لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

فرانسه موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در ايران را محکوم کرد


برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز جمعه موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در ايران را به شدت محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواسته است تا در صدورحکم اعدام برای سعيد ملک پور و وحيد اصغری تجديد نظر کند.

برنارد والرو در بيانيه تصريح کرده است: فرانسه « بازداشت های اخير روزنامه نگاران در ايران را به شديد ترين وجه ممکن محکوم می کند.»

طی دوهفته اخير نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی پرستو دوکوهکی، مرضيه رسولی، سهام‌الدين بورقانی و شهرام منوچهری را بازادشت کرده اند.

پرستو دوکوهکی، روزنامه نگار، وبلاگ نويس و فعال حقوق زن، روز ۲۵ دی ماه، توسط ماموران امنيتی ايران بازداشت شد. نيروهای امنيتی همچنين روز ۲۷ ديماه با ورود به منزل مرضيه رسولی،روزنامه نگار، وی را بازداشت کردند.

سهام الدين بورقانی، روزنامه نگار و سردبير سايت ديپلماسی ايرانی، نيز روز ۲۸ ديماه توسط نيروهای امنيتی در منزلش بازداشت شد. شهرام منوچهری، روزنامه نگار، نيز توسط ماموران امنيتی در روز ۲۹ ديماه درمنزلش بازداشت و به زندان منتقل شده است.

برنارد والرو همچنين گفته است: فرانسه «به شدت نگران وضعيت سعيد ملک پور و وحيد اصغری،دو بلاگر ايرانی است که حکم اعدام آنها به تازگی صادر شده است.»

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه همچنين از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا در اين احکام «غيرقابل قبول» تجدنظرکنند.

سعيد ملک‌پور که از سه سال پيش در زندان به سر می‌برد، از سوی دستگاه قضايی ايران متهم به «افساد فی‌الارض» است، اتهامی که به گفته خانواده وی و سازمان‌های بين‌المللی حقوق بشری به دليل استفاده از برنامه ابداعی آقای ملک‌پور برای انتشار عکس در اينترنت از سوی سايت‌های پورنوگرافی بوده است.

به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر در ايران، وحيد اصغری ،۲۵ ساله دانشجوی رشته مهندسی انفورماتيک در هند، در سال ۱۳۸۷ حين سفر به ايران دستگير شده است.

برنارد والرو تاکيد کرده است:«در آستانه انتخابات مجلس در دوم مارس (۱۲اسفندماه) اين بازداشت ها و صدورحکم اعدام به همراه کنترل و سانسور اينترنت و رسانه ها،به مثابه نقض حقوق اساسی شهروندان ايرانی در دسترسی به اطلاعات است.»

آمريکا، نيز روز پنجشنبه نسبت به موج تازه بازداشت روزنامه نگاران و همچنين سرکوب آزادی بيان در ايران «عميقا» ابراز نگرانی کرد.

ويکتوريانولند سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفته بود:« ما عميقا نگران تلاش های فزاينده رژيم ايران برای خاموش کردن همه اشکال آزادی بيان و بستن راههای دسترسی شهروندان به اطلاعات در آستانه انتخابات مجلس در ماه مارس (اسفندماه ) هستيم.»
XS
SM
MD
LG