لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

افزایش تحریم ایران؛ آلمان مخالف، فرانسه موافق


در حالی که آلمان اعلام کرد مخالف افزايش تحريم های احتمالی عليه ايران است، فرانسه روز جمعه خواهان تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی شد.
در حالی که آلمان اعلام کرد مخالف افزايش تحريم های احتمالی عليه ايران است، فرانسه روز جمعه خواهان تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز جمعه گفت در صورت همکاری ايران با سازمان ملل متحد، مذاکره درباره اعمال دور سوم تحريم ها بر ايران به دليل خودداری از توقف غنی سازی، ضروزت نخواهد داشت.


همزمان با واکنش آلمان به دور جديد تحريم ها عليه ايران، فردريک دزا نی یو، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه گفت: «ما اميدواريم که به عنوان الويت تحريم های جديد عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد وضع شود.»


به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه اقدامات ديگری برای تحريم ايران در «چارچوب اتحاديه اروپا» در حال پیگیری است.


فرانسه تاکنون بارها خواهان اعمال تحريم های جديد عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های شورای امنيت شده است.


به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه توافق ايران وآژانس بين المللی انرژی اتمی گامی در مسير درست است، اما اين توافق کافی نيست چرا که در خواست شورای امنيت برای توقف فعاليت های حساس هسته ای در آن قيد نشده است.


آمريکا خواهان اعمال دور جديد تحريم ها عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ است و در همين راستا واشينگتن ميزبان نمايندگان سياسی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در روزجمعه آينده، ۲۱ سپتامبر، خواهد بود.


آلمان به همراه پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آمريکا، اعضای گروه ۱+۵، تا کنون با طرح دو قطعنامه تحريم عليه جمهوری اسلامی و تاييد آنها در شورای امنيت، کوشيده اند تا فشار بيشتری برای ايران وارد کرده و اين کشور را وادرا کنند تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند.


توافق ايران وآژانس بين المللی انرژی اتمی گامی در مسير درست است، اما اين توافق کافی نيست چرا که در خواست شورای امنيت برای توقف فعاليت های حساس هسته ای در آن قيد نشده است
سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه

برخی ديپلمات های غربی به خبرگزاری رويترز گفته اند که اکنون آلمان مخالف طرح تحريم های جديد عليه تهران است و خواهان آن است که به توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در سی ام مرداد برای «رفع ابهام از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، فرصتی داده شود.


به گفته آقای مارتين گايگر، سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان ، اين کشور« آماده است، در صورت لزوم، گام های ضروری عليه ايران بردارد» .


آقای گايگر با اشاره به اينکه فعاليت های ديپلماتيک آلمان درباره ايران محدود به گفت وگو با گروه ۱+۵ نيست، گفت:« به عنوان يکی از اعضای سازمان انرژی اتمی، ما با مساله آنچه سوال های بی جواب مواجه ايم و ما می خواهيم به ايران شانس داده شود تا اعتماد از دست رفته جامعه بين الملل را بار ديگر جلب کند».


سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود:«اگر ايران آماده که اين کار را بکند(رفع ابهام از مساله هسته ای)، در اين صورت، من فکر می کنم ما توانيم از بحث ها درباره تحريم های آينده خودداری کنيم».


به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات ها معتقدند آلمان خواهان به تعويق افتادن طرح پيش نويس قطعنامه جديد تا هنگام گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، درباره پيشرفت توافق ايران و آژانس در ماه نوامبر است.


«تا نوامبر صبر کنید»


آقای البرادعی هفته گذشته گفته بود آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور دقيق تعهدات ايران برای «رفع ابهامات» را ارزيابی کرده و تا پايان سال جاری ميلادی اسناد و مدارک درخواستی را مورد بررسی قرار می دهد.


ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه، سی مرداد ماه اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


به گفته آقای البرادعی اگر ايران به تعهدات خود در توافق اخير با آژانس عمل نکند، زمينه هرگونه اعتمادی به اين کشور در آينده از ميان خواهد رفت.


به عنوان يکی از اعضای آژانس بين المللی انرژی اتمی، ما با آنچه سوال های بی جواب (مسايل باقی مانده درباره برنامه هسته ای ايران) خوانده می شود مواجه ايم و ما می خواهيم به ايران اين شانس داده شود تا اعتماد از دست رفته جامعه بين الملل را بار ديگر جلب کند اگر ايران آماده است که اين کار را بکند، در اين صورت، من فکر می کنم ما توانيم از بحث ها درباره تحريم های آينده خودداری کنيم سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی با اشاره به اين که در ماه نوامبر تصوير روشنی از مذاکرات با ايران ارايه خواهد شد، افزوده بود:«ما يک جدول زمانی داريم که به وضوح ما را تا ماه نوامبر و دسامبر قادر خواهد کرد که بگوييم؛ آيا ايران با حسن نيت با ما همکاری می کند يا مانند اين که برخی که می گويند، درصدد خريدن زمان است».


«ايران، ابهام ها را رفع کند»


همزمان با اين تحولات ، چين روز جمعه خواهان «همکاری کامل ايران با آژانس بين المللی انرژی هسته ای» شد و از تهران خواست که هر چه سريعتر، ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.


خبرگزاری دولتی چين – شين هوا – به نقل از يانگ جيه چی، وزير امور خارجه چين، نوشته است: «(چين) اميدوار است که طرف ايرانی، همکاری کامل و جامعی را با آژانس بين المللی انرژی هسته ای در پيش بگيرد و به سرعت، روند مثبتی را ايجاد کند.»


وزير امور خارجه چين افزوده است: «طرف چينی، خواهان ادامه تلاش ها برای پيشبرد يک راه حل مسالمت آميز در مساله هسته ای ايرانی ها است.»


اظهارنظر تازه وزير امور خارجه چين، ساعتی پس از ديدار وی با مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ايران که اکنون در پکن به سر می برد، منتشر شد.


شين هوا گزارش داده است که مصطفی پورمحمدی، در اين ديدار از دولت چين، به دليل «کمک به حل مسالمت آميز مشکل ايران» تشکر کرده و تضمين داده است که دولت ايران، راه همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای را در پيش بگيرد.


وزير کشور ايرانی يک روز پس از آن که آمريکا اعلام کرد به زودی کشورهای گروه ۱+۵ برای بررسی افزايش تحريم های ايران، نشستی برگزار خواهند کرد، به کشور چين سفر کرد.


چين يکی از پنج عضو دايمی شورای امنيت است که در اين شورا از حق وتوو برخوردار است و همزمان، رابطه اقتصادی بسيار نزديکی با ايران دارد.


خبرگزاری ها، آقای پورمحمدی را «فرستاده ويژه محمود احمدی نژاد» توصيف کردند که تنها برای مذاکره درباره پرونده هسته ای ايران به چين سفر کرده است.


وزير کشور ايران، يک روز پيش از اظهارات تازه وزير امور خارجه چين، گفته بود که اين کشور، در اعمال تحريم های بين المللی عليه ايران مشارکت نخواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای پورمحمدی با اشاره به اينکه «تحريم ايران به نفع چين نيست»، گفته بود: «(پکن) در وضع تحريم های بين المللی عليه ايران مشارکت نخواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG