لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

فيروزآبادی: پيام‌های اوباما به ايران نشانه «واقع‌بينی» اوست


حسن فيروزآبادی، رييس کل ستاد نيروهای مسلح ایران، روز چهارشنبه، با تایید پيام های باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به رهبران ايران طی شش ماه اخير، این پیام ها را نشانه واقع بينی وی خوانده است.

پيشتر خبر های تاييد نشده ای درباره پيام دوم باراک اوباما به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده بود، اما اين نخستين بار است که یک مقام بلندپايه ايران ارسال پيام دوم رييس جمهوری امريکا را تاييد می کند.

سرلشکر حسن فيروز آبادی که در مراسم توديع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع ايران صحبت می کرد، گفته است: «به نظر می رسد در دوره آقای اوباما يک نگاه واقع بينانه تر به مسائل وجود دارد و دو پيام آقای اوباما طی شش ماه اخير می تواند نشانه همين نگاه واقع بينانه باشد.»

آقای فیروز آبادی زمان ارسال نامه دوم رییس جمهور آمریکا را مشخص نکرده است. این در حالی است که اخبار ضد و نقیضی در خصوص زمان نامه رییس جمهوری آمریکا منتشر شده است.

در حالی که برخی رسانه ها می گویند این نامه اخیرا ارسال شده است، تریتا پارسی، کارشناس مسائل ایران، به روزنامه واشینگتن تایمز گفته است که هر دو نامه مربوط به قبل از انتخابات است.

هفته گذشته چند وب‌سايت خبری و روزنامه در داخل و خارج از ايران، گزاش دادند که باراک اوباما، با نزديک شدن به پايان مهلتی که به تهران در مورد برنامه هسته‌ای آن داده است، يعنی اواسط ماه سپتامبر، «به تازگی» نامه‌ ديگری برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده است.

بنا بر گزارش رسانه های خبری، نخستين نامه بين روزهای چهارم تا دهم ماه مه سال ۲۰۰۹ يعنی پيش از انتخابات رياست جمهوری ايران ارسال شده و در آن درباره برنامه هسته ای ايران و آغاز گفت و گو های دو جانبه صحبت شده بود.

در همين حال روزنامه «واشينگتن» تايمز هفته گذشته به نقل از يک ايرانی آگاه به اين موضوع نوشته است که اين نامه دو هفته پيش و از طريق سفارت سوئيس به ايران «تحويل» داده شده است.

اين منبع آگاه که خواسته بود نامش فاش نشود به واشينگتن تايمز گفته بود: باراک اوباما در اين نامه خواستار «روابط بهتر» با ايران شده است.

اين در حالی است که تريتا پارسی، رییس «شورای ملی ايرانيان آمريکا» به روزنامه واشينگتن تايمز گفته است: آيت‌‌الله خامنه‌ای به نامه اول باراک اوباما پاسخ داد و پس از آن رییس‌ جمهور آمريکا نامه‌ دوم خود را برای وی ارسال کرد.

به گفته تريتا پارسی، اين نامه‌نگاری‌ها پيش از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خرداد صورت گرفته است.

آمريکا تا کنون به صورت رسمی خبر ارسال نامه دوم باراک اوباما به رهبر ايران را تکذيب نکرده است.

ایران و آمریکا به دنبال گروگان گیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. سفارت سوئیس در تهران نقش دفتر حافظ منافع آمریکا را برعهده دارد.

حمايت از فلسطين برای کسب امتيازات

در همین حال، رييس کل ستاد نيروهای مسلح در بخش ديگری از اظهارات خود به نقش حمايتی ايران از گروه های فلسطينی و حزب الله لبنان پرداخت.

آقای فيروز آبادی گفته است: از نگاه راهبردی حمايت از گروه های فلسطينی و ديگر گروه ها «نه تنها هزينه برای نظام نيست بلکه نوعی سرمايه‌گذاری برای کسب امتيازات منطقه‌ای و بين‌المللی از نگاه منافع ملی است. از نگاه ارزش‌های ملی و منطقه‌ای نيز به کارکردهای گوناگون مانند جايگاه و نقش منطقه‌ای و... تاکيد خواهد کرد.»

ایران همواره حمایت از آنچه که «آرمان فلسطین» می خواند بخشی از اصول سیاست خارجی خود خوانده است ولی این نخستین بار است که یک مقام ایرانی از بهره برداری از این موضوع برای گرفتن امتیازات بین المللی سخن به میان می آورد.
XS
SM
MD
LG