لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

پنج وزير امور خارجه سابق آمريکا خواستار مذاکره با ايران شدند


مادلین آلبرایت و کاولین پاول بر ضرورت مذاکره با ایران تاکید کردند.
مادلین آلبرایت و کاولین پاول بر ضرورت مذاکره با ایران تاکید کردند.

پنج وزير امور خارجه سابق آمريکا روز پنجشنبه از رييس جمهوری آينده اين کشور خواستند تا زندان گوانتانامو را تعطيل کند و بدون پيش شرط با ايران وارد مذاکره شود.


هنری کيسينجر، جيمز بيکر، کالين پاول، وارن کريستوفر و مادلين آلبرايت که در يک ميزگرد در دانشگاه جورجيا شرکت داشتند، تصريح کردند که بسته شدن زندان گوانتانامو تصوير بهتری از آمريکا به جهانیان ارائه خواهد کرد.


اين وزيران امور خارجه سابق آمريکا که در سیاست خارجی چهل سال گذشته ایالات متحده نقش داشته اند،همچنين خواستار مذاکره با ايران شدند و تاکيد کردند که برای حل مسایل جهانی گفت و گو با کشور های متحد و همچنین غیر دوست ضروری است.


مادلين آلبرايت، وزير امور خارجه آمريکا در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون، بر ضرورت دستيابی به «زمينه های مشترک» بين ايران و آمريکا تاکيد کرد.


در همين زمينه، وارن کريستوفر، وزير امور خارجه آمريکا در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون، از ديپلمات های آمريکايی خواست تا با روحانيون و سياستمداران سابق ارتباط برقرار کنند.


جيمز بيکر، وزير امور خارجه آمريکا در دوران رياست جمهوری بوش پدر، نیز توصيه کرد که مذاکره با ايران بر سر مسايل پيچيده مشترک متمرکز شود.


آقای بيکر گفت:«عراق دچار هرج و مرج و از کار افتاده، چيزی نيست که به نفع ايران باشد. هميشه انگيزه هايی وجود دارد که آنها به ما کمک کنند، همانطور که در افغانستان اين کار را انجام دادند».


  • «عراق دچار هرج و مرج و از کار افتاده، چيزی نيست که به نفع ايران باشد. هميشه انگيزه هايی وجود دارد که آنها به ما کمک کنند، همانطور که در افغانستان اين کار را انجام دادند».
جیمز بیکر، وزیر امور خارجه سابق امریکا

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ خورشيدی و از زمان اشغال سفارت آمريکا توسط دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» رابطه ديپلماتيک با يکديگر ندارند.


این در حالی است که تا کنون سه دور گفت وگو ميان سفرای دو کشور در بغداد بر سر مسایل امنیتی عراق برگزارشده است


چهارمين دور مذاکرات سه جانبه ايران، عراق و آمريکا بر سر مسايل امنيتی عراق قرار بود در تاريخ ۲۶ بهمن ماه در بغداد برگزار شود، اما بنا به دلایلی دو کشور این مذاکرات را به تعویق انداخته اند.


کاولين پاول، وزير امور خارجه سابق آمريکا در دولت جرج بوش، نيز در این میزگرد به تجربه سفر خود به سوريه اشاره کرد و گفت: هرچند اين سفرها خوشايند نيستند اما بايد انجام شوند.


هنری کيسينجر، وزير امور خارجه سابق آمريکا در دولت های ريچارد نيکسون و جرالد فورد، نيز بر ضروت گفت وگو با کشور های مخالف تاکيد کرد.


مادلين البرايت که طی سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ وزير امور خارجه امريکا بود، درباره سیاست خارجی آمریکا و وظیفه رییس جمهوری آینده این کشور گفت:«من هرگز جهان را به اين اندازه در آشفتگی نديده ام و فکر می کنم رييس جمهوری آينده آمريکا با کار بزرگی روبه رو است».


هنری کسينجر نیز در ادامه این میزگرد درباره پيامدهای جنگ عراق تاکيد کرد: مسئله عراق راه حل نظامی ندارد.


اين برنامه به دعوت دانشکده حقوق و همچنین مرکزمطالعات بين الملل دانشگاه جورجيا برگزار شد و بيش از دو هزار صد نفر از اين ميزگرد استقبال کردند.


XS
SM
MD
LG