لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

برگزاری دادگاه متهمان حملات يازده سپتامبر


خالد شيخ محمد يکی از بلندپايه ترين اعضای القاعده است که در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگير شد.
(عکس از EPA)
خالد شيخ محمد يکی از بلندپايه ترين اعضای القاعده است که در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگير شد. (عکس از EPA)

خالد شيخ محمد، متهم به برنامه ريزی حملات يازده سپتامبر آمريکا به همراه چهار متهم ديگر اين پرونده، برای نخستين بار روز پنجشنبه در يک دادگاه نظامی در گوانتانامو حاضر شدند.


خالد شيخ محمد و ديگر متهمان به همراه وکلای خود در دادگاهی نظامی حاضر شدند و خبرنگاران اجازه يافتند تا از طريق تلويزيون مدار بسته جريان دادگاه را ببينند.


خالد شيخ محمد يکی از بلندپايه ترين اعضای القاعده است که در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگير شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، خالد شيخ محمد پس از دستگيری در يکی از زندان های مخفی سازمان اطلاعات آمريکا «سيا» نگهداری می شد و سپس در سال ۲۰۰۶ به زندان گوانتانامو منتقل شد.


خالد شيخ محمد به همراه علی عبدالعزيز علی، رمزی بن شبيب، مصطفی احمد آل حوازاوی و وليد بن عطش پس از هفت سال از حملات يازدهم سپتامبر در دادگاه حاضر شدند. اين پنج نفر به تروريسم، کشتار شهروندان متهم هستند.


اين افراد همچنين متهم به دو هزار و ۹۷۳ فقره قتل متهم هستند. اين رقم، تعداد کسانی است که در حملات يازدهم سپتامبر به برج های تجارت جهانی و ساختمان وزارت دفاع آمريکا جان باختند.


در همين حال، رالف کوهلمن، رييس دادگاه هشدار داد در صورتی که در جريان دادگاه مسايل محرمانه ای رد و بدل شود وی مجبور خواهد بود تا سيستم صوتی را برای کسانی که بيرون از دادگان جريان محاکمه را مشاهده می کنند، قطع کند.


به گزارش آسوشیتد پرس، رييس دادگاه به خالد شيخ محمد هشدار داد که اعترافات او می تواند به صدور مجازات مرگ برای وی منجر شود. خالد شيخ محمد در پاسخ اين هشدار گفت که می خواهد تا اعدام شود تا بتواند «شهيد» شود.


خالد شيخ محمد گفته است:«بله، شهيد شدن همان چيزی است که من سالها آرزوی آن را داشته ام ». وی افزوده است:«اگر خدا بخواهد به وسيله شما(رييس دادگاه) اين اتفاق خواهد افتاد».


خالد شيخ محمد همچنين از دادگاه در خواست کرد که بدون وکيل مدافع در دادگاه نظامی به دفاع از خود بپردازد.


براساس گزارش منابع نظامی آمريکا خالد شيخ محمد سال گذشته به يک کميته نظامی گفته بود او در سال ۱۹۹۶ پيشنهاد ربودن هواپيماهای مسافربری و اصابت آنها به ساختمانهايی در آمريکا را به اسامه بن لادن ارائه کرده بود.


چهار زندانی ديگر متهم هستند به ۱۹ عامل اجرايی حملات ۱۱ سپتامبر کمک های مالی و لجستکی ارائه کرده اند.


به گزارش رويترز، رييس دادگاه در ابتدای محاکمه از متهمان خواهد پرسيد که آيا از وکلای که در اختيار آنها قرار گرفته راضی هستند يا نه . در همین حال، وکلای اين متهمان نیز از دادگاه خواهند خواست تا زمان بيشتری برای آماده کردن لايحه دفاع به آنها بدهد.


پيشتر دادستان در خواست کرده بود که دادگاه در ۱۵ سپتامبر سال جاری برگزار شود. رسانه های آمريکايی می گويند اين در خواست در راستای تحت تاثير قرار دادن افکار عمومی در آستانه انتخابات رياست جمهوری آمريکا مطرح شده بود.


اين پنج متهم در صورت محکوميت با مجازات مرگ مواجه خواهند شد.


خالد شيخ محمد يک پاکستانی الاصل است که در کويت بزرگ شده است. او علاو بر حملات يازده ستامبر مسئوليت ۳۱ حمله دیگر را پذيرفته است.


به گزارش رویترز، يکی از اقداماتی که خالد شیخ محمد مسئولیت آن را پذیرفته است، ربودن و گردن زدن دانيل پرل خبرنگار روزنامه وال استريت ژورنال است.


علی عبدالعزيز علی، معروف به عمر البوشی، برادر زاده خالد شيخ محمد و همچنين پسر عموی رمزی يوسف عامل بمب گذاری مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳ است. او متهم است منابع مالی مورد نياز عاملان حمله يازده سپتامبر را فراهم کرده است.


رمزی بن شبيب اهل يمن و متهم است که رابط القاعده و هواپيما ربايان بوده است. پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، می گويد وی به هواپيماربايان کمک کرده است تا در مدارس خلبانی ثبت نام کنند.


XS
SM
MD
LG