لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

بيروت در آتش: هفت نفر در درگیری های خیابانی کشته شدند


درگیری های خیابانی روز پنجشنبه در بیروت ادامه داشت.
(عکس از AFP)
درگیری های خیابانی روز پنجشنبه در بیروت ادامه داشت. (عکس از AFP)

پس از آنکه حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، اقدامات دولت اين کشور در مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله را اعلان جنگ به اين گروه دانست، درگيری های خیابانی در بيروت، پایتخت لبنان، شدت گرفت.


درگيری بین طرفداران حزب الله و هواداران دولت لبنان با انواع سلاح از جمله آر پی.جی هفت در بيروت ادامه دارد و مقام های بيمارستانی در اين شهر تا کنون کشته شدن هفت نفر را در اين نبردها تاييد کرده اند.


درگیری بین دو گروه در برخی از مناطق بیروت به شدت ادامه دارد و تيراندازی و بستن خيابان ها با آتش زدن لاستيک، اين بخش ها را به مناطق جنگی بدل کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های بیمارستانی و امنیتی لبنان می گویند دستکم هفت نفر در درگیری های عصر پنجشنبه کشته شده و بیش از سی نفر زخمی شده اند.


حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان که مورد حمايت ايران و سوريه است، روز پنجشنبه اقدام دولت لبنان را در بستن شبکه مخابراتی حزب الله، «اعلان جنگ» عليه اين گروه دانست.


دولت لبنان که از سوی ايالات متحده امريکا فرانسه و عربستان سعودی حمايت می شود، در جلسه سه شنبه خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


وزير ارتباطات لبنان پیشتر گفته بود که حزب الله لبنان به کمک ایران در حال ايجاد يک شبکه مخابراتی مخصوص به خود است و این اقدام را يک خطر امنيتی برای لبنان خوانده بود.


در همين حال، آقای نصرالله روز پنجشنبه اعلام کرد که اين گروه برای دفاع از خود از سلاح استفاده خواهد کرد.


رهبر حزب الله همچنین تصریح کرد در صورتی که این گروه مورد حمله قرار گیرد« از مهماتی» که در اختيار دارد برای« دفاع» از خود استفاده خواهد کرد.


آقای نصرالله خواستار آن شد که دولت مصوبات اخیر خود در روز سه شنبه را پس بگیرد.


درگیری های روزهای اخیر در بیروت منازعه قدرت هیجده ماهه میان مخالفان و موافقان دولت لبنان را وارد مرحله جدیدی کرده است.


«حزب الله به محاصره بيروت پايان دهد»


پس از کنفرانس ويدئويی رهبر حزب الله، سعدالدين حريری، رهبر اکثريت پارلمان لبنان، از شیخ حسن نصرالله خواست به محاصره بيروت پايان دهد.


سعد حريری خطاب به حسن نصرالله گفت:«نيروهای شبه نظامی مسلح را از خيابان ها خارج کنيد و به محاصره بيروت پايان دهيد».


کودکان در حال فرار در یکی از خیابانهای بیروت.

آقای حريری اقدام هواداران حزب الله در مسدود کردن خيابان های بيروت را اقدامی «مجرمانه» خواند و خواهان توقف هر چه سريعتر آن شد.


در همين حال رهبر اکثريت پارلمان لبنان گفت: قضاوت درباره مصوبات دولت لبنان را که مورد سوء تفاهم قرار گرفت، به ارتش واگذار می‌کنيم .


آقای حريری همچنین خواستار مذاکره با رهبر حزب الله شد.


از سوی دیگر یک مقام حزب الله ضمن رد در خواست آقای حریری، تصریح کرد: پایان دادن به درگیری ها مشروط به لغو تصمیمات اخیر دولت است.


در خواست جامعه جهانی برای توقف درگیری های بیروت


همزمان با این تحولات، آمريکا به همراه ديگر کشورها خشونت های در بيروت را که به کشته شدن هشت نفر منجر شده است، محکوم کردند.


آمريکا روز پنجشنبه حزب الله را مسئول خشونت های لبنان دانست و خواستار توقف فوری اقدامات «مختل کننده» این گروه شد.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، روز پنجشنبه گفت:«حزب الله بايد تصميم بگيرد که می خواهد يک گروه تروريستی باشد يا يک گروه سياسی، این در حالی است که به نظر می رسد حزب الله می کوشد هر دو باشد. انها بايد اقدامات مختل کننده خود را بی درنگ متوقف کنند».


در همين حال شورای امنيت سازمان ملل متحد «نگرانی عميق» خود را از درگيری های اخير لبنان ابراز داشته و خواستار خويشتنداری طرف های در گير شد. این شورا خواستار توقف بیدرنگ درگیری ها در بیروت شد.


جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، در اين باره گفت:«اعضای شورای امنيت از بروز درگيری و نا ارامی در لبنان، به ويژه بستن راه های منهی به فرودگاه بيروت، عميقا نگرانند».


در همین زمینه، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه با ابراز نگرانی از تشدید درگیری در بیروت خواستار خویشتنداری طرف های درگیر شد.


