لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

توقف میزبان در نبرد افتتاحیه؛ غوغای روسیه در جدال شرقی ها


روبرت لواندوفسکی در هفدهمين دقيقه توانست دروازه يونان را باز کند .
روبرت لواندوفسکی در هفدهمين دقيقه توانست دروازه يونان را باز کند .
چهاردهمين دوره رقابتهای فوتبال جام ملت های اروپا به ميزبانی مشترک لهستان و اوکراين آغاز شد. در بازی افتتاحيه اين مسابقات و از گروه نخست، تيم های يونان و لهستان به تساوی ۱-۱ رسيدند.

در دومين بازی هم تيم روسيه با خلق نخستين شگفتی جام، چهار بار دروازه جمهوری چک را گشود.

روز شنبه در ادامه اين رقابتها و از گروه دوم که بسياری آن را دشوارترين گروه اين تورنمنت ناميده اند؛ هلند و دانمارک به مصاف هم خواهند رفت. آلمان نيز مقابل پرتغال به ميدان می رود.

آلمان با سه جام قهرمانی و سه عنوان نايب قهرمانی، پرافتخارترين تيم تاريخ اين رقابت هاست. ميشل پلاتينی ستاره دهه ۸۰ تيم ملی فرانسه و رئيس فعلی يوفا نيز ۹ گل، بهترين گلزن تاريخ اين مسابقات است.

اما لوتار ماته‌ئوس، ليليان تورام، الساندور دل پيرو، پيتر اشمايکل، آرون وينتر و ادوين فن درسار با چهار دوره حضور، نام خود را به عنوان با سابقه ترين بازيکنان تاريخ جام ملتهای اروپا ثبت کرده اند. خصوصاً فن درسار و تورام که هر کدام در اين جام، تجربه ۱۶ بازی را داشته اند.

شرح بازيهای روز نخست از چهاردهمين دوره جام ملتهای اروپا در ادامه آمده است.

لهستان ۱ يونان ۱

اين بازی با حضور ۵۷ هزار تماشاگر در استاديوم ملی ورشو برگزار شد. روبرت لواندوفسکی مهاجم بوروسيا دورتموند در هفدهمين دقيقه توانست دروازه يونان را باز کند و نام خود را به عنوان زننده گل افتتاحيه جام چهاردهم به ثبت برساند.

در اين نيمه پاپاستاتوپولوس کارت زرد دوم را گرفت و اخراج شد تا يونان ۱۰ نفره شود.

نيمه اول با همين نتيجه به پايان رسيد اما ديميتريوس سالپيگياديس که از آغاز نيمه دوم به ميدان بود، در دقيقه ۵۱ موفق شد گل تساوی را درون دروازه وويچيخ اشچسنی قرار دهد.

اشچسنی که سنگربان آرسنال است، در دقيقه ۶۹ کارت قرمز گرفت و از زمين بيرون رفت. زيرا در پی فرصت گلی که نصيب سالپيگياديس شده بود، ناگزير پای او را درو کرد.
به اين ترتيب هر دو تيم، ده نفره شدند. اما پنالتی را کاپيتان کاراگونيس هدر داد.

پرزميسلاو تيتون سنگربان ذخيره لهستان، اين توپ را به خوبی مهار کرد تا يونان فرصت طلايی عبور از سد ميزبان جام و خلق نخستين شگفتی را از دست بدهد.

لهستان يکی از دو ميزبان يورو۲۰۱۲؛ اولين باری است که ميزبان چنين رويداد مهمی در فوتبال شده است.

عقاب های سفيد اولين بار در سال ۲۰۰۸ به رقابتهای يورو راه يافتند اما در مرحله گروهی با بازيهايی نا اميد کننده در قعر جدول گروهشان جاخوش کردند.

لهستان و يونان پيش از اين مسابقه ۱۵ بار مقابل هم قرار گرفته بودند که حاصل آن ۱۰ برد برای لهستان، ۲ تساوی و ۳ پيروزی يونانی ها بود. به اين ترتيب، سومين تساوی اين دو تيم نيز رقم خورد.

يونانی ها که بعد از صدرنشينی در گروه F مرحله مقدماتی و بدون شکست، بالاتر از کرواسی مجوز حضور در مرحله نهايی را به دست آورده اند، در اين بازی فرصت طلايی برای پيروزی و کسب سه امتياز را از کف دادند.

از تيم رويايی يونان که در يورو۲۰۰۴ به عنوان قهرمانی رسيد، سه بازيکن در يورو ۲۰۱۲ حضور دارند. کاراگونيس، کاتسورانيس و چاليکياس.

کاراگونيس در اين مسابقه صد و هجدهمين بازی ملی اش را انجام داد و فقط دو بازی ديگر تا رکورد ملی زاگوراکيس فاصله دارد.

روسيه ۴ جمهوری چک ۱

ديک ادووکات سرمربی هلندی روسيه، تيمش را با ترکيب مالافی¬يف، آنيوکوف، ايگناشه¬ويچ، برزوتسکی، ژيرکوف، شيروکوف، دنيسوف، زيريانوف، آرشاوين، زاگوئف و کرژاکوف به ميدان فرستاد.

ميچال بيلک سرمربی جمهوری چک نيز چشم به هنرنمايی ستارگانی چون پيتر چک، توماس روسيچکی و ميلان باروش دوخته بود.

در نيمه اول روس‌ها با گلزنی زاگوئف در دقيقه ۱۵ و شيرکوف در دقيقه ۲۴ پيش افتادند.

در ابتدای نيمه دوم چک‌ها توسط واتسلاو پيلار که از ويکتوريا پلزن به ولفسبورگ پيوسته و با اشکان دژآگه همبازی شده است، يکی از گل‌های خورده را جبران کردند.

در ادامه و در شرايطی که بازيکنان جمهوری چک در پی دستيابی به گل تساوی بودند، باز اين روسيه بود که با گلزنی مجدد آلان زاگوئف ستاره تيم زسکا مسکو، اختلاف را افزايش داد.

رومن پاوليوچنکو نيز در دقيقه ۸۲ و در حاليکه ده دقيقه هم از ورودش به ميدان نمی گذشت، گل چهارم روسيه را وارد دروازه پيتر چک، سنگربان بلندآوازه جمهوری چک کرد.

با پيروزی پرگل روس‌ها، اين تيم در پايان روز اول در صدر گروه A قرار گرفت. آنها پيش از فروپاشی شوروی، در نخستين دوره بازی ها که سال ۱۹۶۰ برگزار شد به قهرمانی رسيدند. بعداً هم سه بار پا به فينال گذاشتند اما هر بار در مسابقه نهايی شکست خوردند.

روسيه در دوره پيشين نيز به مرحله نيمه نهايی صعود کرد اما با سه گل مغلوب اسپانيا شد و از راهيابی به فينال بازماند.
XS
SM
MD
LG