لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

فرمانده ارشد آمريکا در خاورميانه استعفا کرد


دریا سالار فالون در بیانیه ای اعلام کرد که خبر های موجود درباره اختلاف نظر او باعث شده نتواند به طور موثر به کشورش خدمت کند.
عکس از epa
دریا سالار فالون در بیانیه ای اعلام کرد که خبر های موجود درباره اختلاف نظر او باعث شده نتواند به طور موثر به کشورش خدمت کند. عکس از epa

دريا سالار ويليام فالون، فرمانده ارشد نيروهای نظامی آمريکا در خاورميانه، روز سه شنبه به دنبال انتشار مقاله ای مبنی بر اختلاف وی و دولت جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، بر سر سیاست های مربوط به ایران، استعفا کرده است.


مجله اسکواير هفته گذشته از آقای فالون به عنوان «مردی ميان جنگ و صلح» نام برده بود. اين مجله تصريح کرده بود که دريا سالار فالون در مقابل فشارهای دولت امریکا برای اقدامات سخت عليه تهران مقاومت می کند.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز سه شنبه خبر استعفای درياسالار فالون را اعلام کرد. آقای گيتس در کنفرانس خبری در پنتاگون همچنين نتيجه گيری مجله اسکواير درباره احتمال حمله به ایران را رد کرد.


مجله اسکواير پيش بينی کرده بود که اگر دريا سالار فالون پست خود را ترک کند احتمال حمله به ايران افزايش خواهد يافت.


آقای گيتس گفت: که خواست دريا سالار فالون برای بازنشستگی را با «اکراه و تاسف» تاييد کرده است.


در همین حال، وزير دفاع آمريکا با اشاره به اين که «درياسالار فالون خود اين تصميم را گرفت»، گفت:«به رغم اين که تفاوتی مهمی ميان ديدگاه های او وسياست های دولت وجود نداشت، به نطر من او تصميم درستی را اتخاذ کرد».


دولت جرج بوش بارها بر رويکرد ديپلماتيک در قبال مناقشه هسته ای ايران تاکيد کرده است، ولی همچنين گفته است گزينه نظامی را از روی ميز کنار نمی گذارد.


آمريکا و ديگر کشورهای غربی می گويند که ايران در صدد توسعه قابليت های توليد جنگ افزار اتمی خود است. اين در حالی است که ايران در واکنش می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و با هدف توليد انرژی است.


«جنگ و صلح»


مطلبی که گفته می شود در مجله اسکواير به استعفای دريا سالار فالون منجر شد، تصريح کرده بود که درياسالار فالون کاخ سفيد را به خويشتنداری در قبال ايران فرا می خواند.


آقای فالون که در جريان تهيه اين مطلب با نويسنده همکاری کرده بود، پس از انتشار آن، به شدت از نويسنده انتقاد کرده و اين مقاله را مطلبی«احساساتی» خوانده بود.


در همين حال، آقای گيتس پذيرفت که عدم توافق ميان دولت و آقای فالون تنها در مورد اين مقاله نبوده است.


آقای فالون که اواخر ماه جاری ميلادی بازنشسته خواهد شد، اعلام کرده است که خبرهای موجود درباره اختلاف نظر باعث شده بود تا توانايی او را برای انجام وظايف خود کاهش دهد.


آقای فالون در بيانيه ای اعلام کرده است:«گزارش های اخير رسانه ها حاکی از وجود اختلاف نظر ميان ديدگاه های من و سياست های رييس جمهوری است، که در شرايط حساس مانع از تمرکز برای انجام وظایف شده است».


ويليام فالون با رد هرگونه اختلاف نظر تصريح کرده است که وجود چنين اخباری باعث می شود که او نتواند به طور موثر به منافع کشورش خدمت کند.


در همين حال، جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا و رابرت گيتس از خدمات درياسالار فالون تقدير کرده اند.


آقای فالون سال گذشته فرماندهی ستاد مرکزی ارتش آمريکا را برعهده گرفته بود. این ستاد منطقه خاورميانه را در بر می گيرد و جنگ های عراق و افغانستان بخشی از مسئوليت های اين ستاد است.


XS
SM
MD
LG