیشتر هرگونه همکاری اروپایی‌ها با افراد و نهادهایی در سوریه که با سرکوب خونین معترضان مرتبط هستند را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تحريم اتحاديه اروپا شامل ممنوعيت واردات و حمل و نقل نفت و محصولات نفتی از سوريه می شود. اتحاديه اروپا همچنين باز کردن خط اعتباری برای فروش نفت سوريه توسط بانک های اروپايی را نيز ممنوع کرده است.

طبق اين تحريم ها، بيمه نفت کش هايی که نفت سوريه را حمل می کنند را ممنوع کرده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، اين تحريم ها از روز شنبه سوم سپتامبر(دوازدهم شهريورماه) اجرا خواهد شد، ولی قراردهای های جاری تا ۱۵ نوامبر معتبر است.

پیش از این خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که اتحادیه اروپا خریدار ۹۵ درصد از نفت سوریه بوده است که فروش این مقدار نفت، یک سوم درآمدهای حکومت بشار اسد را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین بار است که از آغاز اعتراضات در سوریه، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه صنایع سوریه اعمال می‌کند.

طبق این گزارش با توجه به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا مشتری‌های اصلی خرید نفت سوریه بودند، اینک حکومت بشار اسد می‌بایست برای فروش نفت خود به دنبال بازارهایی دیگری در آسیا باشد. اما اگر حتی سوریه بخواهد نفت خود را ارزان‌تر در بازاهای دیگر بفروشد، پروسه انعقاد قراردادهای تازه مستلزم زمان خواهد بود.

همزمان با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت بشار اسد، فعالان سوری می‌گویند، روز جمعه به رغم حضور چشمگیری نیروهای امنیتی در چند نقطه از سوریه تظاهرات ضد دولتی برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، در جریان تظاهرات ضد دولتی روز جمعه در حومه دمشق، در استان دیر الزور و در مناطق روستایی «حمص» ۱۷ نفر در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

سانا خبرگزرای رسمی سوریه نیز اعلام کرده است که در جریان حمله به نیروهای امنیتی در عربین و حموریه شش نیروی امنیتی زخمی شده‌اند.

گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره حاکی است که در تظاهرات ضد‌دولتی روز جمعه معترضان شعار می‌دادند «می‌میریم! ذلت نمی‌پذیریم».

طبق این گزارش دو نفر در «عربین» در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. همچنین نیروهای امنیتی در «حرستا» درحومه دمشق، «جاسم» در درعا و «حماة» بسوی تظاهرکنندگان آتش گشوده‌اند.

به گفته سازمان ملل متحد از آغاز اعتراضات در سوریه از پنج ماه پیش تاکنون دست کم دو هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG