لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

واکنش ها به تحريم های تازه آمريکا عليه ايران


کاخ سفيد هرگونه شباهت ميان اقدامات تازه آمريکا عليه ايران و شرايط پيش از آغاز حمله به عراق را رد کرد.
کاخ سفيد هرگونه شباهت ميان اقدامات تازه آمريکا عليه ايران و شرايط پيش از آغاز حمله به عراق را رد کرد.

کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا روز جمعه بيست و ششم اکتبر، از اعمال تحريم های تازه عليه ايران دفاع کرد و گفت: «جامعه بين المللی نمی تواند به بطالت بنشيند تا با گزينه ای ناگوار مواجه شود» .


خانم رایس که با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی صبحت می کرد، افزود:« سلاح هسته ای در دستان رژيم ايران به بی ثباتی درنقطه پر آشوب جهان منجر خواهد شد.»


وزیر امورخارجه آمریکا تاکيد کرد که روسيه، با دستيابی ايران به سلاح هسته ای مخالف است و آمريکا و روسيه، نسبت به رويکرد شورای امنيت سازمان ملل متحد درمورد ايران، موضع واحدی دارند.


« آمریکا به راه حل دیپلماتیک پایبند است»


در همین حال، کاخ سفيد روز جمعه ضمن رد هرگونه شباهت ميان اقدامات تازه آمريکا عليه ايران و شرايط پيش از آغاز حمله به عراق، اعلام کرد واشينگتن به رويکرد ديپلماتيک درباره تهران «کاملا پايبند» است.


تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفيد، گفت:«ما کاملا به رويکرد ديپلماتيک درباره ايران پايبند هستيم. ماهرگز گزينه ای را از روی ميز کنار نخواهيم گذاشت، ولی آنچه ما می خواهيم راه حل ديپلماتيک است».


آمريکا روز پنجشنبه اعلام کرد تحريم های تازه ای عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و سه بانک دولتی ايران اعمال می کند. اين دور تازه تحريم های ايران، شديدترين تحريم هايی است که تاکنون واشينگتن عليه تهران وضع کرده است.


وزير خارجه آمريکا، روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با وزير خزانه داری، گفته بود اين تحريم ها به دليل حمايت ايران از سازمان های تروريستی در عراق و خاورميانه، خريد و فروش موشک و فعاليت های اتمی این کشور طراحی شده است


سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرد: «ما خواهيم کوشيد تا با اقدامات چند جانبه و در رويکردی بين المللی دست به اقدامات موثری درباره ايران بزنيم».


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ایران می گوید تحریم ها تازه امریکا اثری بر سیاست ایران نخواهد داشت

«تحريم ها تاثیری بر سیاست ایران نخواهد داشت»


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، در واکنش به تحريم تازه آمريکا عليه برخی نهادی های جمهوری اسلامی گفت: «آمريکايی‌ها با اين رفتار، تنها خودشان را منزوی می‌کنند»


آقای جليلی «تحريم های اخير آمريکا تحريم‌های جديدی نيست چرا که ايران طی ۲۸ سال گذشته مورد تحريم آمريکا قرار داشته است و اين تحريم‌ها هم اضافه بر تحريم‌های قبلی تاثيری بر سياست ايران نخواهد داشت».


در همين زمینه، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نيروی مقاومت بسيج درباره آنچه رسانه های ايران« تهديدات برخی رهبران سياسی کشورهای غربی» خوانده اند، گفت: «اين سخنان تنها زياده‌گويی است و من آن‌ها را تهديد تلقی نمی‌کنم».


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جعفری که يک روز پس از اعلام تحريم های تازه آمريکا عليه سپاه پاسداران و برخی بانک های دولتی ايران صحبت می کرد، افزود: «جمهوری اسلامی ايران قوت و توانمندی دارد که آن حضور و ايمان مردم است، اين توان با تجربه و علم و فن‌آوری در بخش‌های دفاعی ممزوج شده است و دشمنان می‌دانند که هيچ غلطی نمی‌توانند بکنند و اين سخنان‌شان تنها زياده‌ گويی است».


فرمانده سپاه پاسداران ايران درباره واکنش ايران به «تعرض احتمالی» گفت: «هر تعرضی را با ضربه‌ قاطع‌تر جواب خواهيم داد».


در همين زمينه، وزير اقتصاد ايران در واکنش به تحريم های تازه آمريکا عليه نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی گفت که هرگونه «حرکت عليه ايران»، موجب بی ثباتی اقتصاد جهانی خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری های داخلی در ايران، داوود دانش جعفری، وزير اقتصاد اين کشور که برای شرکت در نشست صندوق بين المللی پول و بانک جهانی در شهر واشينگتن به سر می برد، با برگزاری يک کنفرانس خبری گفت که تحريم های تازه عليه ايران،«تاثير اندکی» بر اقتصاد ايران خواهد گذاشت.


آقای دانش جعفری همچنين آنچه را که «تبليغات آمريکا عليه ايران» می خواند، دليل اصلی «بی ثباتی بازار نفت» توصيف کرد و افزود: «ايران همواره برنده اين کشمکش بوده است.»


چين در کنار روسيه


همزمان با اين تحولات، وزارت امور خارجه چين، روز جمعه ضمن انتقاد از تحريم های تازه آمريکا عليه نهادهايی در ايران، نسبت به افزايش مجادلات درباره برنامه هسته ای ايران هشدار داد و خواهان از سرگيری مذاکرات شد.


وزارت امور خارجه چين اعلام کرد: «موضع چين همواره اين بوده است که تحريم ها نبايد به آسانی در روابط بين المللی اعمال شوند. گفت و گو و مذاکره، بهترين رويکرد برای حل مساله هسته ای ايران است.»


در متن کوتاهی که از سوی وزارت امور خارجه چين برای خبرگزاری آسوشيتدپرس فرستاده شده، آمده است: «اعمال تحريم های تازه عليه ايران، درست در زمانی که جامعه جهانی و مقام های ايرانی به سختی بر روی پيدا کردن راه حلی برای مساله هسته ای ايرانيان کار می کنند، فقط می تواند مساله را پيچيده کند.»


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز پنجشنبه در پرتغال و در واکنش به تحريم يکجانبه آمريکا عليه ايران گفته بود: «رويارويی بر سر مساله برنامه هسته ای ايران می بايست از طريق گفت وگوهای صبورانه حل شود.»


XS
SM
MD
LG