لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

«توافق اتحاديه اروپا بر سر تحريم بانک مرکزی ايران»


دیپلمات‌های اروپایی روز پنجشنبه گفته‌اند که دیپلمات های ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم بانک مرکزی ایران به توافق دست یافته‌اند، اما هنوز بر سر جزییات تحریم نفتی جمهوری اسلامی به اجماع نرسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک منبع آگاه گفته است که ديپلمات‌های بلندپايه ۲۷ کشور اروپايی پس از مذاکره درخصوص تحريم‌های مالی عليه ايران،«متن ( پيش نويس اين تحريم‌ها) را بررسی کرده و درباره آنها موافقت کردند.»

طبق این گزارش، دیپلمات‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی هفته جاری مذاکرات طولانی بر سر تحریم نفتی و مالی ایران داشتند تا بتوانند زمینه مذاکرات رسمی وزرای امور خارجه این اتحادیه در روز دوشنبه را فراهم کنند.

يک ديپلمات اتحاديه اروپا گفته است: توقيف اموال و دارايی بانک مرکزی ايران شامل تمام بخش‌ها نخواهد شد، ولی درعين حال «اجازه معاملات مشروع را خواهد داد»، و از ادامه پرداخت بدهی‌های باقی مانده ايران به اروپا اطمينان حاصل خواهد شد.

این دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرده است: «هدف این است که منابع مالی برنامه هسته‌ای ایران خشک شوند.»

يک ديپلمات اروپايی نيز به شبکه خبری «بلومبرگ» گفته است: توافق به دست آمده اين اجازه را به کشورهای اروپايی خواهد داد تا در خصوص انسداد و توقيف دارايی‌های بانک مرکزی ایران مورد به مورد عمل کرده تا از اين طريق به تجارت اتحاديه اروپا با موسسات و نهادهای ایرانی که مورد تحريم قرار نگرفته‌اند لطمه ای وارد نشود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع آگاه به مذاکرات گفته است که دیپلمات‌های بلندپایه اروپایی طی مذاکرات خود نتوانسته‌اند جزییات تحریم‌های نفتی ایران را نهایی کنند.

یک دیپلمات دیگر اروپایی گفته است: دیپلمات‌های بلندپایه احتمالا پیش از آغاز نشست وزیران امور خارجه در صبح روز دوشنبه باردیگر با یکدیگر مذاکره خواهند کرد، ولی این احتمال وجود دارد که مساله تحریم‌های نفتی به طور مستقیم در شورای وزیران امور خارجه مطرح شود.

ابتدا قرار بود تحریم‌های ایران در نشست آخر ماه ژانویه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد، اما به دنبال تشدید تنش‌ها با ایران اعلام شد که زمان برگزاری این نشست به یک هفته جلو‌تر یعنی ۲۳ ژانویه تغییر کرده است.

تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران، بخشی از اقدام هماهنگ این اتحادیه با آمریکا در راستای وادار کردن ایران به توقف فعالیت‌های حساس هسته ایش است. کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای تولید انرژی در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی است. ایران این اتهام را رد می‌کند.

به دنبال انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، بریتانیا درماه نوامبر سال ۲۰۱۱ بانک مرکزی ایران را تحریم کرد.

در روز پایانی سال ۲۰۱۱ نیز آمریکا بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار داد و باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده قانونی را امضا کرد که بر اساس آن دسترسی کلیه شرکت‌های طرف معامله با بانک مرکزی ایران به منابع و بازارهای مالی آمریکا ممنوع شده است.

مذاکره درباره تحریم نفتی ایران

در همین حال یک دیپلمات اروپایی در خصوص موضوع تحریم نفتی ایران در نشست دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه به رویترز گفته است: «امروز به توافقی دست نیافتیم ولی مطمئنم چنین توافقی در روز دوشنبه به دست خواهد آمد. (البته هنوز) همه با مصالحه در این زمینه موافقت نکرده‌اند.»

این دیپلمات که نخواسته است نامش فاش شود همچنین گفته است: برخی از کشور‌ها خواهان مهلت کوتاه مدت و برخی دیگر خواهان مهلت طولانی‌تر برای تامین منابع جایگزین نفت خام ایران هستند.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی سال گذشته کشورهای اروپایی روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند که این کشورهای به همراه چین مهم‌ترین بازار نفت ایران به شمار می‌روند. چین که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، تاکنون در مقابل فشار کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مقاومت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات اروپایی در این زمینه می‌گوید: مساله این است که هیات‌های نمایندگی که کشورشان به نفت ایران وابسته است اطمینان بدهیم که برای محافظت از منافع آنها همه اقدام‌های لازم انجام شده است.

طبق این گزارش، براساس آخرین آمار اتحادیه اروپا، یونان بیش از ۳۴ درصد، اسپانیا در حدود ۱۵ درصد، و ایتالیا بیش از ۱۲ درصد از نفت وارداتی خود را در ۹ ماهه اول سال گذشته از ایران وارد کرده‌اند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، روز دوشنبه گفته بود، در صورت تحریم نفتی ایران از سوی اروپا، ریاض پس از چند روز کمبود حاصل در بازار را جبران خواهد کرد.

تنها‌ یک روز پس از این اظهارات، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد از صحبت‌های علی النعیمی گفته بود: «ما انتظار داریم کشورهای حوزه خلیج فارس بخصوص عربستان که ما همواره اعلام کردیم بهترین روابط را با آنها خواستاریم، از گفتمان نسنجیده پرهیز کنند.»

علی اکبر صالحی همچنین گفته بود: چنانچه دیدگاه وزیر نفت عربستان واقعا نظر رسمی ریاض باشد، علائم دوستانه‌ای نیست.
XS
SM
MD
LG