لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

توافق کشورهای منطقه يورو بر سر طرح کمک مالی به يونان


شانزده کشور منطقه ای که واحد پول آن «يورو» است روز پنج شنبه بر سر يک طرح کمک مالی به يونان برای حل مساله بدهی های خارجی اين کشور توافق کردند.

خوزه سوکراتس، نخست وزير پرتقال، در اين زمينه به خبرنگاران گفت: کشورهای منطقه يورو به راه حلی برای بحران بدهی های يونان دست يافته اند.

کريستينا گالاچ، سخنگوی دولت اسپانيا، نيز تاييد کرده است در زمينه مساله بدهی های يونان توافق حاصل شده است.

طبق اين طرح چنانچه يونان نتواند از طريق شيوهای تامين مالی مساله خود را حل کند، آنگاه کشورهای عضو منطقه يورو به همراه صندوق بين المللی پول برای ارائه وام به يونان اقدام خواهند کرد.

نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، نيز می گويد شانزده کشور منطقه «يورو» دو سوم و صندوق بين المللی يک سوم وام مورد نظر را ارائه خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، توافق به دست آمده در نشست روز پنجشنبه کشورهای منطقه يورو در بروکسل پيروزی برای آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، محسوب می شود، چرا که وی رويکردی سختگيرانه درقبال بحران يونان در پيش گرفته بود.

خانم مرکل تاکيد کرده بود طرح کمک مالی به یونان آخرين راه حل خواهد بود که می بايست صندوق بين المللی پول نيز در آن سهيم باشد.

اين در حالی بود که فرانسه و بانک مرکزی اروپا مخالف کمک گرفتن از صندوق بين المللی بودند و تاکيد داشتند چنين تقاضايی از اين نهاد بين المللی پولی می تواند به اعتبار «يورو» آسيب وارد کرده و نشانگر آن خواهد بود که اروپا قادر نيست مشکلات مالی خود را حل کند.

در حالی که گفته می شود بحران مالی در يونان باعث کاهش ارزش يورو در مقابل دلار شده است اما برخی تحليلگران معتقدند يونان تنها سه در صد توليد ناخالص داخلی در منطقه پولی اروپا را در بر دارد و دشواری های اقتصادی آن طبعا نبايد فاجعه ای بزرگ برای يورو به شمار آيد. مسئله در آنجا است که چند عضو ديگر منطقه يورو، از جمله پرتغال، ايرلند، اسپانيا و حتی ايتاليا با دشواری های مالی شديد دست به گريبانند و اگر آشفتگی های يونان به اين چهار کشور منتقل شود، تکان های منطقه يورو ابعاد ديگری به خود خواهد گرفت.

در همين حال، هرمن فن رومپوی، رييس اتحاديه اروپا، می گويد اين توافق به «بازارها» خواهد گفت که اطمينان داشته باشيد که اتحاديه اروپا هرگز يونان را تنها نخواهد گذاشت.

ژان کلود جونکر، نخست وزير لوگزامبورگ و رييس کشورهای منطقه يورو، نيز می گويد: رباخواران دلسرد خواهند شد، به دليل اين که ما از هم اکنون می دانيم که چنين ابزاری را در اختيار داريم.

کشورهای منطقه «يورو» در صددند تا نگذارند مساله بدهی و کسری بودجه از کنترل خارج شود.

دولت حزب سوسياليست يونان به رهبری جورج پاپاندرئو در اکتبر سال ۲۰۰۹ به قدرت رسيد اما در ماه‌های اول کار دولت کسری بودجه يونان که در اوائل سال قبل حدود چهار درصد توليد ناخالص ملی اين کشور بود طی چند ماه به ۱۲.۷ درصد افزايش يافت.

اين وضعيت باعث نگرانی شديد اتحاديه اروپا شده است اما آقای پاپاندرئو آن را محصول عملکرد دولت قبلی يونان دانسته و می‌گويد شرايطی که وی به ارث برد، حتی از کابوس نيز بدتر بود.

اقدامات اقتصادی سختگيرانه دولت يونان که اخیرا به تصويب پارلمان اين کشور رسيد، موجی از اعتراض، اعتصاب و تظاهرات خشونت بار را به دنبال داشته است.
XS
SM
MD
LG