لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

تلاش ترکيه‌ برای رفع بن بست ايجاد شده‌ در مذاکرات با اتحاديه‌ اروپا


عبدالله‌ گل نسبت به‌ دعوت نکردن از ترکيه‌ برای مشارکت در مراسم پنجاهمين سالگرد تاسيس اتحاديه‌ اروپا در رم ابراز ناخرسندی کرد
عبدالله‌ گل نسبت به‌ دعوت نکردن از ترکيه‌ برای مشارکت در مراسم پنجاهمين سالگرد تاسيس اتحاديه‌ اروپا در رم ابراز ناخرسندی کرد

عبدالله‌ گل وزير خارجه‌ ترکيه‌ با همتای آلمانی خود فرانک والتر شتاين ماير روزسه‌شنبه‌ سوم آوريل در برلين ديدار و گفت وگو کرد. عضويت ترکيه‌ در اتحاديه‌ اروپا و مسايل مهم خاورميانه‌ محور گفت وگوهای طرفين بود.


آقای گل طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شتاين ماير، از آلمان به عنوان رييس دوره‌ای اتحاديه‌ اروپا خواست، پيوستن ترکيه‌ در اتحاديه‌ اروپا را مورد حمايت قرار دهد.


عبدالله‌ گل روابط کشورش با آلمان را دوستانه‌ و گرم توصيف کرد و نسبت به‌ دعوت نکردن از ترکيه‌ برای مشارکت در مراسم پنجاهمين سالگرد تاسيس اتحاديه‌ اروپا در رم ابراز ناخرسندی کرد.


وزير خارجه‌ آلمان گفت: دعوت نکردن از ترکيه‌ برای شرکت در مراسم پنجاه‌ ساله‌ تاسيس اتحاديه‌ اروپا، با هدف مخالفت با کشور خاصی نبوده‌ و تنها اعضای اتحاديه‌ در اين مراسم حضور داشتند.


فرانک والتر شتاين ماير در بخش ديگری از سخنان خود، از تلاش های ترکيه‌ برای آزادی ملوانان بريتانيايی قدردانی به عمل آورد.


عبدالله‌ گل کشورش را دارای روابط دوستانه‌ با هر دو طرف ايران و بريتانيا دانست و ابراز اميدواری کرد تلاشهای ترکيه‌ برای آزادی ۱۵ ملوان بريتانيايی و رفع بحران ايجاد شده‌ به‌ نتيجه‌ برسد.


مطبوعات ترکيه‌ ديدار عبدالله‌ گل از آلمان را با هدف برون رفت از بن بست مذاکرات ميان آنکارا و اتحاديه‌ اروپا دانسته‌اند.


روزنامه‌ی مليت در شماره‌ روز چهارشنبه‌ ۴ آوريل نوشته‌ است: «نيکولا سارکوزی که‌ يکی از نامزدهای احراز مقام رياست جمهوری فرانسه‌ است، توسعه‌ اتحاديه‌ اروپا و بويژه‌ ورود ترکيه‌ به‌ اين اتحاديه‌ را باعث تضعيف وحدت و هماهنگی اتحاديه‌ اروپا، خدشه‌دارشدن هويت اروپايی اين اتحاديه‌ و عامل بازدارنده‌ اهداف بنيادين اروپا از جمله‌ ترقی و دمکراسی می داند.»


به‌ نوشته‌ی حريت: «موقعيت ترکيه‌ در مذاکرات پيوستن به‌ اتحاديه‌ اروپا خوب نيست وآنکارا به‌ تلاش های برنامه‌ريزی شده‌ای در اين رابطه‌ نياز دارد.»


روزنامه‌ زمان نوشته‌ است: «عبدالله‌ گل به‌ آلمان رفته‌ تا حداقل سه‌ فصل از ۸ فصل مذاکرات به‌ تعليق در آمده‌ عضويت ترکيه‌ را بازگشايی کند.»


از ديد رسانه‌های ترکيه‌ آنکارا انعطاف لازم برای پيوستن به‌ اتحاديه‌ اروپا را داراست، اما سران اتحاديه‌ هر روز سختگيری های بيشتری را در قبال ترکيه‌ اعمال کنند.


XS
SM
MD
LG