وزارت امور خارجه فرانسه تصریح کرده است که بیش از گذشته نسبت به آنچه در بیروت می گذارد نگران است و خواهان خویشتنداری هر دو طرف «در حرف و عمل» است.


اتحادیه اروپا نیز با ابراز تاسف از درگیریهای لبنان خواستار توقف خشونت ها در بیروت شده است.


در گيری های بيروت که از روز چهار شنبه آغاز شده بود، پس از اظهارات شيخ حسن نصرالله در محله های سنی نشين و شيعه نشين بيروت تشديد شد.


در همين حال، ميشل عون، يکی از رهبران مسيحی لبنان، خواستار توقف بی درنگ درگيری ها و بازگشت به مذاکره شده است.


حزب الله لبنان، شبکه مخابراتی خود را بخشی از تجيهزات امنيتی گروه خوانده ست که نقش بسيار مهمی در در جنگ با اسراييل در سال ۲۰۰۶ داشته است.


شورای امنيت سازمان ملل طی قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ خواستار خلع سلاح حزب الله يا ادغام این گروه در ارتش لبنان شده است.

رهبران متحد دولت لبنان حزب الله را متهم کرده اند که با اين هدف کنترل رفت و آمد سياستمداران لبنانی مخالف سوريه و شخصيت های خارجی، دوربين ها را در فرودگاه نصب کرده است. اين اظهارات موجب شد تا حاميان حزب الله نيز روز چهارشنبه به شورش خيابانی دست بزنند.


مخالفان و موافقان در لبنان


دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، از حمايت ائتلافی به نام آينده يا «المستقبل» برخوردار است. اين ائتلاف از گروه های سنی مذهب به رهبری سعد حريری، رهبر اکثريت پارلمان لبنان، نيروهای مسيحی لبنان، حزب فالانژيست و وليد جنبلاط، رهبر حزب ترقيخواه سوسياليست لبنان تشکيل شده است.


در مقابل ائتلاف مخالف دولت از گروه هايی همچون حزب الله، جنبش شيعی امل، ميشل عون، رييس حزب آزاد ملی لبنان و گروه های کوچک طرفدار سوريه تشکيل شده است.


در همين حال مخالفان و موافقان دولت لبنان متحدانی در خارج از مرز ها دارند: آمريکا، فرانسه و عربستان سعودی از دولت لبنان حمايت می کنند. از طرف ديگر ايران و سوريه از مخالفان دولت حمايت می کنند.


حزب الله لبنان تنها گروهی است که پس از پايان جنگ های داخلی اين کشور طی سال های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ توانسته است سلاح های خود را حفظ کند.


آغاز اختلافات


به دنبال گسترش مخالفت مردم لبنان با حضور نظامی سوریه، در سال ۲۰۰۵ ميلادی سوريه بعد از ۲۹ سال نیروهای خود را از خاک این کشور بیرون کشید.


حزب الله و امل در جريان انتخات پارلمانی سال ۲۰۰۵، چند هفته پس از خروج نيروهای سوريه از لبنان ، از ائتلاف دولت برای به دست گرفتن قدرت حمايت کردند.


این در حالی بود که در کمتر از یک سال، مسئله آينده حزب الله در عرصه سياسی لبنان و خلع سلاح اين گروه به موضوعی برای اختلاف بدل شد.


حزب الله در ۱۲ ژوئيه سال ۲۰۰۶ دو سرباز اسرائيلی را به اسارات گرفت و عملا لبنان را به سمت جنگ ۳۴ روز های با اسرائیل سوق داد. اين موضوع باعث شده تا مسئله خلع سلاح حزب الله به عميق تر شدن اختلافات بينجامد.


در نوامبر سال ۲۰۰۶ پنج وزير شيعه دولت به همراه يک وزير مسيحی به دنبال رد در خواست حزب الله و متحدان آن توسط فواد سينيوره از کابينه کناره گيری کردند.


مخالفان دولت خواستار حق وتو مصوبات دولت لبنان بودند.


حزب الله در جريان جنگ ۳۴ روز با اسرائيل به نوعی توانايی نظامی از خود نشان داد و پس از آن خواستار حفظ سلاح خود برای مقابله احتمالی با دولت اسرائيل است.


اين در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل طی قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ خواستار خلع سلاح حزب الله و يا ادغام ان در ارتش لبنان شده است.


بن بست سیاسی


لبنان از بیش از شش ماه پیش به دنبال گسترش اختلافات بر سر توزیع قدرت دچار يک بن بست سياسی بی‌سابقه شد. مخالفان و موافقان دولت لبنان نتوانسته اند بر سر رییس جمهوری این کشور به توافق برسند.


لبنان از ۲۳ نوامبرسال گذشته، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانست جايگزين او را انتخاب کند.


چند ماه پيش توافقی نسبی بين جناح های بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، فرمانده ارتش، صورت گرفت ولی درگيری های جناحی در پارلمان در مورد کابينه آينده دولت رای گيری در مورد ژنرال سليمان را به تعويق انداخته است.


در همین زمینه حسن نصرالله پیشتر گفته بود تا زمانی که ائتلاف مخالفان دولت در کابينه لبنان حق وتو نداشته باشد، رييس جمهوری برای لبنان انتخاب نخواهد شد.


XS
SM
MD
LG